مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی روزگذشته در یک نشست خبری حاضر شد. او در این نشست از ابلاغ قانون بازنشستگی پیش از موعد خبر داده ودرباره موضوعاتی چون بدهی تامین اجتماعی به وزارت بهداشت سخن گفت. به اعتقاد حافظی از آنجا که وزارت بهداشت به شرکت‌های داروسازی این سازمان بدهکار است، بنابراین وزارت بهداشت نه تنها طلبی از تامین اجتماعی ندارد، بلکه بدهکار هم هست. وی در عین حال گفت که قرار نیست این بدهی وزارت بهداشت با بدهی تامین اجتماهی به این وزارتخانه جابه‌جا شود و تامین اجتماعی این بدهی را پرداخت خواهد کرد. او همچنین از حذف دفترچه‌های درمانی بیمه شدگان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: قانون بازنشستگی پیش از موعد یک هفته قبل ابلاغ شده و در حال حاضر مشکلی برای بازنشستگی پیش از موعد افراد با ۱۰ سال سابقه و ۶۰ سال سن در کشور وجود ندارد.

رحمت‌الله حافظی همچنین از ابلاغ دستورالعمل اجرایی مربوط به استفساریه‌ای درباره احتساب سنوات شاغلان مشاغل سخت و زیان‌آور در هفته گذشته خبر داد و گفت: برابر این دستورالعمل هر یکسال خدمت در مشاغل سخت و زیان‌آور معادل یک و نیم سال محاسبه می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی درباره موضوع انتقال بخش درمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت نیز گفت: رسما در این رابطه اعلام موضع می‌کنم که این اقدام مغایر با اصل ۴۴ قانون اساسی، سیاست‌های کلان کشور و منویات مقام معظم رهبری در این خصوص است. به گفته حافظی، دولت وظیفه سکانداری را برعهده دارد و پارو زدن باید به مقامات عمومی و به غیردولتی واگذار شود.

حذف دفترچه‌های بیمه به علت سوءاستفاده

به گزارش ایسنا، مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی با اشاره به هزینه ۱۵ میلیارد تومانی که دفترچه‌های بیمه هرسال به این صندوق تحمیل می‌کند، اظهار کرد: با توجه به سوء استفاده‌هایی که بعضا از این دفترچه‌ها صورت می‌گیرد، برنامه‌ای برای حذف دفترچه بیمه در حال طراحی است و مقدمات این موضوع در آینده‌ای نزدیک فراهم خواهد شد.

منابع همسان‌سازی حقوق تخصیص داده نشد

حافظی در ادامه در خصوص مطالبه بازنشستگان که مربوط به نحوه اجرای همسان‌سازی است، توضیح داد: مجلس شورای اسلامی در سال ۸۸ معادل ۲۵۰۰ میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی را تصویب کرد تا برای اجرای همسان‌سازی در اختیار تامین اجتماعی قرار دهد. وی ادامه داد: متعاقب آن، دولت نیز مصوبه‌ای را به تامین اجتماعی ابلاغ کرد که حاوی چارچوب‌بندی نحوه پرداخت همسان‌سازی به بازنشستگان بود. به گفته وی، تامین اجتماعی از سال ۸۸ تاکنون دقیقا منطبق بر همان چارچوب‌بندی مصوب نسبت به پرداخت حقوق همسان‌سازی بازنشستگان اقدام کرده و این پرداخت‌ها تاکنون متوقف نشده است. حافظی یادآور شد: این استمرار پرداخت در شرایطی صورت گرفت که در سال ۸۸ معادل ۹۳۰ میلیارد تومان از سهام مصوب مجلس تخصیص یافت و حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان از آن سهام هنوز به تامین اجتماعی واگذار نشده است.

مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: در سال ۹۰ نیز معادل ۱۲۰۰ میلیارد تومان سهام برای استمرار اجرای همسان‌سازی از سوی مجلس تصویب شد که هنوز به تامین اجتماعی تحویل نشده است.