شلیک موشک‌های دوربرد در رزمایش ارتش

عکس: خبرگزاری فارس

دنیای اقتصاد - مرحله سوم رزمایش دریایی ارتش بامداد دیروز آغاز شد. رزمایشی که در منطقه‌ای از تنگه هرمز تا خلیج عدن از روز سوم دی‌ماه شروع شده و تا ۱۳ دی‌ماه ادامه دارد. در این مرحله از رزمایش ولایت ۹۰ که «قدرت» نام گرفته و دو روز طول خواهد کشید، انواع موشک‌های برد بلند و برد کوتاه ساحل به دریا، سطح به سطح و سطح به هوا توسط یگان‌های شناور شلیک و آزمایش خواهند شد. پرتاب اژدر توسط زیر سطح‌هایی نیروی دریایی و پرتاب موشک توسط دوش پرتاب‌ها نیز در این مرحله از این رزمایش انجام خواهد شد. شلیک موفق توپخانه‌های دریایی

به گزارش خبرگزاری فارس، در هشتمین روز از رزمایش بزرگ نیروی دریایی ارتش، سامانه‌های توپخانه‌ای نیروی دریایی با شلیک سنگین خود، اهداف مورد نظر را منهدم کردند.

در مرحله سوم از رزمایش توپ‌های ۷۶ میلی‌متری که روی اکثر ناوهای نیروی دریایی نصب شده‌اند به سوی اهداف تعیین شده شلیک کردند و پهپادهایی که به عنوان اهداف هوایی توپخانه‌ها عمل می‌کردند، مورد اصابت سامانه‌های پدافندی مستقر روی یگان‌های شناوری قرار گرفتند.

خنثی‌سازی اقدامات جنگ الکترونیک و ضدالکترونیک، تست نهایی سامانه‌های ماهواره‌ای و تجهیزات ارتباطی دوربرد، عملیات تبادل در دریا و گشت و شناسایی دریایی تا پسابندر، همزمان با تیراندازی سامانه‌های توپخانه‌ای نیروی دریایی نیز انجام شد.

سخنگوی رزمایش ولایت ۹۰ اعلام کرده است: یگان‌های قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) و همچنین جنگنده‌های شکاری بمب‌افکن جمهوری اسلامی ایران، حفاظت و پشتیبانی رزمایش را تحت کنترل و فرماندهی نیروی دریایی ارتش بر عهده خواهند داشت. عملیات شبانه شلیک توپخانه‌های مستقر بر روی ناوها نیز شنبه شب انجام ‌شد.

آزمایش موشک سطح به هوا برای اولین بار

خبر دیگری نیز حاکی است، در روزهای پایانی رزمایش دریایی ولایت ۹۰، برای اولین بار موشک سطح به هوای برد متوسط از روی یگان‌ شناوری نیروی دریایی ارتش شلیک خواهد شد.

امیر دریادار سیدمحمود موسوی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش و سخنگوی رزمایش ولایت ۹۰ در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در خصوص برنامه‌های تست و شلیک انواع موشک دریایی این نیرو در روزهای پایانی رزمایش اظهار کرد: در گذشته موشک‌های سطح به هوای دوش پرتاب با برد کوتاه در رزمایش‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما این برای اولین بار است که موشک سطح به هوای با برد متوسط در این رزمایش شلیک و مورد تست و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

موسوی همچنین تصریح کرد: برد این موشک‌ها در مقایسه با انواع موشک‌هایی که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند، به روز بوده و جوابگوی تهدیدات هوایی موجود علیه یگان‌های شناور سطحی خواهد بود.

وی افزود: پس از این رزمایش و با بررسی نتایج حاصله از شلیک این موشک‌ها، سایر شناورها نیز با توجه به خطراتی که یگان‌های شناوری را تهدید خواهد کرد، به این سامانه‌های موشکی سطح به هوا با برد متوسط مجهز خواهند شد.

بروجردی: این رزمایش تهدید منطقه نیست

در همین حال، علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس گفت: این رزمایش به هیچ وجه به معنای تهدید منطقه نیست، بلکه به معنای نمایش توانمندی و اقتدار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و تلاش برای حفظ امنیت و صلح خاورمیانه است. وی همچنین «تنگه هرمز» را گلوگاه خلیج فارس دانست و گفت: اقتصاد جهانی به منطقه خلیج‌فارس گره خورده است.

بروجردی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به برگزاری رزمایش «ولایت ۹۰» در منطقه خلیج‌فارس، گفت: پیام این رزمایش حفظ «امنیت» و «صلح» در منطقه خاورمیانه است. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: ایران همواره این سیاست را اعلام کرده که امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه حفظ شود و نیروهای بیگانه در این منطقه «مهمانان ناخوانده‌ای» بیش نیستند.وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اقتصاد جهانی به منطقه خلیج‌فارس گره خورده است؛ بنابراین حفظ امنیت این منطقه، امری بسیار مهم است.

بروجردی با بیان اینکه منطقه خلیج فارس از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است، متذکر شد: رشادت‌های نیروی دریایی ارتش و اقتدار این نیرو به منظور حفظ امنیت این منطقه، اهمیت خاص و ویژه‌ای دارد و طبیعی است که آنان باید به مسوولیت خودشان عمل کنند.

وی بر همین اساس «تنگه هرمز» را گلوگاه خلیج فارس دانست و تاکید کرد: به همین دلیل «تنگه هرمز» از اهمیت راهبردی ویژه‌ای برخوردار و این یک واقعیت است، اما به هیچ وجه این قدرت‌نمایی نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به معنای بستن «تنگه هرمز» نیست، بلکه به معنای تلاش برای حفظ امنیت این گذرگاه بسیار مهم و استراتژیک منطقه در جهان است.

علاءالدین بروجردی تاکید کرد: اصولا سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه، حفظ امنیت و صلح است و نه چیز دیگری.

گفتمان انسداد تنگه هرمز مربوط به گذشته است

سردار سید مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: گفتمان انسداد تنگه هرمز مربوط به پنج سال گذشته بوده و گفتمان امروز جمهوری اسلامی ایران دارای حیطه‌ها و لایه‌های جدیدی است که هنوز زمان طرح آن فرا نرسیده است. به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی سپاه، سردار جزایری با اشاره به تلاش آمریکا برای تحریم صدور نفت ایران اظهار کرد: قبلا این تصور غلط شکل گرفته بود که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکایی و اروپایی دارای توانمندی‌های فوق‌العاده‌ای در کسب و تحلیل اخبار و گزارش‌ها و رویدادها هستند، اما اینک به صراحت باید از ناکامی‌های قابل تکرار این سرویس‌ها سخن به میان آورد. وی تصریح کرد: در موضوع نفت، سایر کشورها منافعشان را با آمریکا گره نمی‌زنند، زیرا از خسارات زیاد و عواقب آن اطلاع دارند.