دنیای اقتصاد - حامد صالح آبادی: ناظر ویژه قوه‌قضائیه در پرونده فساد بزرگ مالی روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه زوایای جدیدی از این پرونده را مطرح کرد و به انتقادات مطرح شده از سوی رییس‌جمهور نیز پاسخ داد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه برخی با فضاسازی می‌خواهند قوه‌قضائیه را تحت فشار قرار دهند تا به متهمان اصلی به درستی رسیدگی نشود، گفت: می‌‌خواهند با فرافکنی نگذارند ما با این جریان برخورد کنیم. وی همچنین از بازداشت یکی از بستگان اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر رییس‌جمهور در این پرونده خبر داد و درباره وضعیت مدیرعامل سابق بانک صادرات نیز اظهار کرد: از جهرمی بازجویی و تحقیق به عمل آمده که برای وی نیز قرار اتهام صادر شده است. سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین از احضار و بازجویی از برخی نمایندگان مجلس در پرونده فساد مالی خبر داد و دلیل بازداشت قائم‌مقام بانک مرکزی را «بیم تبانی او با متهمان» عنوان کرد.

۲۳ نفر در بازداشت هستند

محسنی‌اژه‌ای در این نشست خبری گفت: از پانزدهم مرداد ماه که پرونده در حال رسیدگی است تاکنون از ۸۲ متهم تحقیق شده که از این تعداد ۴۸ نفر بازداشت شدند که تعدادی از این افراد ۱۰ روز، ۲۰ روز یا یک ماه بازداشت موقت بودند و پس از بازجویی آزاد شدند. هم اکنون ۲۳ نفر در رابطه با فساد بانکی در بازداشت هستند. وی ادامه داد: در این پرونده مشخص شده که چهار شرکت با نامه فروش صوری و غیر‌واقعی توانسته‌اند بیش از یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از بانک‌ها پول دریافت کنند. سخنگوی قوه‌قضائیه تصریح کرد: شرکت امیرمنصور آریا توانسته است از شرکت الیت منطقه آزاد انزلی ۵۲۰ میلیارد ریال، از شرکت فولاد فام اسپادانا ۱۳ هزار میلیارد ریال، از شرکت خدمات عمومی فولاد سه هزار میلیارد ریال و از شرکت میلاد حدید پارسیان ۸۲ میلیارد ریال تحت نامه فروش صوری به دست آورد. وی افزود: در این پرونده افرادی با سندسازی مرتکب پولشویی شدند و البته پولشویی مصداق‌های مختلفی دارد.

فضاسازی برای پاک کردن صورت مساله

محسنی‌اژه‌ای همچنین گفت: متاسفانه فضاسازی می‌شود که قوه‌قضائیه را تحت فشار قرار دهند تا به متهمان اصلی به صورت درست رسیدگی نشود و با تلاش‌‌هایی می‌خواهند صورت مساله پاک شود. وی افزود: گاهی مسائل خارج از موضوع و خلاف واقع مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد این اقدامات برای این است که دستگاه قضایی نتواند بدون تبعیض با مفسدان اصلی و حامیان آنها برخورد کند.

همه قبول دارند فساد مالی در سیستم بانکی بوده

سخنگوی قوه‌قضائیه درباره سخنان اخیر رییس‌جمهور که گفته بود اصل این فساد مالی خارج از سیستم بانکی رخ داده است، اظهار کرد: اگر تخلف در سیستم بانکی نبوده پس در کجا بوده است؟ همه قبول دارند که این تخلف در سیستم بانکی صورت گرفته است و هم بانک دولتی و هم بانک غیر‌دولتی را شامل می‌شود و حتی عده‌ای نیز خارج از سیستم بانکی در این مساله دخیل هستند.

دستگیری یکی از بستگان مشایی

دادستان کل کشور در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا خبر دستگیری فردی به نام «ع-ر» از بستگان اسفندیار رحیم مشایی را در ارتباط با این پرونده فساد بزرگ تایید می‌کنید؟ گفت: در بین متهمان ما شخصی به نام «ع- ر» وجود دارد که با آقای مشایی هم نسبت دارد. محسنی‌اژه‌ای با رد دستگیری معاونان رییس‌جمهور در مورد پرونده فساد بزرگ بانکی تصریح کرد: هیچ یک از معاونان رییس‌جمهور به عنوان متهم در پرونده فساد بزرگ بانکی دستگیر نشده‌اند.

