دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: سخنگوی اقتصادی دولت بار دیگر در مجلس حضور یافت، آن هم برای پاسخگویی به انتقاداتی که می‌گفت «دولت دیدگاه کارشناسی برای حل معضلات اقتصادی ندارد.» این انتقادها پیش از این نیز از سوی برخی کارشناسان اقتصادی نسبت به دولت‌های نهم و دهم مطرح شده بود، چه آن زمان که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی منحل شد و بسیاری اقتصاددانان گفتند که بدنه کارشناسی دولت ضعیف می‌شود، و چه آن دورانی که ۵۰ اقتصاددان کشور در سال‌های ۸۵ و ۸۶ در چند نوبت به رییس‌جمهور نامه نوشتند و درباره عواقب برخی تصمیمات دولت هشدار دادند.

این بار هم شمس‌الدین حسینی به مجلس رفت و اعلام کرد که به عنوان وزیر اقتصاد، افرادی را انتخاب کرده است که در اقتصاد متخصص بودند. او همچنین گفت که اقتصاددان‌هایی را که در ابتدای راه، دولت نهم را همراهی کرده‌اند، نمی‌شناسد؛ افرادی همچون محمد خوش‌چهره، داوود

دانش جعفری و حسن سبحانی.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته، موضوع سوال علی‌اکبر اولیاء نماینده یزد و صدوق از وزیر اقتصاد در مورد علت عدم استفاده از ظرفیت‌های علمی برای حل معضلات اقتصادی کشور را با حضور شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد بررسی کردند.

سوالی که البته به رای‌گیری از نمایندگان نینجامید چراکه نماینده یزد، پس از توضیحات وزیر اقتصاد گفت‌ که ضرورتی برای رای‌گیری نمی‌بیند و این سوال را برای طرح موضوع و پیگیری‌‌های بعدی مطرح کرده است.

حسینی: مشکلات اقتصاد مزمن است

وزیر اقتصاد که در جلسه علنی دیروز مجلس حاضر بود، در پاسخ به این سوال گفت: آیا طی سه سال و اندی که من در خدمت شما هستم تلاش، ممارست و تاکید بر بهره‌گیری از انسان‌های متخصص و ظرفیت‌های دانشگاهی نداشته‌ام؟

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی کشور مزمن است، گفت: قطعا قابلیت‌های علمی کشور برای حل این مشکلات توانایی لازم را دارد. در چند سال گذشته هم وزارت اقتصاد در مقایسه با دوران‌های مختلف از حمایت فکری کارشناسان و نیروهای متخصص استفاده کرده است.

حسینی گفت: من هم می‌توانم مجموعه‌ای از بحث‌ها و تحلیل‌ها را مطرح کنم اما سوال مطرح شده سوال مشخصی است؛ نماینده یزد در سوال به ظرفیت‌های علمی اشاره کردند، اما حرف‌هایی که زده شد بسیار متنوع بود و نیازمند فرصتی برای بررسی ابعاد آن است.

اینها را نمی‌شناسم

وزیر اقتصاد در پاسخ به بخشی از اظهارات نماینده یزد درباره حذف برخی اقتصاددان‌ها از دولت یادآور شد: خیلی از کسانی که شما اسم برده‌اید (همچون داوود دانش جعفری و محمد خوش چهره) را من نمی‌شناسم یا از نزدیک نمی‌شناسم، ولی کسانی مثل آقای رهبر هنوز از دولت هستند و از جمله به ما در حوزه برنامه‌های گمرک کمک می‌کنند.

وی یادآور شد: ‌در کدام دوره از تاریخ اقتصاد ایران طی چند دهه گذشته متوسط رشد نقدینگی کمتر از ۲۵ درصد بوده و در کدام دوره نرخ تورم کوچک‌تر از یک عدد دو رقمی و ضریب جینی کمتر از چهاردهم بوده است؟

کاهش ۲۶ درصدی مصرف گندم

حسینی با اشاره به تاثیرات اجرای هدفمندی یارانه‌ها در اقتصاد کشور تاکید کرد: بعد از اجرای این قانون مصرف گندم در کشور ۲۶ درصد کاهش پیدا کرده که بخشی از آن مربوط به حذف قاچاق و بخشی دیگر مربوط به اصلاح الگوی مصرف است، بنابراین ما باید به دنبال برنامه‌های ساختاری باشیم تا نتایج درست و ساختاری از آن به دست بیاوریم.

مرد و مردانه با تحریم دست و پنجه نرم می‌کنیم

وزیر اقتصاد با اشاره به بحران اقتصادی جهان و مشکلات اقتصادی برخی کشورها مثل آمریکا گفت:‌ این درحالی است که ما در این شرایط، اصلاحات ساختاری در اقتصادمان انجام

می‌دهیم، در این شرایط برخی دولت‌ها برای افزایش صد میلیون دلار به درآمدشان تمام ارزش‌ها را زیرپا گذاشته و با قدرت‌ها می‌پیوندند اما ما مرد و مردانه ایستاده‌ایم و با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از سوی بانک جهانی مورد تحسین قرار گرفته، گفت: البته کاستی‌هایی در این رابطه وجود دارد، چرا باید از ظرفیت‌ها چشم‌پوشی کنیم. مشکلات اقتصادی کشور نیز متعلق به چهار و پنج سال کشور نیست در حالی که قوانین مصوب در این دوران به بهبود این وضعیت کمک کرده است.

