تلاش منطقه‌ای آمریکا برای تشدید فشار بر ایران

دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم مامور شده است تا با سفر به منطقه خاورمیانه، متحدین واشنگتن را در جریان آخرین تمهیدات علیه جمهوری اسلامی بگذارد.

به گزارش خبرگزاری های مهر و فارس به نقل از رسانه های غربی، وزارت خزانه ‌داری آمریکا اعلام کرد که دیوید کوهن از روز شنبه تا سه‌شنبه به اراضی اشغالی [اسرائیل] و امارات متحده عربی سفر می‌کند تا این دو کشور را در جریان اقدامات تازه ایالات متحده برای فشار به ایران بگذارد. در بیانیه‌‌ وزارت خزانه ‌داری آمریکا تاکید شده که این اقدام «قوی‌ترین هشدار رسمی است که طی آن اعلام خواهد شد هرگونه معامله با ایران می‌تواند خطر انحراف را به همراه داشته باشد.»

دیوید کوهن همچنین در این سفر درباره گسترش تحریم‌های ایران رایزنی خواهد کرد.

وزارت خزانه‌‌داری آمریکا روز دوشنبه ۳۰‌ آبان ماه به طور رسمی ایران را به عنوان یک حوزه «نگرانی عمده پولشویی» معرفی و شرکت‌های خارجی را از کمک به بخش نفت و پتروشیمی ایران منع کرده است. بر اساس این گزارش منابع آگاه دولت کره‌جنوبی نیز از فشار زیاد واشنگتن برای اعمال تحریم‌های بیشتر سئول بر ضد ایران خبر می‌دهند.

خط لوله گاز ایران- پاکستان ایده خوبی نیست

در همین حال، سفیر آمریکا در پاکستان نیز در اظهاراتی گفت: پروژه خط لوله گاز پاکستان ـ ایران «ایده خوبی نیست» و پاکستان باید در عوض گاز مورد نیازش را از ترکمنستان وارد کند.

به گزارش ایسنا، روزنامه «نیشن» با اعلام این خبر گزارش داد: کامرون مانتر، سفیر آمریکا در پاکستان روز جمعه در جمع اهالی رسانه در لاهور همچنین مدعی شد: تهران «شریکی قابل اعتماد» نیست و پاکستان باید در عوض به هند روی آورد. وی افزود: این یک توصیه است و آمریکا آن را به پاکستان دیکته نمی‌کند.

او مدعی شد: انتخاب با شما است، اما ما فکر می‌کنیم رفتن به سمت هند عاقلانه است.

در عین حال بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی نیوکرالا فردوس عاشق عوان، وزیر اطلاعات و رادیو تلویزیون پاکستان تاکید کرد که کشوری هیچ‌گونه دستوری را درباره واردات گاز از ایران نمی‌پذیرد.

او افزود: هرگونه تصمیم‌گیری در این راستا با توجه به منافع پاکستان اتخاذ خواهد شد.

پیشتر نیز حنا ربانی، وزیر امور خارجه پاکستان اعلام کرده بود که اسلام‌آباد پروژه چند میلیارد دلاری خط لوله گاز ایران ـ پاکستان را رها نخواهد کرد.

وی افزوده بود: ما با کمبود انرژی روبه‌رو هستیم و به طور جدی به دنبال دسترسی به گاز هستیم و این اقدام خط لوله گاز پاکستان‌ـ ایران را شامل می‌شود.