بازجویی و صدور قرار برای جهرمی

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا تاکنون اتهامی متوجه جهرمی نشده است؟ گفت: پرونده مدیرعامل سابق بانک صادرات مفتوح است و براساس اسناد مکتوب چندین ساعت از مدیرعامل سابق بانک صادرات بازجویی و تحقیق به عمل آمده که برای وی نیز قرار اتهام صادر شده و با قرار فعلا آزاد است و تحقیقات در زمینه تخلفات وی همچنان ادامه دارد. وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص ممنوع‌الخروج بودن جهرمی افزود: علی‌القاعده با توجه به اتهاماتی که به وی منتسب است باید ممنوع‌الخروج باشد.محسنی‌اژه‌ای در مورد آخرین وضعیت محمودرضا خاوری مدیر عامل سابق بانک ملی نیز گفت: به دادستان تهران دستور داده شده خاوری را از طریق اینترپل بازگردانند. ضمن اینکه دولت نیز باید تلاش کند از به‌کارگیری کارکنان با تابعیت دوگانه خودداری کند.

دلیل بازداشت قائم‌مقام بانک مرکزی

دادستان کل کشور در پاسخ به اینکه رییس‌جمهور اظهار کرده قائم‌مقام بانک مرکزی از سوی قوه‌قضائیه تحت فشار قرار گرفته تا رییس دفترش را متهم عنوان کند، گفت: من چنین اظهاراتی را نشنیده‌ام، ولی در مورد این گفته‌‌ها باید بگویم کذب محض است. قائم‌مقام بانک مرکزی به عنوان متهم بازداشت شد، زیرا بیم تبانی او با متهمان وجود داشت. این حرف‌ها منطقی نیست، مگر می‌شود تحت فشار از مسوولی اقرار گرفت؟ این اقرار ارزش قانونی ندارد. در ضمن اگر این فرد ملاقاتی ندارد چگونه این اخبار منتشر شده است. وی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه رییس‌جمهور در سخنانی عنوان کرده موضوع پرونده فساد مالی اخیر سیاسی است، گفت: من به طور واضح نمی‌دانم منظور رییس‌جمهور از اینکه می‌گوید پرونده فساد سیاسی است، چیست.

احضار برخی نمایندگان مجلس

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این پرسش که شنیده می‌شود برخی نمایندگان مجلس در زمینه پرونده فساد بانکی اخیر بازداشت شده‌اند با تایید این موضوع افزود: برخی نمایندگان مجلس هم احضار شدند و به عنوان متهم از آنان تحقیق شده است.

اظهارات مطروحه درباره من کذب محض است

در ادامه خبرنگاری سوال خود را این‌گونه مطرح کرد که پنج‌شنبه هفته گذشته رییس‌جمهور در یک محفل خصوصی، مطالبی را نسبت به شخص شما و همچنین قوه‌قضائیه مطرح کردند. آیا این مطالب صحت دارد و اگر اینگونه نیست آیا مصداق افترا و نشر اکاذیب است یا خیر؟ محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت: آنچه را اشاره کردید، بنده نیز در بعضی از سایت‌ها ملاحظه کردم. اینکه منتسب به ریاست‌جمهوری است یا خیر، من نمی‌دانم.

وی افزود: در خصوص مواردی که من در جریان بودم، مطالب کذب محض است. باید منتظر بود که مشخص شود که این مطالبی که به رییس‌جمهور منتسب کرده‌اند درست است یا غلط، پس از آن می‌توان به یکایک آنها پاسخ داد. وی گفت: آنچه در مورد خود من در آنجا مطرح شده، کذب و دروغ است. سخنگوی قوه‌قضائیه اظهار کرد: مایل هستم که اگر این اظهارات درست است، همان جلسه تشکیل شود، همان آقایان حضور یابند و شما اصحاب رسانه نیز در آن جلسه حضور یابید؛ زیرا جواب این موضوعات از شما و مردم ما پوشیده نیست و من به صراحت مطالبی را که باید مطرح کنم، بیان می‌کنم.