دنیای‌اقتصاد- در روزهای سرد و سیاه روابط تهران و واشنگتن، بهار روابط ایران و روسیه فرا رسیده و بذرهای کاشته شده در دیدارهای تابستانی متعدد میان مقامات تهران و مسکو شکوفا شده است. در چنین فصلی است که روز جمعه، شوراهای امنیت ملی ایران و روسیه در راستای توسعه همکاری‌های دو کشور توافق‌نامه همکاری راهبردی امضا کردند. توافق نامه‌ای که به امضای علی باقری، معاون سیاست خارجی و امور بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان و یوگنی لوکیانف، معاون دبیر شورای امنیت روسیه رسید.باقری پس از امضای این توافق‌نامه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: این یک سند همکاری بین شوراهای امنیت ملی دو کشور بود که از قبل مطرح بود و امروز نهایی شد. در روزهای ۲۴ و ۲۵ مردادماه سال جاری، نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه در تهران با مقامات ارشد ایران و سعید جلیلی همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

پس از آن، علی‌اکبر صالحی بلافاصله در روز ۲۶ مردادماه به مسکو سفر کرد و با سرگئی لاوروف همتای روس خود به گفت و گو نشست. در پایان این سه روز مذاکرات فشرده میان مقامات تهران و مسکو بود که دو کشور برای تکمیل طرح هسته‌ای روسیه موسوم به طرح گام به گام توافق کردند. دیدارهای مقامات ایران و روسیه در روزهای آخر شهریور ماه سال جاری نیز پی گرفته شد، آنجا که جلیلی بار دیگر با پاتروشف در حاشیه اجلاس امنیتی یکاترینبورگ روسیه دیدار و رایزنی کرد. در چارچوب همین رفت‌وآمدهای دیپلماتیک بود که باقری سه‌شنبه شب هفته گذشته به مسکو عزیمت و با مقامات روسیه از جمله وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد و البته در روز جمعه نیز امضای خود را به عنوان نماینده ایران به پای توافق‌نامه همکاری راهبردی تهران و مسکو نشاند. آنچنان که ایسنا گزارش داده است، باقری پس از امضای این توافق‌نامه در میان خبرنگاران حاضر شد و با بیان اینکه این سند حاوی ابعاد مختلف همکاری میان شوراهای امنیت ملی ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف امنیتی، اقتصادی، سیاسی و اطلاعاتی است، گفت: با امضای این توافق‌نامه چارچوب همکاری‌های شوراهای امنیت دو کشور همسایه از نظر شکلی و محتوایی مشخص شد.

معاون سیاست خارجی و امور بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص دستاوردهای سفر به مسکو در ابعاد دوجانبه و بین‌المللی به ویژه طرح گام به گام نیز گفت: تعاملات ما با روسیه مستمر است و این به دلیل عمق مناسبات حاکم بر روابط دو کشور است. وی ادامه داد: در این سفر موضوعات مختلف بین دو کشور در ملاقات‌های متعدد با مقام‌های روس بررسی شد و با دوستان روس درباره اوضاع منطقه و دیدگاه‌های تهران و مسکو در این باره تبادل نظر و رایزنی کردیم.

باقری تشریح کرد: در این سفر و در دیدار با مقام‌های روس در خصوص گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان و مواضعی نیز که باید در قبال این گزارش اتخاذ شود و نیز شکل همکاری دو کشور در این ارتباط تبادل نظر و گفت‌وگو کردیم. وی افزود: یکی دیگر از موضوعات مهم مطرح شده در دیدارهای این سفر طرح گام به گام بود که در مورد آن هم با آقای لاوروف، وزیر خارجه روسیه و معاونانش و هم با آقای پاتروشف، دبیر شورای امنیت این کشور و معاونان وی بحث و گفت‌وگو کردیم. وی گفت: در این دیدارها مباحث مختلفی در این زمینه مطرح و قرار شد ادامه مذاکرات برای بررسی ابعاد بیشتر این طرح بین دو طرف در آینده نزدیک انجام شود.

لطمه گزارش آژانس به طرح گام به گام

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران همچنین در روسیه گفت که گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای ایران با هدف ضربه زدن به طرح گام به گام روسیه در این رابطه جهت‌گیری شده است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری اینترفکس روسیه، باقری روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو تاکید کرد: ایران آماده ادامه کار روی طرح لاوروف است. ابعاد مختلف این ابتکارعمل طرف روسی قابل بررسی هستند و ما آماده ادامه مباحثات در این زمینه هستیم. پیش از این، روسیه در روزهای نخست تابستان سال جاری، طرحی خاص، موسوم به «طرح گام به گام» برای حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران ارائه داده بود که براساس آن گروه میانجیان بین‌المللی «۱+۵» (پنج کشور عضو شورای امنیت به‌علاوه آلمان) و جمهوری اسلامی باید به‌صورت دادن امتیاز متقابل و به‌طور مرحله به مرحله، درصدد حل و فصل مشکلات موجود در این راستا باشند. سخنان این مقام بلندپایه ایرانی در حالی بیان شده است که وزارت خارجه روسیه نیز روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: طبق ارزیابی اولیه در گزارش منتشر شده آژانس در مورد برنامه هسته‌ای به اطلاعات جدیدی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران اشاره نشده و تنها حقایق از قبل مشخص شده‌ای عنوان شده که هدف سیاسی از آن تحریک این احساس است که ایران به دنبال اهداف نظامی است و چنین برخوردی را به سختی می‌توان ارزیابی کاملا حرفه‌ای و عاری از تعصب نامید.