آغاز مکاتبه یارانه‌ای با پردرآمدها از این هفته

عکس: باشگاه خبرنگاران جوان

از این پس هیچ شخص حقیقی نمی‌تواند برای سفته‌بازی ارز خریداری کند

دنیای اقتصاد- پس از یک ماه سکوت خبری درباره جزئیات مکاتبه یارانه ای با پردرآمدها برای انصراف آنان از دریافت یارانه نقدی، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها از آغاز این مکاتبه از هفته جاری خبر داد. محمدرضا فرزین که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم تلویزیون حاضر شده بود، گفت: از دیدگاه ما حدود ۱۰ میلیون نفر باید از گردونه دریافت یارانه نقدی حذف شوند. هم‌اکنون اسامی این ۱۰ میلیون نفر در حال نهایی‌شدن است و از هفته جاری در این باره اطلاع‌رسانی می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه با این ۱۰ میلیون نفر نامه‌نگاری خواهد شد، گفت: انصراف‌دادن از دریافت یارانه نقدی اختیاری است و نامه‌نگاری با این افراد نیز دعوت به خود‌انصرافی است.

آن گونه که ایسنا گزارش داده، وی با بیان اینکه دولت معتقد است این ۱۰ میلیون نفر تمکن لازم برای عدم دریافت یارانه نقدی را دارند، گفت: با کارهایی که در استان‌ها انجام شده امیدواریم این افراد خودشان مراجعه کرده و از دریافت یارانه انصراف دهند.

ماجرای خودانصرافی ۱۰ میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی با مکاتبات دولت، نخستین بار حدود یک ماه پیش توسط محمود احمدی نژاد مطرح شد. آنجا که او در حاشیه دیدار چهره به چهره با مردم شرق تهران گفت: وقتش رسیده کسانی که توانمند هستند کمک کنند تا با انصراف از دریافت یارانه نقدی، این مبلغ در زندگی خانواده‌های دیگر تحول ایجاد کند. بر همین ‌اساس قصد داریم با کسانی که توانمند هستند، مکاتبه کرده، از آنها بخواهیم از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند تا بتوانیم همین مبلغ را در خانواده‌هایی با سطح اقتصادی پایین‌تر توزیع کنیم. بعد از این برخی خبرهای ضد و نقیض درباره اجباری یا اختیاری بودن این حذف یارانه و همچنین مشمولان عنوان «پردرآمد» منتشر شد. در نهایت حرف از حذف دهک دهم درآمدی و نیمی ‌از دهک نهم درآمدی به میان آمد که مجموعا ۱۰ میلیون نفر را شامل می‌شود. یک مقام وزارت اقتصاد نیز تاکید کرد که حذف یارانه شامل صاحبان درآمدهای بالای ۳ میلیون تومان در ماه می‌شود.

با این حال، در پی التهابات به وقوع پیوسته در بازارهای ارز و طلا، موضوع حذف یارانه پردرآمدها و نیز اجرای فاز دوم هدفمندی (که قرار است همزمان باشند) به فراموشی سپرده شد. اینک دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها از آغاز مکاتبه یارانه ای با پردرآمدها و دعوت آنها به خودانصرافی خبر داده است؛ هرچند درباره زمان اجرای فاز دوم حرفی نزده و تنها گفته است: در این باره به موقع اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

با این حال، بخش عمده‌ای از گفت‌وگوی تلویزیونی پنج‌شنبه شب فرزین به تحولات اخیر بازار ارز اختصاص داشت.

هشدار درباره التهاب دوباره بازارها

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی نسبت به افزایش دوباره قیمت‌ها در بازار ارز و سکه هشدار داد و گفت: برخی به دلیل انتفاع از افزایش قیمت‌ها در این بازار ممکن است دوباره در نرخ ارز حباب به وجود آورند، اما تلاش دولت ایجاد نظام تک‌نرخی ارز است و برای این کار ارز لازم و توان کافی دارد.

سخنگوی کارگروه تحولات اقتصادی در تشریح علل اختلال در بازار ارز گفت: یکی از این علل این بود که انتظارات عاملان اقتصادی دچار اخلال شد. با تحلیل‌هایی که به عاملان اقتصادی تلقین می‌شد، این‌گونه بیان می‌شد که دولت وضعیت ارزی مناسبی ندارد و احتمال افزایش قیمت آن هست و به همین دلیل بخشی از نقدینگی به این سمت آمد و خرید و فروش ارز هم که با اطلاع‌رسانی منظم از سوی اخلال‌گران مواجه بود، ادامه داشت؛ به طوری که نرخ‌های بالایی در این بازار به وجود آمد.

