وعده افزایش درآمد کارمندان با دورکاری

عکس: President.ir

با دورکاری زندگی‌های مردم گرم می‌شود و فرصت کنار هم بودن پیدا می‌کنند

دنیای‌اقتصاد- زهرا واعظ: رییس‌جمهور در همایش ملی دورکاری تاکید کرد که با اجرای طرح دورکاری در کشور می‌توان دریافتی‌های کارمندان را بیشتر و در عین حال هزینه‌های سازمان‌ها را کمتر کرد. در حالی همایش ملی «دورکاری در نظام اداری» دیروز با حضور پررنگ مسوولین دولتی برگزار شد که با گذشت بیش از یکسال از اجرای این طرح هیچ یک از مسوولین حاضر در این همایش آمار و ارقام جدیدی از میزان موفقیت آن ارائه نکرده و تنها به بیان تعاریف کلی و مزایا و معایب دورکاری اکتفا کردند و بر عزم دولت در انجام این طرح به گفته خود «انقلابی» صحه گذاشتند.

رییس جمهور که به عنوان میهمان ویژه این همایش به سخنرانی پرداخت اظهارات خود را با طرح یک پرسش آغاز کرد: «برای چه زندگی می‌کنیم؟» وی سپس در ادامه سخنانش با بیان اینکه یکی از ارکان اصلی زندگی سعادتمند، خانواده است، گفت: اگر اشتغال و معیشت به گونه‌ای باشد که اصل خانواده را دچار خلل کند و برای آن مشکل ایجاد کند، به چه درد می‌خورد؟ ثروت و درآمد باید در خدمت گرمی و استحکام خانواده باشد و اگر در جهت سستی خانواده عمل کند، چه فایده‌ای دارد؟

کاهش هزینه‌های اداری

رییس‌جمهور در ادامه به اهمیت کاهش هزینه‌های اداری و همچنین کاهش هزینه‌های کارمندان اشاره کرد و گفت: می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد و به خود کارمند برگرداند. اکنون کارمندان در تهران ۴۰ هزار تومان پول رفت و آمد می‌گیرند، ۴۰ هزار تومان برای مهدکودک فرزندانشان و ۴۰ هزار تومان نیز برای غذا که در مجموع می‌شود ۱۲۰ هزار تومان و اگر این کارمند در خانه کارش را انجام دهد ۱۲۰ هزار تومان صرفه‌جویی می‌شود و می‌توان این هزینه را به خود کارمند برگرداند تا صرف خانواده شود. وی افزود: با دورکاری دریافتی کارمند بالا و هزینه‌های سازمان پایین خواهد آمد.

وی با تاکید بر اینکه در مقابل هر ایده تحولی مقاومت وجود دارد، اضافه کرد: در تهران۳۵۰هزار کارمند بخش دولتی وجود دارد و حداقل همین تعداد نیز در بخش خصوصی کار می‌کنند؛ اگر نصف این ۷۰۰هزار نفر دورکاری کنند اوج ترافیک صبح و بعدازظهر وجود نخواهد داشت و در واقع ۳۵۰ هزار نفر در اوج ساعت مصرف حذف می‌شود. احمدی‌نژاد با بیان اینکه در صورت دورکاری کارمندان بسیاری از ساختمان‌ها نیز خالی خواهد شد، افزود: می‌توان با خالی شدن ساختمان‌ها یک درصد به رفاهیات کارمندان اضافه کرد؛ مگر یک دولت چند ساختمان می‌خواهد؟ البته ما به کارمندان قوای دیگر کاری نداریم که ساختمان می‌سازند.

بودجه قوه الف ۲۰ برابر بودجه دولت

رییس‌جمهور اظهار کرد: در حال حاضر دوهزار کارمند در ساختمان وزارت کشور هستند که باید گفت اینها چه کار می‌کنند و بهتر این است که هزار نفر از آنها در خانه‌های خود بنشینند. وی همچنین با اشاره به بودجه دولت برای کارمندانش تصریح کرد: وقتی که بودجه قوا را بر تعداد کارمندان تقسیم کردیم، دیدیم که بودجه قوه الف ۲۰ برابر بودجه دولت است.

