دیپلمات‌های غربی روز دوشنبه خبر از آن دادند که کاترین اشتون از ایران خواسته است درباره ماهیت برنامه هسته‌ای‌اش به جهان اطمینان دهد، اما احتمال اینکه مذاکرات بین‌المللی در این زمینه به زودی از سر گرفته شود، بسیار کم است.

به گزارش ایسنا،‌ مایا کاسیانسیک، سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت که اشتون در جواب نامه سعید جلیلی مذاکره کننده هسته‌ای ارشد ایران از تهران خواست تمایلش به رفع نگرانی‌های بین‌المللی را بدون پیش‌شرط نشان دهد. اما دیپلمات‌های اروپایی گفتند که اگرچه این نامه احتمال گفت‌وگوها «در چند هفته آینده» را عنوان می‌کند، شرایط به ویژه پس از متهم شدن ایران به تلاش برای توطئه علیه سفیر عربستان در واشنگتن بدتر شده است.

یک دیپلمات اروپایی مدعی شد که ایران «پاسخ جدی به نگرانی‌های جامعه بین‌المللی نداده است» و فعالیت‌های ایران «در مسیر مناسبی حرکت نمی‌کند».

کشورهای اتحادیه اروپا در نشستی روز یکشنبه مدعی شدند که اگر ایران به مذاکرات شش جانبه با هدف رفع نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای‌اش بازنگردد با تحریم‌های جدید روبه‌رو خواهد شد.

سران کشورهای اروپایی از ایران خواستند که با قدرت‌های بین‌المللی «وارد مذاکرات سازنده و اساسی شود، به طوری که یک راه حل

دراز مدت و جامع از طریق مذاکرات درباره موضوع هسته‌ای ایران حاصل شود تا از اقدامات تنبیهی بیشتر اجتناب شود».

سران کشورهای اروپایی در عین حال گفتند که از وزرای خارجه‌شان می‌خواهند «اقدامات تنبیهی جدیدی را آماده کنند تا در صورتی که ایران همچنان به طور جدی همکاری نکرد یا به وظایفش عمل نکرد تصمیم‌گیری درباره این تحریم‌ها گرفته شده و آنها به اجرا گذاشته شوند». سران کشورهای اتحادیه اروپا علاوه بر آن «تعهد اتحادیه اروپا به کار برای دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک در این زمینه» را تکرار کردند.

درخواست رسمی مسکو و پکن از آمانو

در همین حال، آسوشیتدپرس گزارش داد که روسیه و چین در یادداشتی رسمی از یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته‌اند که گزارشی را که به ادعای مقامات غربی حاوی اطلاعاتی درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران است، منتشر نکند یا انتشار آن را به تعویق بیندازد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این یادداشت دیپلماتیک و محرمانه که به دست این خبرگزاری رسیده است و خطاب به یوکیا آمانو نوشته شده است، نشان دهنده اختلاف شرقی ـ غربی در میان پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل درباره چگونگی برخورد با برنامه هسته‌ای ایران است.

در ادامه این گزارش آمده است که آمریکا، انگلیس و فرانسه خواستار این هستند که آمانو اطلاعاتی را که آژانس درباره مطالعات ادعایی دارد با ۳۵ عضو شورای حکام آژانس در نشست بعدی‌شان در میان بگذارد، اما مخالفت روسیه و چین احتمالا امید کشورهای غربی به اینکه شورای حکام بار دیگر پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد، به تاخیر خواهد انداخت.

آسوشیتدپرس گزارش داد که مسکو و پکن در این یادداشت به آمانو هشدار دادند که دست به «شتاب بیجا» نزند و از او خواستند که «محتاطانه رفتار کند» و افزودند که «چنین گزارشی تنها ایران را تحت فشار قرار می‌دهد و باعث می‌شود همکاری‌اش را کمتر کند».

یک مقام بین‌المللی آشنا با این مساله گفت که آمانو به هر حال قصد دارد این کار را انجام دهد و می‌گوید که وظیفه‌اش است که چنین شواهدی را در اختیار شورای حکام قرار دهد.

گلین دیویس، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اما در واکنش به یادداشت روسیه و چین به آمانو گفت که واشنگتن از «تلاش‌های آژانس برای پاسخگویی به سوالات درباره ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران» حمایت می‌کند.

در بخش دیگری از یادداشت مسکو و پکن آمده است: این مسیر مستقیمی به سمت یک قطعنامه تحریم‌های جدید شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است. این دو کشور تاکید کرده‌اند که «به طور جدی نگران چنین تحولی» هستند.