انتخابات مجلس با 3444 کاندیدا

دنیای اقتصاد- آخرین آمار تایید صلاحیت‌شدگان انتخابات مجلس نهم روز گذشته همزمان از سوی شورای نگهبان به عنوان آخرین مرجع رسیدگی به صلاحیت داوطلبان مجلس و وزیر کشور اعلام شد.

بر این اساس ۳ هزار و ۴۴۴ نفر مجوز حضور در انتخابات دوازدهم اسفند را دریافت کردند و البته به گفته نجار ۸۹۷ نفر صلاحیت‌شان احراز نشده و ۵۶۳ نفر نیز عدم احراز شده‌اند. کدخدایی هم تعداد تقریبی افرادی که صلاحیت‌شان تایید نشده را ۱۲۰۰ نفر اعلام کرده است. براساس جدول زمانبندی انتخابات، وزارت کشور روز گذشته نتایج بررسی صلاحیت کاندیداها را به مراکز حوزه‌های انتخابیه ابلاغ کرده و فرمانداری‌ها نیز امروز این نتایج را به کاندیداها ابلاغ می‌کنند تا تبلیغات رسمی انتخابات نهم مجلس از ساعت ۸ صبح فردا (پنج شنبه چهارم اسفند) آغاز شود.

نکته درخور توجه در آخرین بررسی صلاحیت‌ها، رد شدن صلاحیت برخی از چهره‌‌های نام آشنا توسط شورای نگهبان بود. شهاب‌الدین صدر، نایب رییس دوم مجلس هشتم، حجت‌الاسلام علوی، نماینده فعلی مجلس خبرگان که برای دوره نهم مجلس شورای اسلامی کاندیدا شده بود، بهمن شریف‌زاده و عباس امیری‌فر(امام جمعه نهاد ریاست جمهوری و از دست اندرکاران تهیه سی دی جنجالی «ظهور نزدیک است») از جمله چهره‌هایی هستند که در آخرین مرحله نتوانستند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند. این نتایج البته در شرایطی اعلام شد که بررسی صلاحیت‌ها و رد صلاحیت‌ها در اولین مرحله رسیدگی؛ یعنی در هیات‌های اجرایی که منتسب به دولت هستند در این دوره سر و صداهای زیادی را در بین اصولگرایان ایجاد کرده بود. چه در میان رد شدگان، اسامی برخی نامداران فعلی مجلس اعم از فراکسیون اقلیت و اکثریت و البته منسوبان به جریان انحرافی به چشم می‌خورد.

به همین دلیل هم موج اعتراضات از درون مجلس و حتی رییس آن آغاز شد و دامنه آن به ارگان مطبوعاتی دولت هم کشیده شد. روزنامه دولت مدعی بود که حامیان محمود احمدی‌نژاد به طور گسترده ردصلاحیت شدند و مجلسی‌های رد شده نیز می‌گفتند که اگر صلاحیت ما تایید نشده، پس چگونه در این دوره نماینده مجلس بوده‌ایم؟ از جمله این چهره‌ها هم علی مطهری و حمیدرضا کاتوزیان بودند و منتقدانی چون توکلی هم معترض به این موضوع.

پس از آن نامه نگاری‌ها و شکایت‌ها آغاز شد تا آنجا که بخشی از نمایندگان فعلی که رد شده بودند صلاحیت‌شان تایید شد و ماندند. گروه منسوب به انحرافی هم که نام و نشانی نداشتند و گهگاه نامی از آنها در سایت‌های خبری به چشم می‌خورد و در میان آنها نام بهمن شریف‌زاده و عباس امیری‌فر برجسته‌تر بود، این دو در آخرین مرحله هم توسط شورای نگهبان رد شدند و خبرگزاری فارس هم تاکید کرده که این دو نفر از منسوبان به جریان انحرافی هستند. اگرچه شاخص‌ترین رد صلاحیت صورت گرفته شاید رد صلاحیت

شهاب‌الدین صدر باشد. چه پیش از این نام وی به دفعات از سوی خبرگزاری‌ها و سایت‌های اصولگرا جزو ردشدگان شورای نگهبان اعلام می شد و دفتر وی همواره این موضوع را تکذیب می‌کرد.

