گزارش دیوان محاسبات از تخلفات بودجه‌ای وزارت ورزش، ارشاد و صداوسیما

دیوان محاسبات کل کشور، درباره چگونگی عملکرد وزارتخانه‌ها و سازمان‌های فرهنگی شامل وزارت ورزش و جوانان، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت‌ها و دستگاه‌های تابعه به کمیسیون فرهنگی مجلس گزارش داد. به گزارش خانه ملت، این گزارش به تفکیک درباره تخلفات و ایرادات هر یک از این دستگاه‌ها توضیحاتی به شرح زیر ارائه کرده است. ممنوعیت کمک به ورزش حرفه‌ای

در بخش مربوط به وزارت ورزش و جوانان این گزارش آمده است: بحث ممنوعیت کمک به ورزش حرفه‌ای بر اساس ماده ۱۳ قانون برنامه دچار ابهاماتی است؛ زیرا در برخی از تعاریف، فوتبال از مصادیق ورزش حرفه‌ای معرفی شده که فعلا پرداخت‌هایی به صورت علی‌الحساب و تنها از درآمدهای لیگ برتر به آن انجام شده تا این موضوع به صورت کامل روشن شود. در این گزارش آمده است: همچنین برخی از شرکت‌های تابعه این وزارتخانه مانند شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و نیز شرکت‌های فرهنگی و ورزشی پیروزی و استقلال باید طبق قانون واگذار شوند که ابهامات و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد؛ زیرا نبود ساختار مناسب مالی، اداری و تشکیلاتی در شرکت‌های فرهنگی و ورزشی پیروزی و استقلال، باعث زیان‌دهی و بدهی‌های انباشته شده است؛ ضمن آنکه قوانین مرتبط با شرکت‌های مشمول واگذاری از جمله بند پ ماده ۷۷ و ۷۸ قانون بودجه سال ۹۰ در مورد این دو شرکت رعایت نشده است. نداشتن هیات مدیره این دو شرکت در ماه‌های گذشته و عدم رعایت قانون منع تصدی بیش از یک شغل در انتخاب اعضای هیات مدیره از دیگر مشکلات قانونی آن بوده است. در ادامه با بررسی تخلفات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اعلام شد که دورکاری کارکنان که در آن موافقت کتبی پرسنل و نظارت بر عملیات دورکاری رعایت نشده است. همچنین طبق بررسی‌های صورت گرفته، انتقال معاونت‌های صنایع دستی و حفظ و احیای پژوهش‌ها به شیراز و اصفهان بدون تهیه و تامین کامل مقدمات و زیرساخت‌ها بوده است.

تخلفات سازمان صدا و سیما

براساس این گزارش، تخطی از مفاد موافقت‌نامه مبادله با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و سایر موارد متعددی که بدون رعایت اهداف و شرح عملیات موافقت‌نامه، موجب صرف بودجه در غیر محل مقرر شده و نیز برخی جابه‌جایی‌های صورت گرفته، عدم واریز به موقع مستقیم درآمد سازمان به حساب متمرکز درآمد خزانه از جمله مسائل این سازمان است. عدم ارائه صورت‌های مالی به سازمان حسابرسی از سال ۶۶ تاکنون، برخی نارسایی‌ها در تنظیم صورت‌های مالی سازمان، عدم تسویه حساب‌های سنواتی، عدم کارآمدی سیستم مالی و حقوقی در وصول مطالبات سازمان و عدم اجرای متعدد قانون برگزاری مناقصات در انجام معاملات سازمان از دیگر مشکلات این سازمان است. همچنین حدود ۱۲ هزار نفر از کارکنان صدا و سیما به صورت قراردادی، تمام وقت، نیمه‌وقت، برنامه‌ای و برآوردی مشغول به خدمت هستند که این عده ساماندهی و تعیین تکلیف نشده‌اند و جزو معضلات سازمان به شمار می‌روند. همچنین طرح خرید تجهیزات فنی و تعمیرات و نوسازی صدا و سیما که مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد ریال برای آن پیش‌بینی شده، در حین اجرا دچار تخلفاتی مانند عدم رعایت ماده ۱۹ قانون برنامه و بودجه، عدم اجرای مفاد قراردادهای منعقده و مسائلی از این قبیل شده است.

تخلفات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

این گزارش در مورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می‌نویسد: این وزارتخانه در زمینه کمک‌های بلاعوض مشکلاتی دارد و گزارش انطباق این هزینه‌ها با اهداف وزارتخانه ارائه نشده است ضمن آنکه در پرداخت این کمک‌ها هیچ‌گونه معیار و شاخص مشخصی وجود ندارد. در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز، نبود مسوول مالی در واحدهای فرهنگی خارج از کشور و ناآشنا بودن رایزنان نسبت به مسائل مالی و عدم ارسال به موقع اسناد هزینه، از جمله ایرادات است. این گزارش در بررسی تخلفات مجمع جهانی اهل بیت و مجمع جهانی تقریب نیز اعلام می‌کند: برخی از ساختمان‌های خریداری شده فاقد بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بوده است. از جمله پرداخت هزینه‌‌های ساخت و تکمیل ساختمان مجمع در شهر قم از محل اعتبارات جاری انجام شده است.