مخالفت اروپا با تحریم نفتی ایران

عکس:‌ AFP اتحادیه اروپا به تحریم نفت ایران رای نداد

سنای آمریکا با وجود مخالفت دولت این کشور، طرح تحریم بانک مرکزی ایران را تصویب کرد

دنیای‌اقتصاد- وزیران خارجه اتحادیه اروپا که روز پنجشنبه در بروکسل گردهم آمده بودند، به پیشنهاد انگلیس برای تحریم نفت ایران رای ندادند، اما در عین حال توافق کردند که گفت‌وگو در مورد اعمال تحریم علیه بخش‌های مالی، حمل‌ونقل و انرژی ایران را ادامه دهند. با وجود این، وزیران خارجه کشورهای اروپایی ۱۴۱ شرکت و ۳۹ شخص ایرانی را تحریم کردند.

آن سوتر در واشنگتن، اعضای مجلس سنای آمریکا نیز بانک مرکزی ایران را تحریم کردند. تحریمی که ممکن است از سوی باراک اوباما رییس‌جمهور این کشور وتو شود. در پی این اقدامات، روسیه بار دیگر اعلام کرد که با تحریم‌های یکجانبه علیه ایران مخالف است؛ چرا که تشدید وخامت اوضاع در رابطه با ایران روند مذاکرات نمایندگان تهران و گروه «۱+۵» در خصوص مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را مسدود خواهد کرد.

آنچنان که خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس گزارش داده است، هر چند وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز پنجشنبه خود با قطع واردات نفت از ایران موافقت نکردند، اما ۱۴۱ شرکت و ۳۹ شخص ایرانی را مورد تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا قرار دادند. مقامات غربی مدعی شده‌اند که تحریم‌های جدید به دلیل خودداری مسوولان ایران از توقف فعالیت هسته‌ای این کشور اعمال شده است.

وزیران حاضر در نشست بروکسل همچنین توافق کرده‌اند که گفت‌وگو در مورد اعمال تحریم علیه بخش‌های مالی، حمل‌ونقل و انرژی ایران را ادامه دهند.

پیش‌تر دولت‌های فرانسه و بریتانیا اعلام کرده بودند که پیشنهاد تحریم خرید نفت از ایران را در این نشست مطرح خواهند کرد.

در همین حال، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا در امور انرژی با اذعان ضمنی به اختلاف در اتحادیه اروپا در مورد نحوه تعامل با ایران مدعی شد: ما برای تحریم نفتی ایران به موضعی واحد نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، گونتر اوتینگر، مقام ارشد اتحادیه اروپا در امور انرژی مدعی شد که کشورهای عضو این اتحادیه برای تحریم احتمالی نفت ایران باید موضعی واحد اتخاذ کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا به رویترز گفت: برای اتخاذ این تصمیم به موضعی واحد از سوی تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیاز داریم.

بر اساس این گزارش، اظهارات این مقام ارشد اتحادیه اروپا درباره تحریم احتمالی نفت ایران به خوبی پرده از اختلافات کشورهای اروپایی در قبال این مساله حساس برمی‌دارد، چرا که تحریم نفت ایران تبعاتی برای کشورهای غربی در پی خواهد داشت که این کشورها هرگز راضی به پذیرش آن نمی‌شوند.

پیش از این، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در روز چهارشنبه هفته گذشته درخصوص تصویب تحریم‌های احتمالی اتحادیه اروپا علیه کشورمان، این اقدام را جنگ روانی خوانده و گفته بود: کشورهای اروپایی که حرف از تحریم می‌زنند اکثرا روابط ناچیز اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران داشته یا حتی همکاری بانکی با ایران نداشته‌اند، بنابراین این موضوع‌ها بیشتر در قالب یک جنگ روانی و تبلیغاتی علیه کشورمان مطرح می‌شود.

تصویب تحریم بانک مرکزی ایران در سنای آمریکا

با اختلاف چند ساعت، اعضای سنای آمریکا نیز اقدام یکجانبه تازه‌ای را علیه ایران کلید زدند. در حالی که دولت اوباما حدود دو هفته پیش به تحریم بانک مرکزی ایران تن نداده و تنها به قرار دادن نام این بانک در لیست متهمان به پولشویی بین‌المللی اکتفا کرده بود، سنای آمریکا تحریم‌هایی را علیه بانک مرکزی کشورمان تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، بی‌بی‌سی از احتمال وتوی این تحریم‌ها توسط اوباما خبر داده است. بر اساس این گزارش، این تحریم‌ها که در چارچوب لایحه بودجه آمریکا به اتفاق آرا در سنای آمریکا به تصویب رسید، شرکت‌های خارجی را از تعاملات مالی با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منع می‌کند.

