دنیای اقتصاد - مرکز آمار ایران برای نخستین بار نرخ تورم سال‌های 82 تا 89 را به تفکیک دهک‌های درآمدی اعلام کرد. این آمارها نشان می‌دهد که چهار دهک پایین درآمدی همواره نرخ تورم شدیدتری از تورم میانگین را تحمل می‌کنند؛ اما نرخ تورم برای دهک‌های بالا غالبا کمتر از متوسط است. همچنین شدت این تفاوت در سال‌هایی که تورم به طور عمومی شدیدتر است، بیش از بقیه سال‌ها بوده و از جمله در سال 87 که تورم میانگین 5/25 درصد اعلام شده، دهک اول تورمی 29 درصدی را تحمل کرده، حال آنکه این شاخص برای دهک دهم 8/21 بوده است.

مرکز آمار ایران تورم دهک‌های مختلف درآمدی در سال‌های ۸۲ تا ۸۹ را اعلام کرد
فشار بار تورم روی کم‌درآمدها
دنیای‌اقتصاد- زهرا واعظ: بررسی وضعیت تورمی دهک‌های مختلف جامعه طی سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۹ که برای اولین بار صورت گرفته است، نشان می‌دهد «تورم دهکی» در میان دهک پایین درآمدی به مراتب بیشتر از دهک‌های بالا بوده است. به عنوان نمونه طی این سال‌ها، دهک اول با وجود آنکه کمترین سهم از درآمد ملی را دارد، اما بیشترین تورم را در کشور متحمل شده است.
بررسی نمودار تورم دهکی نشان می‌دهد که همواره نمودار تورم دهک‌های اول تا چهارم بالاتر از نمودار نرخ تورم میانگین کل کشور و نمودار تورم دهک دهم همواره پایین تر از نمودار تورم میانگین کل کشور قرار دارد.
دولت معتقد است با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی، موجب افزایش بهره‌مندی اقشار کم درآمد شده و توانسته است به بهبود توزیع درآمد و به عبارتی کاهش فاصله طبقاتی کمک کند، در عین حال بررسی نتایج جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که افزایش تورم بیش از سایر گروه‌های درآمدی، هزینه‌های دهک اول یا به عبارتی فقیرترین خانوارها را افزایش می‌دهد. همانطور که نتایج بررسی مرکز آمار از شروع روند افزایشی نرخ تورم از سال گذشته خبر داده است به نظر می‌رسد که توجه به تورم دهکی اطلاعات تفصیلی‌تری را از وضعیت تورمی دهک‌های مختلف جامعه در اختیار برنامه‌ریزان و سیاست گذاران کشور قرار دهد. این در حالی است که محمدرضا فرزین دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی کرده است در صورتی که شوک جدیدی به اقتصاد کشور وارد نشود، تورم تا پایان سال باز هم افزایش خواهد یافت و به ۶/۲۱ درصد خواهد رسید.
بر اساس نتایج گزارش «نرخ تورم و شاخص‌ قیمت کالاها و خدمات مصرفی به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای خانوارهای شهری در کل کشور طی سال‌های 82 تا 89» که مرکز آمارایران منتشر کرده است طی این مدت همواره تورم موجود برای دهک‌های اول تا چهارم جامعه بیشتر از تورم متوسط کل کشور بوده است.
به طور مثال در سال ۸۲ در حالی که نرخ تورم به طور متوسط در کشور ۹/۱۳ درصد بوده این عدد برای دهک اول ۱/۱۶ درصد ثبت شده و دهک دهم تنها نرخ تورم ۳/۱۰ درصدی را تجربه کرده است. همچنین در سال ۸۳ با تورم ۶/۱۴ درصدی نرخ تورم برای دهک اول ۴/۱۶ درصد و برای دهک دهم ۸/۱۱ درصد محاسبه شده است. این رقم در سال ۸۴ با نرخ تورم ۱/۱۲ درصدی برای کل کشور، ۳/۱۲ درصد برای دهک اول و ۶/۱۰ درصد برای دهک دهم در نظر گرفته شده است. البته با افزایش نرخ تورم در سال ۸۵ به رقم ۷/۱۳ درصد، نرخ تورم برای دهک اول نیز به ۴/۱۵ درصد افزایش یافته و این در حالی است که تورم دهک دهم به ۹/۹ درصد کاهش یافته است. در سال ۸۶ با ادامه روند افزایشی نرخ تورم شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی به ۲/۱۷ درصد افزایش یافته و به همین ترتیب تورم دهک اول و دهم نیز به مقادیر ۷/۱۹ و ۳/۱۳ درصد رسیده است. اما بنا بر گزارش مرکز آمار اوج تغییر شاخص کل قیمت‌ها طی این سال‌ها در سال ۸۷ و زمانی بوده که نرخ تورم کل کشور به ۵/۲۵ درصد افزایش یافته است. در این سال دهک درآمدی اول هم بالاترین میزان تورم یعنی ۲۹ درصد را تجربه کرده اند که البته تورم دهکی در دهک دهم هم افزایش یافته و به ۸/۲۱ درصد رسیده است. در سال ۱۳۸۸ شاخص تورم با کاهش ۱۶ درصدی مواجه شده و این رقم برای دهک‌های درآمدی اول و آخر ۴/۱۰ و ۲/۸ درصد به ثبت رسیده است.
این در حالی است که در سال 1389 نرخ تورم با افزایش 4/4 درصدی به رقم 9/13 درصد در کل کشور رسیده و دوباره روند افزایشی خود را آغاز کرده است. در این سال تورم دهک اول 8/15 درصد، دهک دوم 1/16 درصد، دهک سوم 2/15 درصد، دهک چهارم 8/14 درصد، دهک پنجم 5/15 درصد، دهک ششم 5/15 درصد، دهک هفتم 6/14 درصد، دهک هشتم 6/14 درصد، دهک نهم 5/13 درصد و در نهایت دهک دهم 4/12 درصد محاسبه شده است.
البته قانون هدفمندی یارانه‌ها تنها در سه ماه پایانی سال ۸۹ به اجرا درآمد و آثار قطعی آن بر تورم دهک‌های مختلف را باید از امسال مورد بررسی قرار داد. تورم دهکی از محاسبه درصد تغییر شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای به‌دست می‌آید.