پاسخ رسمی ایران به ادعاهای آژانس

علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - عکس: AFP

دنیای اقتصاد - نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست سه ساعته این آژانس در وین، تمام ادعاهای مطرح شده در گزارش یوکیا آمانو درباره شائبه نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران را رد کرد. در این جلسه که تصاویر ماهواره‌ای، نامه‌ها و نمودارهای مورد استناد در گزارش جدید آمانو در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار گرفت، علی‌اصغر سلطانیه، اسناد یادشده را مبتنی بر اطلاعات ساختگی توسط آمریکا و متحدینش خواند و تاکید کرد: هیچ نشانه‌ای مبنی‌بر اینکه فعالیت‌های ایران دارای مقاصد نظامی باشد، وجود ندارد. سلطانیه در وین اتهام نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای تهران را رد کرد

پاسخ رسمی ایران به ادعاهای آژانس

کلینتون: ایران به اتهام‌های وارده از سوی آژانس پاسخ بگوید

دنیای‌اقتصاد- علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس اتمی تمام ادعاهای طرح شده در آخرین گزارش یوکیا آمانو را در مقر این آژانس در وین رد کرد.

سلطانیه عصر جمعه در جلسه توجیهی آژانس اتمی که به منظور بررسی گزارش مدیرکل آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران برگزارشد و در آن تصاویر ماهواره‌ای، نامه‌ها و نمودارهایی در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار گرفت، این اسناد را مبتنی بر اطلاعات ساختگی توسط آمریکا و متحدینش خواند. همزمان با این رویداد، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا از ایران خواست تا ظرف چند روز به اتهام‌های وارده از سوی آژانس پاسخ گوید. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز با ابراز تاسف از مخالفت روسیه و چین با تشدید تحریم‌ها علیه تهران، هرگونه گزینه نظامی علیه کشورمان را رد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در جلسه توجیهی روز جمعه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تصاویر ماهواره‌ای، نامه‌ها و نمودارها در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار گرفت. سلطانیه اطلاعات ارائه شده در این جلسه را نپذیرفت و آنها را مبتنی بر اطلاعات ساختگی توسط آمریکا و متحدینش خواند.

وی در اظهاراتی که بنا به گفته حاضرین در این جلسه مشابه اظهاراتش در داخل جلسه توجیهی بود، به خبرنگاران گفت: هیچ نشانه و مدرکی مبنی بر اینکه فعالیت‌های ایران دارای مقاصد نظامی باشد، وجود ندارد. در عین حال دیپلمات‌های غربی که به نام آنها اشاره‌ای نشده است، گفتند که این جلسه مکمل قانع‌کننده‌ای برای گزارشی است که درباره ایران منتشر شده است.

در این گزارش ادعا می‌شود که ایران روی یک برنامه پنهان برای دستیابی به تجهیزات و طراحی‌های مربوط به ساخت سلاح هسته‌ای کار کرده است. دیپلمات‌ها گفتند که در جلسه توجیهی روز جمعه برخی از آنها در مورد اختلاف نظر درباره حدود ۲۰ کیلوگرم موادی که می‌تواند برای مجهز کردن کلاهک‌های هسته‌ای در ایران به کار رود ابراز نگرانی کرده‌اند.

آژانس در گزارش خود اعلام کرده است که در حال بررسی پاسخ ایران دراین باره است.

۳ سوال سلطانیه از آژانس

پس از نشست سه ساعته توجیهی آژانس، سلطانیه در گفت‌وگوی با ایرنا درباره این نشست توجیهی گفت: معاون مدیرکل آژانس با نشان دادن اسلایدها، به توضیح جزئیات پرداخت و به‌خصوص ضمائم این گزارش را که مربوط به اتهامات و ادعاهای پیرامون ابعاد محتمل نظامی بود، تشریح کرد. سلطانیه افزود: بنده هم در این جلسه به طور مفصل به مطالب مختلفی که مطرح شده بود پرداختم و اثبات کردم که تمام این موارد ساختگی و بی‌اساس است و از نظر علمی هیچ مبنایی ندارد. نماینده ایران در آژانس در توضیح بیشتر این جلسه اضافه کرد: «در ابتدای نشست سه سوال اساسی مطرح کردم ؛ یک از سوال‌ها این بود که آیا طی هشت سال گذشته آژانس مدارکی که مربوط به ادعاهای ابعاد نظامی است به ایران تحویل داده است یا خیر؟ که جواب آن «خیر» بود. این خیلی مهم است که هیچ مدرکی در رابطه با ادعاها و اتهامات به ایران تحویل نشده است.»

سلطانیه در خصوص سوال دومش در جلسه توجیهی آژانس گفت: «سوال دوم این بود که پرسیدم «آیا ثابت شده است این مدارکی که آژانس نزد خود دارد و به ما هم تحویل نداده اصالت دارد و اصل هستند؟» که باز هم جوابش «نه» بود و این هم خیلی خوب بود که در حضور اعضا تاکید شد مدارکی که آژانس دارد، اصالت ندارد.»

نماینده ایران در آژانس ادامه داد: «سوال سوم که مطرح کردم این بود که «آیا آژانس بعد از سال‌ها بازرسی ثابت کرده است که مواد هسته‌ای در سراسر ایران، به اهداف نظامی منحرف شده است یا خیر؟» و این هم ثابت نشده است.»

