دنیای‌اقتصاد- روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس تایمز» روز پنج‌شنبه با استناد به مدرکی بسیار محرمانه متعلق به دولت آمریکا گزارش داده است که ۱۶ آژانس اطلاعاتی - جاسوسی آمریکا بار دیگر بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران صحه گذاشته و اعتراف کرده‌اند که ایران به‌دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست. آنچنان که روزنامه لس‌آنجلس تایمز نوشته است: ۱۶ آژانس اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که ایران در حال انجام تحقیقات هسته‌ای بوده، اما در پی ساخت سلاح هسته‌ای نیست. به گزارش خبرگزاری‌های فارس و مهر به نقل از روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز، گزارش اخیر با گزارش سال ۲۰۰۷ سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مطابقت دارد. گزارش ۱۶ آژانس اطلاعاتی آمریکا که اولین بار در سال ۲۰۰۷ مننتشر شد، بر این باور بود که ایران پس از سال ۲۰۰۳ تمام فعالیت‌های مرتبط با برنامه نظامی هسته‌ای را قطع کرده است. این در حالی است که ایران تاکید دارد که ماهیت برنامه هسته‌ای‌اش حتی قبل از ۲۰۰۳ نیز صلح‌آمیز بوده است.

البته گزارش اخیر آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا در عین حال تصریح می‌کند که ایران به سمتی پیش می‌رود که در زمان نیاز بتواند قدرت تولید سلاح هسته‌ای را داشته باشد.

جنگ روانی صهیونیست ها علیه ایران

لس‌آنجلس تایمز در ادامه گزارش خود با اشاره به جنگ روانی رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای کشورمان نوشت: اسرائیل از ایران به عنوان تهدیدی برای موجودیت خود یاد می‌کند و بر این باور است که نباید به این کشور اجازه داد تا قابلیت‌های خود را در خصوص ساخت سلاح هسته‌ای گسترش دهد. همچنین شماری از مقامات رژیم صهیونیستی ادعا می‌کنند: قبل از آنکه دیر شود باید با حمله نظامی مانع گسترش برنامه هسته‌ای ایران شد، این در حالی است که مقامات آمریکایی درباره خطرناک بودن ماجراجویی علیه ایران و بی ثباتی منطقه در پی چنین اقدامی هشدار داده‌اند. ادعاهای مقامات رژیم صهیونیستی در حالی است که این رژیم پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا نکرده و اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود را به بازرسان آژانس انرژی اتمی نداده است و برنامه هسته‌ای ماهیت نظامی دارد.

گزارش آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا بار دیگر به اختلافات رویکردی بین ایالات متحده و اسرائیل در خصوص نحوه مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران از جمله عملیات نظامی علیه ایران، دامن خواهد زد. این در حالی است که آمریکا و رژیم اسرائیل برای دیدار باراک اوباما با بنیامین نتانیاهو در آینده نزدیک آماده می‌شوند. در عین حال، لس‌آنجلس تایمز از قول «مقامات عالی‌رتبه» در دولت باراک اوباما می‌گوید که حتی اسرائیل نیز به این تحلیل اطلاعاتی ایرادی وارد نمی‌داند.

رد ادعای گزارش پاییزه آمانو

گزارش جدید آژانس‌های اطلاعاتی عدم صحت گزارش نوامبر(آبان ماه ۱۳۹۰) یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس در خصوص ایران را نیز روشن می‌سازد. گزارشی که ضمیمه ۱۲ صفحه‌ای آن باعث فشارهای تحریم‌آمیز شدید آمریکا و اروپا طی چند ماهه اخیر شده است.

