دادخواهی ایران از مراجع بین‌المللی

عکس: خبرگزاری مهر

دنیای اقتصاد- نقض حریم هوایی ایران از سوی هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا و قطع یکجانبه روابط کنسولی تهران- لندن از سوی انگلیس محور تازه‌ترین اظهارات علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه است. صالحی جاسوسی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی از ایران را اقدامی تجاوزکارانه خوانده و وعده داده است که این اقدام را به سازمان همکاری اسلامی، جنبش عدم تعهد و سایر مراجع بین‌المللی دارای حق قضاوت منعکس کند. او همچنین اقدام انگلیس را شتاب زده و غیرقابل توجیه دانسته و «انگلیس را کاتولیک‌تر از پاپ» خوانده است.

هفته گذشته نیروهای مسلح ایران توانستند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین و رادار گریز RQ - ۱۷۰ آمریکا را کنترل کنند و آن را در اختیار بگیرند. دو هفته پیش از این نیز مجلس شورای اسلامی در پی تحریم بانک مرکزی ایران از سوی دولت دیوید کامرون، از دولت احمدی‌نژاد خواست تا سفیر انگلیس در تهران را ظرف دو هفته از کشور اخراج کند. پس از این رویداد، جمعی از معترضان به عملکرد دولت انگلیس نیز وارد سفارت این کشور در تهران و باغ قلهک شدند. واکنش دولت انگلیس اما ارائه مهلتی ۴۸ ساعته به دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت ایران در لندن برای ترک این کشور بود. به این ترتیب دولت دیوید کامرون روابط کنسولی میان تهران- لندن را به صورت یکجانبه قطع کرد. صالحی وزیر خارجه دیروز پس از دیدار و گفت‌وگو با همتای نامیبیایی خود در یک نشست خبری مشترک ضمن تشریح گفت‌وگوهایش با وزیر خارجه نامیبیا درباره دو موضوع یادشده سخن گفت. به گزارش خبرگزاری مهر، وی در این کنفرانس مطبوعاتی نقض حریم هوایی کشورمان توسط هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را اقدامی تجاوزکارانه خواند و افزود: به مجرد اینکه از این موضوع مطلع شدیم با همکاری سایر دستگاه‌ها از تمامی امکانات قانونی و مقرراتی که در چارچوب کنوانسیون‌های بین‌المللی وجود دارد، استفاده کردیم و بخشی از اقدامات را انجام داده و بخشی از اقدامات دیگر در دست انجام است. وی با اشاره به نامه اعتراض آمیز ایران به دبیرکل سازمان ملل اظهارکرد: قرار است این مطلب را به سازمان همکاری اسلامی، جنبش عدم تعهد و سایر مراجع بین‌المللی که حق قضاوت در این زمینه را دارند، منعکس کنیم.

صالحی با بیان اینکه این موضوع حقوقی است و باید با دقت پیگیری شود، عنوان کرد: نیات آمریکا همواره برای ما مکشوف و روشن بوده، آنها هیچ‌گاه خیرخواه ملت ما نبوده‌اند. در اظهاراتشان سعی می‌کردند به گونه دیگری وانمود کنند؛ اما با این اقدام اخیر تجاوزکارانه خود، نیت درونی‌شان را ظاهر کردند. رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امیدواریم این درسی برای آمریکا و سایر کشورهایی باشد که شیوه تخاصم را علیه ما در پیش گرفته‌اند و بدانند که جمهوری اسلامی کشوری هوشیار و در حال آماده‌باش است و به خوبی می‌تواند از حاکمیت ملی خود دفاع کند.

وزیر خارجه با اشاره به تجاوز پهپاد آمریکایی به حریم هوایی کشور افزود: ایران به خوبی توانست از حاکمیت خود صیانت کند و این هواپیما را با حداقل خسارت به زمین بنشاند.

انگلیس؛ کاتولیک تر از پاپ

رییس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات برخی از نمایندگان مجلس که وزارت خارجه را در بحث روابط با انگلستان منفعل می‌خوانند، عنوان کرد: متاسفانه یکی از کشورهای دیگر که دشمنی‌اش با کشور ما دیرپا بوده، انگلیس است و ما بیش از چند قرن است که از دشمنی‌های انگلستان بی‌بهره نیستیم.

وی ادامه داد: آنها همواره درصدد بودند به نحوی مسائلی را برای مملکت ما ایجاد کنند و در هر فرصتی که به دست می‌آوردند ضربه‌ای به ما بزنند. صالحی گفت: در اتفاق اخیری که رخ داد جای تاسف دارد که انگلیس عجول و کاتولیک‌تر از پاپ شده بود و یک اقدام سیاسی را انجام داد که بیشتر جنبه نمایشی داشت و آن تحریم بانک مرکزی بود.