نماینده یزد: نگرانیم

علی‌اکبر اولیاء، نماینده یزد و صدوق اما در اظهارات خود با اشاره به تحریم‌های اقتصادی علیه کشورمان گفت: حلقه این تحریم‌ها

روز به روز تنگ‌تر می‌شود و ما در حوزه اقتصادی با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

وی افزود: وضع اقتصادی کشور تنها به وزارت اقتصاد ختم نمی‌شود و نمی‌توان گفت چون ما زحمت کشیده‌ایم وضع اقتصاد خوب است، بحث ما بحث کلان اقتصاد و مدیریت آن است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: اگر می‌شد به راحتی از آقای رییس جمهور سوال کرد، درباره مسائل اقتصادی و نگرانی‌هایی که بیش از ۵۰ نفر از اقتصاددانان کشور در سال‌های ۸۵ و ۸۶ مطرح کردند، شاید از آقای حسینی سوال نمی‌کردم.

وی افزود: روندی که در طی سال‌های اخیر طی شده ما را نگران می‌کند و جا دارد با تامل درباره این مساله فکر کنیم. وی با اشاره به همراهی برخی از اقتصاددانان کشور در ابتدای کار دولت، گفت: برخی آقایان دانش جعفری، خوش چهره و رهبر از دولت حذف شدند و آقای سبحانی که چند دوره نماینده مجلس بود در مصاحبه‌ای گفته است ندانم کاری مهم‌ترین چالش اقتصاد کشور است.

سوء تدبیر و سطحی نگری در اقتصاد

اولیاء، سوءتدبیر، سطحی‌نگری، شتاب‌زدگی، بی‌توجهی به علم اقتصاد و افزایش واردات را از عمده‌ترین نگرانی‌ها در حوزه اقتصاد عنوان کرد و گفت: چرا ما نمی‌توانیم مثل مالزی یا ترکیه باشیم؟ در حالی که یونان به عنوان یک کشور اروپایی مشکل اقتصادی دارد، ترکیه کشور همسایه ما با رشد اقتصادی خوبی کشورش را مدیریت می‌کند و از قبل بنیه اقتصادی خوب، حوزه سیاسی را مدیریت می‌کند.

۴ عمل اصلی را هم اجرا نکردید

اولیاء مشکلات موجود در اجرای قانون یارانه‌ها را مورد اشاره قرار داد و متذکر شد در هدفمندی یارانه‌ها علم اقتصاد که هیچ حتی ۴ عمل اصلی را هم انجام ندادند و از رقم‌های بسیار بالا برای اجرای این قانون شروع کردند و به ناگزیر در یک رقم متوسط ایستادند و هم‌اکنون نیز بخش عمده‌ای از منابع دولت صرف پرداخت یارانه‌ها می‌شود.

وی همچنین نسبت به سخنان رییس‌جمهور درباره سه برابر کردن یارانه‌ها انتقاد کرد و گفت: آقای رییس جمهور با کدام محاسبه این حرف را مطرح کرده‌اند و چرا انتظارات را بالا می‌برند؟

مطالبات پیمانکاران خرج یارانه شد

وی با بیان اینکه تصویب هدفمندی یارانه‌ها داروی تلخی بود که مجلس نوشید، افزود: ما برای بهبود اقتصاد کشور ناگزیر به تصویب این قانون بودیم تا وضعیت یارانه‌ها را از بی‌سامانی نجات دهیم، مجلس یک سال و اندی برای تصویب این قانون وقت گذاشت و با عیار دقت بالا آن را به تصویب رساند، اما این قانون بعضا اجرا نشده است؛ از جمله یارانه سهم تولید پرداخت نشده است.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از ظرفیت‌های مالی و منابعی که باید بابت مطالبات پیمانکاران پرداخت می‌شد، صرف پرداخت یارانه‌ها

شده است.

جلسه غیرعلنی برای بررسی تحریم‌ها

نایب رییس مجلس، از برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس در خصوص موضوع تحریم‌ها در هفته آینده خبر داد.

محمدرضا باهنر که روز گذشته ریاست جلسه علنی مجلس را بر عهده داشت، در خلال سوال نماینده یزد از وزیر اقتصاد، با توجه به آنکه وزیر گفت زمان کافی برای پاسخگویی به همه ابعاد مشکلات اقتصادی در این فرصت کوتاه نیست، اعلام کرد: جلسه غیرعلنی مجلس در مورد مسائل اقتصادی و تحریم‌ها احتمالا سه‌شنبه هفته آینده با حضور وزیر اقتصاد برگزار می‌شود.