آمانو در این ضمیمه با طرح ادعاهای بی‌اساس از نگرانی‌های جامعه جهانی درباره «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ایران گزارش داده بود. ایران اما برای رفع چنین سوءتفاهم‌هایی طی یک ماهه گذشته دوبار پذیرای کارشناسان عالی رتبه آژانس اتمی به سرپرستی هرمان ناکارتس، معاون مدیر کل این آژانس بوده است. این سفرها برای گفت و گو درباره نگرانی‌های آژانس اتمی بوده است. با وجود این، آژانس سه شنبه هفته گذشته پس از ترک تهران از سوی این هیات، مذاکرات یادشده را «بی‌نتیجه» توصیف کرد. ناکارتس هم از عدم اجازه برای بازدید سایت نظامی پارچین گلایه کرده بود. مقامات ایرانی اما قبل و بعد از این سفر به رسانه ها گفته بودند که هیچ گونه بازدیدی در دستور کار هیات آژانس نبوده است و اساسا این هیات متشکل از کارشناسان و نه بازرسان این نهادبین‌المللی است.

دلیل عدم بازدید هیات آژانس از پارچین

علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس اتمی با تاکید بر اینکه تهران گفت‌و‌گوی بیشتر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خواستار است، اظهار کرد: به دلیل حاصل نشدن توافق درباره مدالیته برای بازدید از پارچین، دسترسی به این سایت برای آژانس فراهم نشد. به گزارش ایسنا، سلطانیه روز پنج‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفت: موضع ما این است که قصد داریم گفت‌و‌گو‌ها برای همکاری را با آژانس ادامه دهیم و امیدواریم که این پروسه با موفقیت ادامه یابد. او افزود: ما به فضایی ساکت و آرام برای تداوم کار حرفه‌ای‌مان با آژانس نیاز داریم. سلطانیه ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم همکاری کنیم. ما به سوالات می‌پردازیم و در تلاشیم ابهامات را رفع کنیم. وی در پاسخ به این سوال که چرا ایران به بازرسان آژانس اجازه بازدید از پارچین را نداده است، گفت: برای بازدید و دسترسی باید نوعی مدالیته و توافق وجود داشته باشد. نماینده دائم ایران در آژانس اظهار کرد: فرض بر این بود که پس از اینکه ما درباره مدالیته توافق کنیم، آن‌گاه دسترسی داده خواهد شد؛ چون مدالیته به دلیل محدودیت‌های زمانی منعقد نشد،

این امر ممکن نشد.

واکنش آمریکا، روسیه و فرانسه به ماموریت هیات آژانس

از سوی دیگر، در حالی که آمریکا و فرانسه تلاش کردند سفر هیات عالی‌رتبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در هفته گذشته را فرصتی از دست رفته نشان دهند، روسیه ابراز امیدواری کرد که این گفت‌و‌گوها ادامه یابد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: فیلیپ جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید درباره سفر اخیر هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران به خبرنگاران گفت که «از دست نیافتن ایران و آژانس به توافق ابراز تاسف می‌کنیم.» وی مدعی شد این «نشانه دیگری از خودداری ایران از عمل کردن به الزامات بین‌المللی» است. مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه این کشور نیز از این سفر ابراز دلسردی کرد و گفت: با این حال از خودداری ایران در دادن اجازه بازرسی از سایت‌هایش به مقامات آژانس تعجب نمی‌کند. تونر با بیان این ادعا که ایران فشار تحریم‌ها را احساس می‌کند، گفت: ما می‌خواهیم شاهد پیشرفت مذاکرات باشیم. این مسیر دیپلماتیک وجود دارد اما ما قصد رفع تحریم‌ها را نداریم.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، رومن ندل، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز دراین باره ادعا کرد: این فرصت از دست رفته دیگری است. همچنین بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، گنادی گاتیلوف، معاون وزیر خارجه روسیه درباره سفر اخیر هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران اظهار کرد از این دیدار به نتیجه‌هایی مبنی بر شکست مذاکره و به بن‌بست رسیدن گفت‌وگوها نرسیده است. او گفت: فکر می‌کنم هنوز امکان ادامه تلاش‌های دیپلماتیک و از سر گرفتن گفت‌وگوی ایران و گروه ۱+۵ وجود دارد. گاتیلوف همچنین اظهار کرد: ایران و آژانس باید گفت‌و‌گوها را در راستای منتفی کردن امکان وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران تقویت کنند. ما امیدواریم این گفت‌و‌گوها ادامه یابد.