صدر که نایب رییس دوم مجلس فعلی است، برای انتخابات نهم، پس از قرار نگرفتن در لیست جبهه متحد اصولگرایان جبهه ای را به نام «بصیرت و بیداری اسلامی» تاسیس کرده بود که با این شرایط به نظر می‌رسید که این جبهه و اعضای آن برای انتخابات آتی به نوعی در محاق برود. حجت‌الاسلام علوی هم سرلیست جبهه ایستادگی (از حامیان محسن رضایی) و رئیس شورای عالی این جبهه است که ردصلاحیت شده است. تاکنون فهرستی رسمی از رد صلاحیت شدگان نهایی توسط شورای نگهبان منتشر نشده است.هرچند ظاهرا برخی از نمایندگان فعلی مجلس چون احمد توکلی و الیاس نادران از این موضوع آگاهی داشتند که اخیرا از آنچه آن را «رد صلاحیت شدن دانه‌درشت‌ها» می خواندند از این شورا تشکر و اعلام کردند که هنگام بررسی اعتبارنامه نمایندگان مجلس نهم هم چنانچه مدرکی از کسی داشته باشند آن را رو خواهند کرد.

رقابت ۱۲ نفر برای هر کرسی مجلس

به این ترتیب پرونده بررسی صلاحیت‌های این دوره از داوطلبان مجلس تا بررسی اعتبارنامه‌های راه‌یافتگان به مجلس نهم با تایید شدن صلاحیت ۳ هزار و ۴۴۴ نفر بسته شد. آماری که وزیر کشور روز گذشته اعلام کرد و در تکمیل آن هم گفت که ۵ هزار و ۴۰۵ نفر برای انتخابات مجلس نهم ثبت‌نام کردند که ۲۴۳ نفر در هیات‌های اجرایی انصراف دادند و ۳ هزار و ۷۰۳ نفر تایید صلاحیت شدند. به گزارش ایسنا وزیر کشور اظهار کرد: از این تعداد ۸۹۷ نفر صلاحیت‌شان احراز نشده و ۵۶۳ نفر عدم احراز شده‌اند. نجار گفت: از مجموع اسامی ۵ هزار و ۱۶۴ نفر که به شورای نگهبان ارسال شد ۴۷۰ نفر انصراف دادند.

وی تعداد تایید صلاحیت شدگان را ۳ هزار و ۴۴۴ نفر اعلام و تصریح کرد: در حال حاضر برای تصاحب هر کرسی مجلس نزدیک به ۱۲ نفر رقابت می‌کنند. وزیر کشور اعلام کرد: اسامی این تعداد برای درج آگهی توسط ستاد انتخابات کشور به فرمانداری‌ها ارسال می‌شود. نجار اظهار کرد: مجموعا ۹۷ نفر درخواست تغییر حوزه به شورای نگهبان داشتند که با تغییر حوزه‌ ۷۳ نفر آنها موافقت شده است. وی همچنین با مورد توجه قرار دادن زمان تبلیغات گفت: از ساعت ۸ صبح پنج‌شنبه ۴/۱۲/۹۰فعالیت تبلیغاتی شروع می‌شود و به مدت هفت روز تا ۸ صبح روز پنج‌شنبه ۱۱/۱۲/۹۰ ادامه دارد. وزیر کشور خاطرنشان کرد: همچنین ما ۲۰۷ شعبه و حوزه اصلی داریم که این تعداد به‌علاوه حوزه‌های فرعی، هزار حوزه خواهد بود.

