دنیای اقتصاد - در شرایطی که معاون وزیر راه و شهرسازی از انجام توافقات برای ورود هواپیماهای قطری به ناوگان هوایی کشورمان خبر می‌دهد، مدیر عامل ایران ایر معتقد است که این امر میسر نیست؛ مگر آنکه خطوط هوایی خارجی با نام شرکت‌های ایرانی در ایران فعالیت کنند. پس از گذشت حدود دو هفته از انتشار خبر احتمال ورود هواپیماهای قطری به کشور به‌منظور به‌کارگیری آنها در مسیرهای داخلی با هدف افزایش توانمندی شرکت‌های هواپیمایی، بنا به اعلام یک مقام مسوول توافق‌ها در این زمینه انجام شده است.

شهریار افندی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره ورود هواپیماهای قطری به کشور اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی به دنبال افزایش توانمندی حمل و نقل هوایی کشور است. وی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت سوخت از ۱۰۰ به ۴۰۰ تومان پس از هدفمندسازی یارانه‌ها، از ۲۸ تیرماه سال جاری مجوز افزایش ۱۴ درصدی نرخ بلیت هواپیما به شرکت‌های هواپیمایی داده شد. نماینده تام‌الاختیار وزارت راه و شهرسازی در هدفمندسازی یارانه‌ها در ادامه گفت: در کنار این امر مقرر شد شرکت‌های هواپیمایی مانند قطر ایرلاین که علاقه‌مند به فعالیت در داخل کشور هستند، بتوانند با سوخت ۷۰۰ تومان به فعالیت بپردازند و به دلیل قیمت سوخت می‌توانند تا حداکثر ۲۵ درصد افزایش قیمت بلیت داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با این اقدام به توان شرکت‌های هواپیمایی داخلی افزوده می‌شود، تصریح کرد: شرکت قطری تنها از طریق شرکت‌های ایرانی می‌تواند به فعالیت ادامه دهد. افندی‌زاده با تاکید بر اینکه این امکان در وزارت راه و شهرسازی فراهم شده است، گفت: توافقنامه‌ها انجام شده و زمان عملیاتی شدن آن از طریق شرکت‌های هواپیمایی یا وزارت راه ‌و شهرسازی اعلام می‌شود.

فعالیت تنها تحت نام شرکت‌های ایرانی

از سوی دیگر مدیر عامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در واکنش به درخواست شرکت هواپیمایی قطر برای پرواز در خطوط داخلی ایران گفت: فعالیت این شرکت در خطوط داخلی ایران منوط به قرار گرفتن تحت نام یک شرکت ایرانی است.

فرهاد پرورش در گفت‌وگو با «ایرنا» با اشاره به قانون کابوتاژ اظهار کرد: به موجب این قانون یک شرکت هواپیمایی خارجی نمی‌تواند در خطوط داخلی کشور دیگر فعالیت کند. به گزارش مهر، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی همچنین با بیان اینکه حضور هواپیماهای قطری در پروازهای داخلی ایران با موضوع هواپیماهای اجاره‌ای متفاوت است، گفت: اگر شرکت قطری خواست تحت عنوان نام شرکت هواپیمایی داخلی ایرانی پرواز کند، باید تابع مقررات ایرلاین‌های داخلی باشد.