دنیای اقتصاد- حامد صالح‌آبادی: سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید آمار ثبت‌نام داوطلبان نامزدی انتخابات مجلس نهم نسبت به مجلس هشتم حدود ۲۲۰۰ نفر کاهش داشته است و دلیل این کاهش ثبت نام، مصوبه مجلس مبنی بر لزوم داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد برای نامزدها بوده است. در همین حال وزیر کشور نیز با اشاره به کاهش تعداد ثبت‌نام‌کنندگان می‌گوید: با توجه به حذف تبصره‌ ۲۸ قانون انتخابات مجلس که طی آن مدرک تحصیلی پایین‌تر از فوق‌لیسانس حذف شد، ۳۵۲۲ نفر از داوطلبان لیسانس و پایین‌تر نتوانستند در این دوره داوطلب شوند؛ با این وجود مشارکت بالا و چشمگیری را شاهد بودیم؛ چنانچه در مدارک تحصیلی دکترا و فوق لیسانس شاهد افزایش ۱۶ درصدی بوده‌ایم. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری‌اش که روز گذشته در ساختمان شورای نگهبان برگزار شد با اشاره به کاهش ثبت نام‌کنندگان انتخابات مجلس نهم گفت:در انتخابات مجلس هشتم حدود ۷۶۰۰ نفر و در این دوره حدود ۵۴۰۰ نفر ثبت‌نام کردند. آماری که نشان از کاهش حدود ۲۹ درصدی داوطلبان دارد. با این حال سخنگوی شورای نگهبان توضیح داد: باید توجه داشت که در دوره قبل ما مساله مدرک را نداشتیم و حداقل مدرک، کارشناسی بود و میزان افرادی که با مدرک کارشناسی ثبت‌نام کرده بودند، حدود ۲۸۰۰ نفر بودند. اما این بار با مصوبه مجلس حداقل مدرک کارشناسی ارشد است و اگر این ۲۸۰۰ نفر را به آمار فعلی اضافه کنیم، بیشتر خواهد شد. از سوی دیگر کسانی که در ادوار گذشته با مدارک ناقص مراجعه می‌کردند، این بار ثبت‌نام نشدند و اگر این دو عامل را کنار هم بگذاریم آمار فعلی از داوطلبان مجلس هشتم بیشتر خواهد بود.

خبرنگاری خطاب به کدخدایی گفت که با توجه به ثبت‌نام تعداد کمی از اصلاح‌طلبان، برخی معتقدند که انتخابات مجلس رقابتی نخواهد بود و خواستار ارزیابی سخنگوی شورای نگهبان شد که کدخدایی در پاسخ تصریح کرد: اگر آمار ثبت‌نام‌کنندگان را ملاحظه کنید، خلاف نظر شما را نشان می‌دهد. در میان ثبت‌نام‌کنندگان هم گروه‌های اصلاح‌طلب هستند و هم گروه‌های دیگر. تعداد مراجعه‌کنندگان برای ثبت‌نام بالا بوده که این موضوع امکان مشارکت و رقابت را فراهم می‌کند.

اعلام اسامی‌نامزدها در یکم اسفند

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه نشست خبری‌اش به تشریح اقدامات این شورا پس از اتمام مهلت ثبت نام داوطلبان کاندیداتوری انتخابات مجلس نهم پرداخت و تصریح کرد: قانون در ماده ۲۸ قانون انتخابات شرایط کاندیداتوری را و مواد ۲۹ و ۳۰ موانع آن را مطرح کرده است. از نظر ما شرایط باید موجود و موانع باید مفقود باشد.وی ادامه داد: از روز شنبه گزارش کار باید به مراجع چهارگانه ارسال شود و کار هیات‌های اجرایی آغاز می‌شود. کار رسمی شورای نگهبان از ۲۰ دی ماه به بعد آغاز می‌شود و بررسی‌های ما در تاریخ اول اسفند به اتمام می‌رسد. شورای نگهبان در پایان روز اول اسفندماه نتایج نهایی تایید صلاحیت‌ها را به وزارت کشور اعلام می‌کند.

پیگرد قضایی مدعیان ورود برخی جریان‌ها در هیات‌های نظارت

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه برخی اشخاص و گروه‌ها معتقدند که برخی جریان‌های خاص حتی در هیات‌های نظارت شورای نگهبان نیز نفوذ کرده‌اند، گفت: این سوال را از من نپرسید. باید از کسانی که این موضوع را مطرح کرده‌اند بخواهید تا مستندات خود را ارائه دهند. ما نیز کسانی را که این مطالب را مطرح کرده‌اند تحت تعقیب قرار داده‌ایم. آنان باید مستندات خود را ارائه کنند و اگر مستندات خود را ارائه نکنند باید در مراجع قضایی پاسخگو باشند.

قانون معیار بررسی صلاحیت‌ها است

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه اخیرا دبیر شورای نگهبان مطرح کرده کسانی وارد عرصه انتخابات شوند که واجد صلاحیت هستند و این اظهارات باعث ایجاد شائبه شده که این‌گونه سخنان همراه با موضع است، گفت: شورای نگهبان بر اساس قانون و معیارهای قانونی عمل می‌کند و هیچ‌گونه نگاه سیاسی و سلیقه‌ای نخواهد داشت. معیارهای قانونی ملاک بررسی صلاحیت‌ها خواهد بود.