وی اعلام کرد: ۴۸ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۷۹۹ نفر شرایط شرکت در انتخابات نهمین دوره‌ مجلس شورای اسلامی را دارند. وزیر کشور گفت: ۴۷ هزار و ۶۶۵ شعبه اخذ رای در سطح کشور برای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی وجود دارد.

وی افزود: اسامی حوزه‌هایی را که قرار است انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به صورت ۱۰۰ درصد رایانه‌ای در آن برگزار شود، اعلام کرد و گفت: تهران، کرمان، یزد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، گیلان، سمنان، همدان، گلستان، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، مرکزی، فارس و زنجان استان‌هایی هستند که در آنها انتخابات نهمین دوره‌ مجلس به صورت ۱۰۰ درصد رایانه‌ای برگزار می‌شود.

تایید صلاحیت ۷۰ درصدی

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هم روز گذشته به فارس گفت: ۳ هزارو ۴۴۴ داوطلب نمایندگی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند و حدود ۱۲۰۰ نفر نیز تایید صلاحیت نشدند. وی با بیان اینکه برآوردهای ما نشان می‌دهد حدود ۷۰ درصد از ثبت‌نام کنندگان از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند، گفت: حدود ۱۲۰۰ نفر از ثبت‌نام کنندگان انتخابات آتی مجلس به دلایل مختلف صلاحیت‌شان تایید نشده است.

او همچنین در گفت‌وگو با «ایرنا» اظهار کرد: در میان افراد تایید صلاحیت شده از تمامی جناح‌ها و گروه‌های سیاسی حضور دارند و رقابتی تنگاتنگ را در انتخابات مجلس نهم شاهد هستیم. کدخدایی با تاکید بر اینکه نظارت شورای نگهبان در دوران تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس نهم براساس وظایف و اختیارات شورا ادامه خواهد یافت، گفت: اگر کسی در دوران تبلیغات مرتکب خلاف قانون شود؛ شورای نگهبان بار دیگر صلاحیت وی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

برخی نمایندگان ردصلاحیت شده

رییس ستاد انتخابات کشور از رد صلاحیت ۳۵ نفر از نمایندگان فعلی مجلس هشتم خبر داد. برخی از این ۳۵ نفر البته جزو نمایندگان نام آشنای مجلس هستندکه علاوه بر شهاب‌الدین صدر، نایب رییس مجلس، خبرگزاری مهر در گزارشی نام آنها را ذکر کرده است؛ که البته سابقه رد صلاحیت برخی از آنها به بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی می‌رسد. این نام‌ها هم از آن جهت آشنا شده‌‌اند که یا در زمره حامیان دولت بوده‌اند یا از اعضای ‌فراکسیون اقلیت مجلس.

بنا‌ بر ‌این گزارش، محمود احمدی بیغش عضو کمیسیون امنیت ملی که او را بیشتر با وعده‌هایش برای سفر به مصر و حمایت از مردم غزه می‌شناسند از چهره‌هایی است که گفته می‌شود ردصلاحیت شده است. فاطمه آجرلو نماینده مردم کرج هم صحبتی درباره خبر ردصلاحیتش نکرده است. نام سلیمان جعفرزاده رییس سه سال اول کمیسیون اجتماعی مجلس هم در این لیست آمده است. علی کریمی فیروزجایی و سیدعماد حسینی نماینده قروه از نماینده‌های کنونی مجلس هستند که گمانه‌ها از رد صلاحیت آنها خبر می‌دهد. عبدالرضا مرادی نماینده ممسنی هم گفته بود که به استناد بند یک ماده ۲۸ قانون اساسی از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شده است. این گزارش همچنین نام اقبال محمدی، جلال محمودزاده، امین شعبانی،داوود محمدجانی، محمدحسن دوگانی، رضا رحمانی و سیدمهدی صادق را هم به فهرست نماینده‌هایی که خبر رد صلاحیت‌شان با تایید یا تکذیب‌شان همراه نبوده، اضافه کرده است.