گفت‌وگو با وزیر خارجه انگلیس

رییس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما با انگلستان مراوده مالی نداشتیم و اقدام این کشور عجولانه و نمایشی بود، به تماس تلفنی ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس با وی پس از ورود دانشجویان معترض به سفارت انگلستان در تهران اشاره کرد و گفت: در این گفت‌وگوی تلفنی عنوان کردم که این جوش و خروش و عصبانیت جوانان ما عصبانیتی متراکم از قرن‌ها از دست کشور شما و به خصوص اقدام غیرعاقلانه و غیرحکیمانه اخیر شماست و بازتاب آن این بود که مجلس مصوبه‌ای را در مورد کاهش روابط صادر کرد که به نظر ما اقدامی در پاسخگویی به مجموعه رفتارهای انگلیس بود. وزیر خارجه اضافه کرد: متاسفانه هر چقدر ایران سعه صدر و صبر و حوصله نشان داد طرف مقابل اینگونه برداشت کرد که ایران علاقه‌مند به پاسخگویی نیست و ملت ما در زمان مناسب خود پاسخ مناسب را داد. صالحی ورود دانشجویان معترض به سفارت انگلیس را امری غیرقابل پیش‌بینی خواند و گفت: نمایندگان مجلس، مسوولان انتظامی و دیگر مسوولان این قضیه را پیش‌بینی نمی‌کردند. دانشجویان مجوز لازم را برای تظاهرات اخذ کرده بودند و قرار بود این اعتراض در چارچوب مقررات و قوانین کشور در مقابل سفارت انجام شود. وی با ابراز تاسف از وقوع این اتفاق خاطرنشان کرد: این اتفاق خارج از مقررات صورت گرفت و به نظر ما جا نداشت که این اقدام از سوی انگلیس انجام شود. در خیلی از موارد شور و هیجان آنقدر بالاست که انسانی که مظلوم واقع می‌شود و در مقابل ظلم‌های فراوان قرار می‌گیرد، چاره‌ای جز فریاد بلند ندارد. ولی باید در همه مواقع مقررات و اصول را در رفتار و منش خود مدنظر قرار دهیم.

روابط تهران- لندن قطع نشده است

وی با ذکر این نکته که روابط دو کشور قطع نشده، یادآور شد: انگلیس در زمینه فراخوانی دیپلمات‌هایش از تهران و اخراج دیپلمات‌های ایرانی از لندن شتاب زده عمل کرد و اقدامی غیرقابل توجیه از سوی انگلیسی‌ها صورت گرفت. ما مشکلی نداریم و این موضوع را به خودشان واگذار کردیم. وزیر خارجه در خصوص اقدامات وزارت خارجه برای ایرانیان مقیم انگلستان خاطرنشان کرد: ما از تمامی امکانات خود برای تامین نیازها و ارائه خدمات کنسولی به هموطنان استفاده می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد که با مشکل مواجه شوند. رییس دستگاه دیپلماسی همچنین در خصوص معرفی کشوری از سوی انگلیس به عنوان حافظ منافع این کشور در ایران با بیان اینکه این موضوع در دست بررسی است، اظهارکرد: هنوز به نتیجه خاصی در این زمینه نرسیده‌ایم.

وحدت اعضای اتحادیه اروپا ظاهری است

وزیر خارجه درباره تحریم‌های انگلیس و فرانسه علیه کشورمان با بیان اینکه این موضوع جدید نیست و این تحریم‌ها از ابتدا نیز وجود داشته، خاطرنشان کرد: آنها برای خالی نبودن عریضه هر بار عده‌ای را به لیست اسامی مشمول تحریم اضافه می‌کنند تا توجه افکار عمومی خود را از اتفاقاتی که در داخل اتحادیه اروپا رخ می‌دهد منحرف کنند. وی با اشاره به اجلاس اخیر سران اتحادیه اروپا و با بیان اینکه آنها به اندازه کافی اختلاف‌نظر دارند، اظهار کرد: تک‌روی انگلستان با واکنش رییس‌جمهور فرانسه رو به رو شد و نخست وزیر انگلیس به صراحت اعلام کرد که کشورش به تمام اتحادیه اروپا می‌ارزد. به گفته صالحی وحدت کشورهای عضو اتحادیه اروپا ظاهری است و آنها هرکدام به دنبال منافع حداکثری خود هستند و جهان‌بینی آنها منفعت طلبانه و برای انحراف افکار عمومی آنهاست.