به نوشته بی‌بی‌سی، این تحریم‌ها پیش از آنکه تبدیل به قانون شوند باید به تصویب کنگره و شخص رییس‌جمهور آمریکا که با دیده شک و تردید به این قانون می‌نگرد، برسد.

آمریکا پیش‌تر نیز تحریم‌هایی را علیه بخش مالی ایران اعمال کرده بود؛ اما این بار نکته جدید تحریم‌ها رویکرد آنها نسبت به بانک مرکزی است. بی‌بی‌سی گزارش کرده است که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در خصوص تحریم‌های سخت‌تر علیه کشورمان بسیار محتاط است و هراس دارد که این تحریم‌ها موجب تلاطم در بازار نفت شوند. بحران اقتصادی که گریبان آمریکا و متحدانش را گرفته است بر بیم اوباما از وضعیت بغرنج اقتصادی ناشی از بر هم خوردن وضعیت بازار نفت می‌افزاید. برخی مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که تحریم نفتی ایران نه‌تنها قیمت نفت را به شدت افزایش خواهد داد، بلکه در نتیجه آن، درآمد ایران از نفت را نیز بالا خواهد برد. به نوشته بی‌بی‌سی در صورت نرسیدن به نوعی سازش با سنا، ممکن است اوباما این تحریم‌ها را وتو کند. تحریم‌های جدید، بانک‌های خارجی را که با بانک مرکزی ایران تعامل مالی داشته باشند از حضور در سیستم اقتصادی - مالی آمریکا محروم می‌کنند.

هشدار وزیر دارایی آمریکا به کنگره

در همین حال، وزیر دارایی آمریکا در واکنش به تصویب طرح تحریم نفت ایران در کنگره هشدار داد این طرح قیمت جهانی نفت را افزایش خواهد داد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آسوشیتد پرس پیش از این، تیموتی گیتنر، وزیر دارایی آمریکا، طی نامه‌ای به کارل لوین رییس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا با جزئیات طرح سنا مخالفت کرده بود. وی هشدار داد اجرای این طرح می‌تواند به متحدان آمریکا صدمه بزند و قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش دهد. کمیته روابط بین الملل مجلس نمایندگان آمریکا نیز دو هفته پیش طرحی را برای تحریم بانک مرکزی تصویب کرد که اکثر اعضای این مجلس از آن حمایت می‌کنند؛ اما هنوز این طرح به تصویب نرسیده است.

بررسی وضع تحریم‌های جدید علیه تهران توسط توکیو

در عین حال، وزیر خارجه ژاپن اعلام کرده است که کشورش در حال بررسی امکان وضع تحریم‌های تجاری و اقتصادی تازه‌ای بر ضد ایران است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه تلویزیونی ان اچ کی ژاپن، کوییترو گامبا، وزیر خارجه ژاپن در جمع خبرنگاران تاکید کرد: دولت توکیو پس از رایزنی با سایر کشورهای هم‌پیمان و متحد خود در خصوص اعمال تحریم‌های جدید بر ضد ایران تصمیم‌گیری خواهد کرد.

ژاپن پیش از این نیز در دنباله روی از آمریکا تحریم‌های یکجانبه‌ای را بر ضدایران اعمال کرده است.

مخالفت روسیه با بزرگنمایی علیه ایران

الکساندر لوکاشوویچ سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است که مسکو شدیدا مخالف «بیش از اندازه وخیم جلوه دادن» و تشدید رویارویی در رابطه با مسائل مربوط به جمهوری اسلامی ایران است. آن‌چنان که خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری-اینترنتی «راس بالت» گزارش داده است، لوکاشوویچ تاکید کرد: ما معتقدیم که این خط‌ مشی تنها بر پیچیدگی عواقب مشکلات به‌وجود آمده خواهد افزود. متاسفانه اتفاق رخ داده در تهران یکی از حلقه‌های زنجیره حوادث اخیر است که وخامت اوضاع پیرامون ایران را تشدید کرده است. به گفته این دیپلمات بلندپایه، صحبت تنها بر سر گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحریکات در ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای این کشور و امکان جهت‌گیری نظامی آن نیست، بلکه مساله مربوط به اعمال تحریم‌های شدیدالحن یکجانبه علیه این کشور و نیز تهدیدات غیرقابل قبول در خصوص به‌کارگیری توان نظامی در قبال جمهوری اسلامی است. علاوه بر این، لوکاشوویچ افزود: تشدید وخامت اوضاع در رابطه با ایران روند مذاکرات نمایندگان تهران و گروه «۱+۵» در خصوص مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را مسدود خواهد کرد. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز گفت که کشورش معتقد است سیاست اعمال تحریم‌های غرب علیه ایران «عمیقا اشتباه» و «بی‌نتیجه» است.