دنیای اقتصاد- نمایندگان مجلس با دوفوریت طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه و تعداد نمایندگان آنها و افزایش تعداد نمایندگان مجلس به ۳۱۰ نفر، ‌مخالفت کردند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، بر این اساس مقرر شد این طرح به صورت عادی در دستور کار مجلس قرار گیرد. در صورتی که عمر مجلس هشتم کفاف تصویب نهایی این طرح را بدهد، طبق اصل ۶۴ قانون که تصریح دارد هر ۱۰ سال یک بار می‌تواند حداکثر ۲۰ نفر به تعداد نمایندگان مجلس اضافه شود، تعداد نمایندگان مجلس از ۲۹۱ نماینده به ۳۱۰ نماینده افزایش می‌یابد. عدم تصویب دو فوریت این طرح که در پی عدم تصویب فوریت لایحه پیشنهادی دولت در همین زمینه (در تابستان سال جاری) صورت گرفت، امکان افزایش شمار نمایندگان مجلس در دوره نهم را از بین برد.

موافقان: از فرصت استفاده کنیم

عزیز اکبریان نماینده کرج به عنوان یکی از طراحان طرح مذکور در دفاع از دو فوریت ارائه شده اظهارکرد: اصل ۶۴ قانون اساسی اعلام می‌کند هر ۱۰ سال ۲۰ نماینده به تعداد نمایندگان مجلس اضافه شود، اما اکنون ۱۲ سال گذشته، اما این تعداد اضافه نشده است، این در حالی است که به زمان ثبت نام نزدیک می‌شویم و یک هفته فرصت داریم. وی ادامه داد: بهتر است از این اختیار قانونی استفاده کنیم، این طرح در راستای حقوق مردم است.

مصطفی کواکبیان نماینده سمنان نیز در موافقت اظهارکرد: ما شرعا، عرفا و عقلا حق نداریم حقوق مردم را ضایع کنیم. حقوق مردم به ما نمایندگان سپرده شده که سوگند یاد کردیم از این حقوق به طرز صحیح دفاع کنیم.

بهمن محمدیاری نماینده تالش نیز در دفاع از دو فوریت این طرح گفت: بسیاری از استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه امروز استحقاق افزایش تعداد نماینده را دارند، اگر از این امتیاز استفاده نکنیم قطعا‌ در آینده مشکل حوزه‌های انتخابیه دیگری که مستحق افزایش تعداد نمایندگان هستند حل نخواهد شد.

مخالفان: طرح کارشناسی نیست

در ادامه جلسه علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری در مخالفت با دو فوریت این طرح تاکید کرد: آنچه در اصل ۶۴ قانون اساسی تصویب شده این است که اختیاری به مجلس، دولت و قانون‌گذار داده شده که تعداد نمایندگان را افزایش دهد، اما شرایط سیاسی، عوامل جغرافیایی و نظایر آنها در تصمیم‌گیری‌های ما دخالت دارد.

وی یادآور شد: لایحه‌ای با همین موضوع در کمیسیون مجلس در حال بررسی است و به نظر می‌رسد این موضع اصلا فوریت ندارد. از آنجا که این طرح با شتاب و عجله تهیه شده موارد مهم در آن لحاظ نشده است و با آنچه که دولت به عنوان لایحه ارائه کرده تفاوت آشکار دارد.

نورالله حیدری دستنایی نماینده اردل و فارسان نیز در مخالفت با دو فوریت این طرح گفت: معتقدم اگر تعداد نمایندگان افزایش داشته باشد قطعا ‌به سود کشور است، اما این طرح کارشناسی شده نیست. امضا کنندگان این طرح معتقدند لایحه دولت غیرکارشناسی بوده این در حالی است که اگر لایحه دولت که ساعت‌ها کار کارشناسی روی آن انجام شده کارشناسی نیست، آیا طرح دو فوریتی شما کارشناسی شده است؟

وی ادامه داد: این طرح با لایحه‌ ارائه شده از سوی دولت کاملا مغایرت دارد و در طرح مذکور عمدتا تمرکز بر استان‌هایی است که تعداد نمایندگان آنها کم است.

در نهایت نمایندگان به فوریت این طرح رای ندادند و عملا آن را از دستور کار مجلس هشتم خارج کردند.