وی در پاسخ به این انتقاد که به نظر می‌رسد سکوت مسوولان باعث شد که تحلیل دشمنان درباره‌ ایجاد رکود اقتصادی در ایران و تاثیر‌گذار ‌بودن تحریم‌ها علیه کشورمان درست از آب درآید، گفت: در این دوره اطلاع‌رسانی دولت و بانک مرکزی وجود داشت، اما وقتی دولت احساس کرد این نوسان‌ها ناشی از یک اختلال است، سایر حوزه‌ها را به کمک بانک مرکزی فرستاد. در واقع تاخیر در اطلاع‌رسانی برای این بود که فضایی در کشور به وجود آمد که حرف مسوولان به گوش عاملان اقتصادی نمی‌رسید.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به تصمیم‌های کارگروه ساماندهی نرخ ارز با بیان این‌که اولین تصمیم در این کارگروه تک‌نرخی‌کردن ارز بود، گفت: به اعتقاد این کارگروه ارز دو نرخی منشاء فساد و اخلال اقتصادی است. بنابراین با تصمیم این کارگروه از هم‌اکنون ارز در کشور تک‌نرخی شده و صرافان مجازند در یک محدوده‌ کوچک به قیمت آن اضافه کنند.

بی اطلاعی از نرخ ارز بودجه

وی با تاکید بر اینکه هدف دولت ایجاد نظام ارزی شناور مدیریت ‌شده است، گفت: هم‌اکنون دلار با قیمت هزار و ۲۲۶ تومان عرضه و با توجه به نوسانات بازار مدیریت می‌شود. حتی دولت امیدوار است بتواند این عدد را بیش از این هم کاهش دهد. فرزین با تاکید بر اینکه با توجه به وضعیت ارزی کشور و مازاد درآمد تجاری فشار‌های منفی بر نرخ ارز کم است، در پاسخ به این سوال که بودجه‌ سال ۹۱ با چه نرخی برای دلار بسته شده است، گفت: من از این موضوع بی‌اطلاعم.

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ اینکه گفته می‌شود نوسان‌های بازار ارز به نفع دولت بوده است، گفت: دولت در تمام این مدت دلار دولتی فروخته و هرگز دلار هزار و ۵۰۰ تومانی یا دو هزار تومانی توسط دولت فروخته نشده است که بخواهد از آن نفعی ببرد. اینها شایعاتی است که جای تحلیل ندارد.

پایان سفته بازی اشخاص حقیقی

فرزین با تاکید بر اینکه خرید ارز باید از این پس براساس ارائه‌ اسناد مثبت باشد، گفت: از این پس هیچ شخص حقیقی نمی‌تواند برای سفته‌بازی ارز خریداری کند.

وی با تاکید بر اینکه کارگروه ساماندهی ارز کارش را ادامه می‌دهد، گفت: در کشور مشکل ارز وجود ندارد، اما برخی به دلیل انتفاع از التهابات بازار ممکن است انتظاراتی را در نرخ ارز به وجود آورند و بر حباب آن بدمند، اما تلاش دولت ایجاد نظام تک‌نرخی ارز است و توان لازم برای کنترل بازار را دارد.

فروش سکه ابزار سیاستی بانک مرکزی بود

معاون وزیر اقتصاد با رد برخی اظهارنظرها در مورد افزایش نقدینگی یا بی‌انضباطی پولی دولت گفت: در سال‌های گذشته نرخ رشد نقدینگی در سال ۲۷ درصد بوده است، اما در سال جاری همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نرخ رشد نقدینگی ۵/۸ درصد بوده است و نسبت به روند ۲۰ ساله شدیدا کاهش نشان می‌دهد.

وی درباره التهابات بازار سکه نیز توضیح داد: قیمت سکه تابع نرخ جهانی طلا و نرخ ارز است. قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی طی روز‌های گذشته تا هزار و ۹۰۰ دلار هم پیش رفت، اما این نرخ هم‌اکنون حدود هزار و ۷۰۰ دلار است. با این وجود دلیل افزایش قیمت سکه افزایش نرخ ارز بود که آن هم افزایشی واهی بود و هم‌اکنون که حباب ارز شکسته، حباب سکه هم از بین رفته است. با این وجود بانک مرکزی از سکه به عنوان یک ابزار سیاستی برای جمع‌آوری نقدینگی استفاده کرده است.