وی ادامه داد: «بعد از مطرح کردن این سه سوال، در رابطه با سایت‌های نظامی، موارد بازرسی را که در طول هشت سال گذشته صورت گرفته با تاریخ و مشخصاتش ذکر کردم که در چه تاریخی حضور پیدا کرده اند، نمونه‌برداری کرده و آنالیز کرده اند و ثابت شده است که هیچ نوع مواد هسته‌ای وجود ندارد ؛ این نشان دهنده آن است که همه این ادعاها یکی پس از دیگری بی‌اساس است.» سفیر و نماینده دائمی ایران در این نهاد بین‌المللی افزود: در این جلسه همچنین با استناد به مدارک علمی ثابت کردیم بعضی از مواردی که مطرح شده هیچ مبنای علمی ندارد. تعدادی از کشورهای دوست نیز سوالاتی اساسی مطرح کردند که قابل توجه بود.سلطانیه ادامه داد: بنابراین گزارش جدید و توضیحات نشان داد اسنادی که علیه ایران مطرح شده هیچ کدام اعتبارش ثابت نشده است و این، مهمترین پیام این جلسه بود که همه کشورها بدانند آنچه که درباره ایران مطرح شد و سر وصدای زیادی پیرامون آن راه انداختند، چیزی جز «چند کاغذ بی‌ارزش» نیست و هیچ کدام از اینها دال بر این نیست که جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال سلاح هسته‌ای است. همه اینها یکسری حدس و گمان‌های بی اساسی است که ثابت نشده و مدرکی ندارد.

تهران به گزارش آژانس پاسخ دهد

همزمان وزیر خارجه آمریکا در جدیدترین اظهارات گمراه کننده خود علیه ایران خواستار پاسخگویی تهران به گزارش مغرضانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز کلینتون که در نشست آسیا- پاسیفیک سخن می‌گفت، در رابطه با گزارش جدید آژانس انرژی اتمی گفت: ایران باید ظرف چند روز به اتهامات وارده بر خود از سوی آژانس پاسخ بگوید. کلینتون افزود: آمریکا به دنبال اجماع بین‌المللی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران است.

مرکل گزینه نظامی را رد کرد

آنگلا مرکل در سخنانی مشابه در گفت‌وگو با روزنامه‌ آلمانی «لایپتسیگر فولکس‌تسایتونگ» گفت‌ که که برلین در راستای به کارگیری راه‌حل‌های غیرنظامی برای حل مساله هسته‌ای ایران تلاش خواهد کرد.وی تاکید کرد: «هنوز راه‌هایی وجود دارند که بتوان با توسل به ‌آنها برای حل مساله هسته‌ای ایران تلاش کرد.»

مرکل همچنین ابراز تاسف کرد که روسیه و چین، مخالف اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران‌ هستند.وی گفت: «فکر می‌کنم، در این زمینه باید بیشتر تلاش کنیم.»

این در حالی است که به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه عکاظ چاپ عربستان، روزنامه عبری معاریو نوشته است: آمریکا در نظر دارد تا با هدف محدود کردن پروژه‌های هسته‌ای ایران، اعمال‌فشارهای بین‌المللی علیه ایران را افزایش دهد و به دنبال آن می‌کوشد تا مخفیانه و طی تماس با کشورهای غربی از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کنفرانس بین‌المللی سران را برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران و اجبار آن برای بازگشت به پای میز مذاکره برگزار کند.

چین: تحریم‌های شدیدتر تنش‌ها را رفع نمی‌کند

چین و روسیه اما در دیدگاهی متفاوت از آمریکا و آلمان، افزون بر مخالفت با اقدام نظامی علیه ایران، مخالف تشدید تحریم‌ها علیه تهران نیز هستند. در همین رابطه، وزارت خارجه چین اعلام کرد که تحریم‌های شدیدتر سازمان ملل علیه ایران نمی‌تواند تنش‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران را به طور اساسی حل کند.

به گزارش ایسنا، هونگ لی،سخنگوی وزارت خارجه چین در جمع خبرنگاران اگرچه احتمال اقدامات جدید علیه ایران را با صراحت منتفی ندانست، اما تاکید کرد که چین همچنان معتقد است که تبادل نظر صریح به جای اعمال زور بهترین روش برای متقاعد کردن ایران به همکاری با بازرسان هسته‌ای سازمان ملل است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هونگ گفت: گفت‌وگو و همکاری موثرترین روش برای حل مساله هسته‌ای ایران است. تحریم‌ها و فشار نمی‌تواند به طور اختصاصی این مساله را حل کند. سخنگوی وزارت خارجه چین که در شورای امنیت سازمان ملل حق وتو دارد گفت که پکن خواستار کار با سایر کشورهاست تا حل موضوع هسته‌ای ایران عملی شود.

هونگ علاوه بر آن از تعاملات اقتصادی گسترده چین با ایران دفاع کرد و گفت که این روابط تجاری کاملا طبیعی و شفاف هستند و به کشورهای دیگر آسیبی نمی‌رسانند و هیچ یک از تحریم‌های فعلی را نقض نمی‌کنند.

مخالفت برزیل با فشار خارج از سازمان ملل بر ایران

در رویدادی دیگر، وزیر خارجه برزیل مخالفت این کشور را با هرگونه اقدام خارج از سازمان ملل متحد علیه برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه برزیل روز جمعه اعلام کرد که این کشور مخالف هرگونه «اقدامات قهری» علیه ایران در خارج از چارچوب شورای امنیت است.آنتونیا پاتریوتا گفت: «اقدامات قهری می‌تواند در شورای امنیت مورد بحث قرار گیرد، اما ما اینگونه ابتکارعمل‌ها را خارج از چارچوب بین‌المللی غیرقابل تصور می‌دانیم.»وزیر خارجه برزیل که کشورش تا پایان سال ۲۰۱۱ عضو غیر دائمی شورای امنیت خواهد بود همچنین گفت که کشورش گزارش تازه آژانس درباره برنامه اتمی ایران را مطالعه کرده و با دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای اتخاذ گام‌های بعدی در تماس بوده است.

عکس: AFP