قیمت تمام شده خیلی بالاست

رییس‌جمهور اقتصادهای موفق دنیا را اقتصادهایی دانست که کار خود را خرد و در فضایی کوچک جمع می‌کنند و سپس اضافه کرد: تولید شیر در ایران هزینه‌های زیادی دارد و قیمت تمام شده آن خیلی بالا است و اصلا قدرت رقابت ندارد. احمدی‌نژاد گفت: در کشور ما همواره بر داشتن گاوداری با ۱۰۰ راس گاو تاکید می‌شود و وام‌های بانکی بسیاری نیز برای این مساله هزینه می‌شوند؛ در حالی که هنوز با انرژی و خدمات یارانه‌ای شیر خوراکی ما نمی‌تواند با شیری که ۵ هزار کیلومتر با ما فاصله دارد رقابت کند؛ آن‌وقت می‌گویند که عوارض واردات را بالا ببر و این تنها به این دلیل است که برخی تولیدکنندگان نمی‌توانند خوب مدیریت کنند و به همین دلیل قیمت تمام شده کالاهایی که تولید می‌کنند گران می‌شود و قابل رقابت با محصولات وارداتی و خارجی نیست.

وی افزود: این در حالی است که قیمت هر راس گاو با راه‌اندازی گاوداری حدود ۸ تا ۱۰ میلیون تومان تمام می‌شود؛ در صورتی‌که اگر ۳۰ راس گاو را در ۳۰ خانه تقسیم کنیم و هر روز ماشین‌های کارخانه، شیرهای تولیدی را از در خانه‌ها به کارخانه ببرد آن‌گاه هزینه تولید بسیار پایین‌تر می‌آید.

خانم‌ها بیشتر از دورکاری استقبال می‌کنند

رییس‌جمهور در عین حال گفت که سه میلیون کارمند در کشور فعالیت می‌کنند که اگر یک میلیون نفر در خانه مشغول فعالیت شوند، خود یک انقلاب خواهد بود. وی با تاکید بر اینکه خانم‌ها حتما بیشتر از این طرح استقبال می‌کنند، اظهار کرد: خانم‌ها برای کمک به خانواده هم کار بیرون را انجام می‌دهند و هم کار خانه روی دوششان است از این رو خیلی زود فرسوده می‌شوند و آقایان نیز به همین صورت هستند. از این رو باید یک برنامه‌ریزی دقیق در این زمینه صورت گیرد.

دورکاری به استحکام خانواده کمک می‌کند

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور که میزبانی اصلی همایش را بر عهده داشت، موضوع دورکاری را کمک به استحکام خانواده دانست و گفت: در خاورمیانه ایران پیش‌قراول دورکاری است. این در حالی است که از سال ۱۹۸۰ میلادی موضوع دورکاری در دنیا مطرح شد و امروز بیش از یک میلیارد نفر به دورکاری فکر می‌کنند و همه می‌دانیم که دورکاری چه آثار و برکاتی دارد. وی افزود: ما به استحکام خانواده معتقدیم و دورکاری می‌تواند به آن کمک کند. از سوی دیگر دورکاری می‌تواند تناسب عملکرد و پاداش را ایجاد کند و بسیاری از هزینه‌های جنبی سازمان را کاهش دهد. در بیرون از سازمان نیز موضوع حمل‌ونقل، ایاب و ذهاب، ترافیک و رفت و آمدها را می‌تواند سازماندهی کند. فروزنده با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بتوان یک کشور الکترونیک را پیاده کرد، گفت: تقریبا در تمام دستگاه‌ها کارگروه دورکاری تشکیل شده و برخی دستگاه‌ها تا ۴۰ درصد دورکاری انجام می‌دهند.

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی نیز در این همایش با تاکید بر اینکه نظام کاری در کشور باید به جای وقت مزدی به کارمزدی تبدیل شود، تصریح کرد که از زمان طرح دورکاری از سال گذشته در دولت این طرح با استقبال خوبی مواجه شده و حتی یک مورد شکایت از این طرح نداشته‌ایم.

شیخ‌الاسلامی که خود یکی از طراحان اصلی دورکاری در دولت به شمار می‌رود، اضافه کرد که در وزارت کار سابق با مقاومت‌هایی که عمدتا از سوی مدیران صورت می‌گرفت مواجه بودیم؛ اما این در حالی است که اکنون بیش از ۵۰ درصد نیروهای وزارتخانه به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند.