دنیای اقتصاد- ایران همچنان در صدر اخبار جهان است. در پی انتشار آخرین گزارش آژانس اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان به همراه ضمیمه جنجالی‌اش، روسیه و چین دو عضو شورای امنیت سازمان ملل با تاکید بر گفت‌وگو و همکاری با تهران، مخالفت خود را با تشدید تحریم‌ها علیه ایران رسما اعلام کردند. این مخالفت در شرایطی اعلام شده است که برخی کشورها از جمله انگلیس و سایر اعضای اتحادیه اروپا بر اعمال تحریم‌های جدید و بیشتر علیه کشورمان اصرار دارند.

در این میان، اگر چه رژیم صهیونیستی در روزهای پایانی هفته گذشته از مواضع جنگ‌طلبانه خود عقب‌نشینی کرد و حمله نظامی را آخرین گزینه در قبال ایران دانست، اما دبیر کل سازمان ملل، دبیر کل ناتو و آمریکا بار دیگر در مخالفت با ایده اولیه شیمون پرز، بر ارجحیت دیپلماسی بر جنگ علیه ایران تاکید کردند.

مخالفت روسیه و چین با تحریم

مسکو و پکن، اما نه با جنگ علیه ایران موافق‌اند و نه با افزایش تحریم‌ها. در همین رابطه، وزارت خارجه روسیه روز پنج‌شنبه در دومین بیانیه خود طی هفته گذشته از مخالفت کشورش و چین با اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در این بیانیه آمده است: وزیران خارجه چین و روسیه روز گذشته پس از برگزاری نشستی در مسکو ضمن رد ایده اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به منظور توقف برنامه هسته‌ای این کشور گفت‌و‌گوهای مستمر و همکاری را تنها روش ممکن برای حل پرونده هسته‌ای ایران دانستند.

در همین رابطه، گنادی گاتیلوف، معاون وزیرخارجه روسیه هم اعلام کرد: مسکو با اعمال هر گونه تحریم جدید علیه تهران به شدت مخالف است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه العالم، گاتیلوف در اظهاراتی به خبرگزاری انترفکس گفت: جامعه جهانی هرگونه تحریم‌های اضافی ضد ایران را به معنای ابزاری برای تغییر نظام در ایران می‌دانند.

وی افزود: این اقدام از نظر ما پذیرفتنی نیست و روسیه قصد ندارد آن را بررسی کند. الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز بر غیرنظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد.

تاکید پکن بر گفت‌وگو

هونگ لی سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در گفت و گو با خبرنگاران گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از طریق همکاری با ایران و به گونه‌ای «عادلانه و بیطرفانه» درمورد گزارش خود توضیح دهد و درمورد آن شفاف‌سازی کند؛ چرا که ایران پیوسته تاکید کرده است که به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نیست و فعالیت هسته‌ای این کشور کاملا صلح‌آمیز است.

انگلیس به دنبال تشدید فشارها

اروپاییان اما با روسیه و چین هم رای نیستند و بر طبل افزایش تحریم‌ها می‌کوبند. درهمین چارچوب، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا گفته است: ما می‌خواهیم به یک راه‌حل از راه گفت‌وگو با ایران دست یابیم و در این‌باره تاکنون بارها و بارها دست دوستی به ایران دراز کرده‌ایم.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، هیگ به دنبال انتشار گزارش آمانو درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: بریتانیا به همراه متحدان بین‌المللی‌اش به دنبال این است که چگونه می‌تواند فشار بر ایران به دلیل برنامه هسته‌ای‌اش افزایش دهند. او خطاب به نمایندگان پارلمان کشورش گفت:‌ ما به دنبال این هستیم که گفت‌وگوهای بیشتری را با ایران داشته باشیم به شرطی که ایران خود تمایل به گفت‌وگوهای جدی درباره برنامه هسته‌ای بدون پیش شرط داشته باشد.

بررسی تحریم‌های جدید در اتحادیه اروپا

افزون بر انگلیس، برخی دیپلمات‌های غربی از مذاکرات جدید میان مقامات اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، برخی دیپلمات‌های اروپایی اعلام کردند: اتحادیه اروپا احتمال دارد تحریم‌های جدیدی را علیه ایران در طول چند هفته آینده به تصویب برساند. این دیپلمات‌های غربی در بروکسل اعلام کردند که گفت‌وگوهای اولیه‌ای میان پایتخت‌های اتحادیه اروپا در خصوص بررسی اقدامات جدید علیه ایران آغاز شده است و طرح‌هایی آماده شده است تا وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل در تاریخ اول دسامبر (۱۰ آذر) آنها را تصویب کنند.

