دریافت وام بانکی به ارائه گواهی پرداخت مالیات مشروط شد

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی اعلام کرد از مجموع بیش از ۵ هزار نفر پارچه‌فروش تنها ۳۵۰ نفر از آنها برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده ثبت‌نام کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس، قاسم پناهی در خصوص مالیات پارچه‌فروشان و میزان ثبت‌نام این صنف گفت: با توجه به مذاکرات به عمل آمده سازمان امور مالیاتی ۳ بار مهلت ثبت‌نام برای پارچه‌فروشان را تمدید کرد که آخرین مهلت آن ۳۰ مهر بود و به تمام واحدهای مالیاتی ابلاغ شد. وی با بیان اینکه هر آنچه که قانون حکم می‌کند ما به عنوان مجری اجرا خواهیم کرد، گفت: امیدواریم که در مهلت ارائه اظهارنامه تا ۱۵ دی‌ماه شاهد مشارکت بیشتری از این صنف باشیم؛ زیرا عدم ثبت‌نام منعی برای عدم ارائه اظهارنامه نیست.

نحوه دریافت مالیات از ارز

معاون مالیات بر ارزش افزوده در خصوص چگونگی وضع مالیات بر ارزش افزوده برای صرافی‌ها با توجه به نوسانات کنونی ارز، افزود: سازمان امور مالیاتی ۴ درصد مالیات بر ارزش افزوده را بر اساس نرخ ارز دریافت نمی‌کند، بلکه از خدمات آنها مالیات دریافت می‌شود. پناهی تصریح کرد: به عنوان مثال اگر یک صرافی، واحد ارزی را ۱۰۰ تومان خریداری و ۱۰۱ تومان به فروش برساند، از یک تومان مابه‌التفاوت، مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌شود و از کل ارزش ارز، مالیات اخذ نمی‌شود.وی افزود: در صورتی که سکه پیش‌فروش شود تا زمانی که معامله قطعی نشده مالیات دریافت نمی‌شود و زمانی که سکه به فرد واگذار شد ۴ درصد مالیات اخذ خواهد شد. به گفته وی نرخ مالیات بر ارزش افزوده سکه پیش‌فروش شده همان میزانی است که در زمان معامله وجود داشته است.

درآمد ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی مالیات بر ارزش افزوده

پناهی ادامه داد: از ابتدای اجرای قانون تا پایان آبان ماه ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات اخذ شده که ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بوده و توسط وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها تخصیص یافته است. وی در خصوص درآمدهای سال‌جاری از مالیات بر ارزش افزوده گفت: از ابتدای سال تا پایان آبان‌ماه ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت مالیات وصول شده و ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان هم تحت عنوان عوارض به حساب شهرداری واریز شده است.

وی ادامه داد: در دوره قبلی ۱۶۵ هزار مودی اظهار‌نامه ارائه کردند که ۲ هزار و ۳۰ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده به دست آمد که به‌‌رغم رشد دو درصدی مودیان درآمد مالیات بر ارزش افزوده ۵۰ درصد افزایش یافت.

پناهی با اشاره به دریافت ۱۰ دوره اظهارنامه مالیاتی در طول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: در دوره جدید که از مهرماه سال‌جاری آغاز شد، اشخاص حقوقی که بالای ۱۰۰ میلیون تومان در سال درآمد دارند مشمول این مرحله خواهند بود. وی افزود: مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی از اول دی تا پانزدهم ماه جاری خواهد بود که پیش‌بینی می‌کنیم در این مدت حدود ۱۷۲ هزار نفر اظهارنامه خود را ارائه دهند.

وی افزود: بانک مرکزی در خرداد ماه سال‌جاری ۳ میلیارد تومان و در تابستان نیز ۱۳ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده فروش سکه را پرداخت کرده است و برای دوره بعد نیز منتظر دریافت اظهار نامه تا ۱۵ دی‌ماه هستیم.

ارائه وام بانکی به شرط پرداخت مالیات

معاون رییس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: پرداخت تسهیلات بانکی خرد و کلان به متقاضیان از این پس بدون دریافت گواهی پرداخت مالیات ممنوع است. قاسم پناهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان (وابسته به صدا و سیما) گفت: براساس توافق بین سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی متقاضیان دریافت تسهیلات بانکی، تسهیلات مورد نیاز خود را پس از ارائه گواهی تایید پرداخت مالیات به سیستم بانکی کشور دریافت می کنند. وی در ادامه گفت‌وگو درباره سقف تعیین شده تسهیلات بانکی برای گواهی پرداخت مالیات عنوان کرد: در این خصوص دریافت تسهیلات بانکی خرد از سقف ۱۵۰ میلیون ریال (۱۵ میلیون تومان) به بالا و اشخاص حقوقی از ۵۰۰ میلیون ریال (۵۰ میلیون تومان) به بالا مشمول ارائه گواهی پرداخت مالیات به بانک‌ها هستند.

‌قراردادهای معاملات مسکن

پناهی در ادامه با بیان آنکه تمام خدمات ارائه شده از سوی بنگاه‌های معاملات ملکی مشمول اخذ مالیات بر ارزش افزوده است، اظهار کرد: این خدمات شامل تنظیم قراردادهای مربوط به اجاره، رهن و خرید و فروش املاک و مستغلات است که تاکنون بنگاه‌های معاملات ملکی همکاری خوبی با سازمان امور مالیاتی کشور در این رابطه داشته‌اند. وی درباره اخذ مالیات از بازار سرمایه عنوان کرد: براساس قانون مالیات کشور تمامی خدمات ارائه شده از سوی فعالان بازار سرمایه مشمول اخذ مالیات بر ارزش افزوده نیستند.