اگر احزاب نهادینه شوند می‌توانیم انتخابات را حزبی برگزار کنیم

خبرنگار دیگری گفت که در بسیاری از کشورها افرادی که برای انتخابات مجلس نامزد می‌شوند از احزاب هستند ولی در ایران این‌گونه نیست و افراد به طور مستقل حضور می‌یابند، که کدخدایی در واکنش به این اظهار نظر تصریح کرد: در اکثر کشورها احزاب حضور فعالی دارند. در کشور ما نیز قانون احزاب وجود دارد و احزاب متعددی نیز در کشور داریم. فعالیت‌های حزبی نیز کم و بیش انجام می‌شود، ولی هنوز حزب در جامعه‌ ما نهادینه نشده است.وی اضافه کرد: اگر در مقاطعی احزاب بتوانند به عنوان امر نهادینه شده در جامعه حضور داشته باشند، قانون نیز می‌تواند به این سمت برود که انتخابات را از طریق احزاب برگزار کند و شاید اگر از طریق احزاب برگزار شود برخی از مشکلات که این روزها داریم برطرف شود. وی در پاسخ به این سوال که «با توجه به اینکه اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات لیست ارائه نکرده‌اند، آیا شاهد حضور گسترده مردم در انتخابات خواهیم بود؟» گفت: معمولا مردم ما خیلی توجهی به احزاب و گروه‌ها ندارند و به صورت خودجوش وقتی قرار باشد از کیان نظام دفاع کنند، حضور می‌یابند.

ایراد دوباره به اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس

همچنین کدخدایی در تشریح نظرات شورای نگهبان در خصوص مصوبات مجلس اعلام کرد: طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی‌ از نظر شورای نگهبان در ۱۷ مورد دارای اشکال است و مغایرت با قانون اساسی از جمله ایرادات شورای نگهبان به برخی از مواد این طرح است. این طرح که یک‌بار توسط شورای نگهبان در ۱۷ بند مغایر قانون اساسی و شرع شناخته شده بود و برای رفع ایراد به مجلس بازگشته بود، با برخی اصلاحات نمایندگان در ۱۸ آذرماه مجددا به شورای نگهبان ارجاع شد و این شورا هم مجددا ایرادات هفده گانه خود به این طرح را ابراز کرد. به این ترتیب به احتمال زیاد در بار بعدی با اصرار نمایندگان مجلس، طرح اصلاح موادی از قانون آیین‌نامه داخلی مجلس که از نگاه برخی ناظران با هدف افزایش قدرت نظارتی پارلمان تدوین شده، در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در جلسه دیروز همچنین از تایید طرح دوفوریتی استفساریه ماده ۱۲قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در شورای نگهبان خبر داد.

رقابت ۱۹ نفر برای هر کرسی مجلس

وزیر کشور روز گذشته در یک نشست خبری که برای اعلام نتایج نهایی ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات مجلس نهم برگزار کرده بود، گفت: پنج هزار و ۴۰۵ نفر آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات نهمین دوره مجلس اعلام کردند که کار ثبت‌نام آنها در حوزه‌های انتخابیه انجام شد و پس از انصراف ۱۰ نفر، آمار نهایی ثبت‌نام‌شدگان پنج‌هزار و ۳۹۵ نفر است.مصطفی محمدنجار افزود: تهران با یک‌هزار و ۶۶ نفر و اصفهان با تعداد ۴۱۷ نفر ثبت‌نام شده بیشترین و هرمزگان با ۳۹ نفر و خراسان شمالی با ۳۷ نفر کمترین ثبت‌نام شدگان را به خود اختصاص دادند.وی افزود: از پنج هزار و ۳۹۵ نفر ثبت‌نام شده، ۴۲۸ نفر از بانوان و چهار هزار و ۹۶۷ نفر از آقایان هستند. همچنین از پنج هزار و ۳۹۵ نفر ثبت‌نام شده، چهار هزار و ۵۵۷ نفر دارای مدرک تحصیلی فوق‌لیسانس به بالا هستند و باقی تحصیلات حوزوی و سایر را دارند.

محمدنجار تصریح کرد:‌ از نظر میانگین سن، بیشترین پراکندگی ثبت‌نام شدگان در سنین ۴۱ تا ۴۵ سال است که هزار و ۲۴۰ نفر هستند و جوان‌ترین ثبت‌نام‌کننده با ۳۰ سال و مسن‌ترین با ۷۴ سال در این دوره شرکت کردند.وزیر کشور همچنین افزود: ۲۶۰ نفر از ثبت‌نام شده‌ها نماینده فعلی مجلس هستند و ۱۹۷ نفر سابقه نمایندگی دارند که در مجلس ادوار گذشته حضور داشتند.وی اعلام کرد: با توجه به ثبت نام‌های انجام شده برای هر کرسی مجلس ۱۹ نفر با هم رقابت می‌کنند.