بنا به اعلام این دیپلمات‌های غربی، کارشناسان در حال بررسی و گفت‌وگو در خصوص تعدادی گزینه‌های مطرح هستند، اما هنوز پیش‌بینی نتایج مباحثات دشوار است. یک دیپلمات غربی تاکید کرد: انتظار می‌رود که نتیجه نهایی در خصوص این مذاکرات اول دسامبر (۱۰ آذرماه) اعلام شود.

اتحادیه اروپا پیش‌تر نیز در پیروی از آمریکا تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه ایران و به بهانه متوقف کردن برنامه هسته‌ای این کشور اعمال کرده بود، اما آمارهای رسمی‌ای که خود سازمان‌های اروپایی منتشر کردند از افزایش تجارت شرکت‌های اروپایی در این دوره با ایران حکایت داشت.

تمایل بان کی مون به مذاکره

در این میان، گروهی دیگر از افزایش تحریم‌ها علیه ایران سخن نمی گویند و گزینه جایگزین اقدام نظامی علیه کشورمان را نه تشدید تحریم‌ها که رایزنی و مذاکره می‌دانند.

بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل در زمره این گروه است که خواستار یک راه‌حل دیپلماتیک برای مساله هسته‌ای ایران شده و تاکید کرده است که راه‌حل نظامی برای موضوع هسته‌ای ایران مناسب نیست.

به گزارش ایسنا، مارتین نسیرکی، سخنگوی سازمان ملل روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: بان کی مون بار دیگر خواستار همکاری ایران در زمینه همه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نسیرکی افزود: دبیرکل بار دیگر گفت که یک راه‌حل دیپلماتیک و نه راه‌حل نظامی، تنها راه حل این مساله است. سخنگوی سازمان ملل گفت: موضع بان این است که «بر عهده ایران است که ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌اش را ثابت کند.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نسیرکی علاوه بر آن گفت: دبیرکل سازمان ملل به طور جدی نگران گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که ادعاهایی را درباره وجود ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده است.

هشدار وزیر دفاع آمریکا درباره حمله به ایران

لیون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا نسبت به اقدام نظامی علیه ایران هشدار داده و گفته است که این کار، پیامدهای خطرناکی در منطقه به همراه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه العالم، پانه تا مدعی شد که با رابرت گیتس، وزیر دفاع سابق درباره این مساله که اقدام نظامی علیه ایران فقط برنامه هسته‌ای این کشور را به تأخیر می‌اندازد، موافق است. گیتس همچنین گفته بود، این حمله موجب وحدت ایران و پافشاری این کشور برای دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌شود. پانه‌تا در مقر وزارت دفاع (پنتاگون) در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره نگرانی‌ها از اقدام نظامی ضد ایران، گفت: باید درباره پیامدهای ناخواسته و غیرمنتظره هوشیار بود. وی تاکید کرد: اقدام نظامی ممکن است در رسیدن به آن چیزی که خواستار آن هستیم شکست بخورد. پانه‌تا ادامه داد: ولی مساله بسیار مهم‌تر آن است که این اقدام پیامدهای خطرناکی در منطقه و نیروهای آمریکایی در این منطقه خواهد داشت، و معتقدم که این مسائل باید به خوبی بررسی شود. وی با بیان اینکه از نظر آمریکا و اسرائیل اقدام نظامی آخرین چاره است، اظهار کرد که واشنگتن به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه تهران است. وزیر دفاع آمریکا گفت: برای ما مهم است که تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک علیه ایران تشدید شود.

تاکید ناتو بر دیپلماسی به جای جنگ

دبیر کل ناتو نیز دیپلماسی را جایگزین اقدام نظامی می‌داند. او بر ضرورت پیدا کردن راه‌حلی سیاسی برای مسائل مربوطه را تاکید کرده است. به گزارش ایسنا، اندرس فوگ راسموسن که برای یک بازدید دو روزه به منظور شرکت در نشست کمیسیون گرجستان و ناتو و نیز دیدار با مقامات گرجستان به تفلیس سفر کرده بود، در یک نشست خبری گفت: مسوولان ایران باید فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کنند. به گزارش خبرگزاری نووستی، راسموسن افزود: این یک مساله بین‌المللی است و باید برای مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران راه حل سیاسی پیدا کرد.