هشدارهای انتخاباتی رییس پلیس

عکس: خبرگزاری فارس

سردار احمدی مقدم: انتخابات این نیست که هر کس در آن پیروز نشد، به خیابان بریزد

ماموران پلیس پیشگیری و امنیت باید مراقب باشند تا فردی نخواهد در انتخابات با دعوا قضیه را پیش ببرد دنیای اقتصاد- با نزدیک شدن به برگزاری انتخابات مجلس و پشت سر گذاشتن آنچه پس از انتخابات ۸۸ اتفاق افتاد،فرمانده ناجا بر آن شد تا با یادآوری حوادث آن انتخابات پر سر و صدا، به افرادی که قصد ورود به انتخابات پیش‌رو را دارند، هشدارها و توصیه‌هایی را ارائه و خاطر نشان کند که رفتار کاندیداها و احزاب در افزایش جرایم تاثیرگذار است و هر ادعایی مثل «تقلب» بستر را برای فعالیت مجرمانه دشمن فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد که «ماموران پلیس پیشگیری و امنیت باید مراقب باشند تا فردی نخواهد در انتخابات با دعوا قضیه را پیش ببرد.» سردار اسماعیل احمدی مقدم که روز گذشته در مراسم آغاز به کار هفتمین نشست سراسری تخصصی ـ کاربردی پلیس پیشگیری ناجا سخنرانی می‌کرد حوادث انتخابات ۸۸ را بارها مورد اشاره قرار داد و خط و نشانی هم برای برهم زنندگان نظم و امنیت کشید که باید جوابگوی اقدامشان باشند. فرمانده نیروی انتظامی که نیروهای تحت امرش نقش ویژه ای در مهار حوادث پس ازانتخابات داشتند، ضمن بازخوانی آنچه در آن مقطع رخ داده تاکید کرد که «غربی‌ها در مواقعی که ارزش‌های خود را مورد هدف می‌بینند به شدت با آن مقابله می‌کنند، اما هنگامی که این اتفاق در کشور ما رخ بدهد برای ما حقوق بشر رو می‌کنند و دم از دموکراسی می‌زنند.»

به گزارش مهر، فرمانده نیروی انتظامی در ادامه سخنانش با بیان اینکه اگر قرار باشد هر فردی برای پیروزی در انتخابات توهین و افترا را سرلوحه کار خود قرار دهد این موجب آسیب ‌دیدگی مردم می‌شود، به انتخابات مجلس نهم اشاره کرد و گفت: انتخابات این نیست که هر کسی در آن پیروز نشد به خیابان‌ها بریزد و اقدام به تخریب شیشه و اموال مردم کند.

وی افزود: در انتخابات ریاست جمهوری عمدتا رقابت میان دو یا سه کاندید اصلی است، اما در انتخابات مجلس اینگونه نیست و چندین نفر در شهرستان‌های کوچک کاندیدا می‌شوند که باید ماموران پلیس پیشگیری و امنیت مراقب باشند تا فردی نخواهد در انتخابات با دعوا قضیه را پیش ببرد.

فرمانده ناجا با بیان اینکه افراد نباید امنیت و آرامش جامعه را برهم بزنند، گفت: مطرح کردن بحث تقلب در انتخابات نه تنها اعتماد عمومی را زایل می‌کند، بلکه مشکلات داخلی را هم ایجاد می‌کند. به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: رفتار احزاب و نامزدهای انتخابات در افزایش جرائم تاثیرگذار است و این موضوع باید در رفتار آنان مد نظر قرار گیرد. وی با اشاره به اینکه رفتار برخی نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در بروز فتنه تاثیر مستقیم داشت، گفت: در آن سال میزان جرائم افزایش قابل توجهی یافت که یک سال طول کشید تا به میزان جرائم قبل از انتخابات برگردد. فرمانده نیروی انتظامی با یادآوری انتخابات مجلس، تاکید کرد استفاده از ابزارهایی مانند تهمت، برچسب‌های بی‌اساس و دامن زدن به دعوا‌های قومی برای کسب رای بیشتر، پذیرفتنی نیست و در صورت بروز این مسائل باید اقدام‌کنندگان جوابگو باشند.

همچنین به گزارش ایسنا، وی با اشاره به نزدیکی انتخابات مجلس گفت: در فتنه سال ۸۸ گروهی با نام «تقلب» در انتخابات امنیت و نظم جامعه را برهم ریخته و این در حالی است که نتوانسته‌اند ادعای خود را اثبات کنند و سند و مدرکی نیز در مورد تقلب در انتخابات ارائه نکردند و در حال حاضر نیز طلبکار هستند و این در حالی است که اگر در هر جای دنیا این رویه اتفاق می‌افتاد قطعا با آنان برخورد می‌شد. فرمانده ناجا گفت: امروزه دشمنان به شرایط داخلی ایران چشم‌ دوخته‌اند و نباید بستری برای فعالیت‌های مجرمانه دشمنان ایجاد کرد. وی با اشاره به اتفاقات اخیر در آمریکا و اروپا گفت: غربی‌ها در مواقعی که ارزش‌های خود را مورد هدف می‌بینند به شدت با آن مقابله می‌کنند اما هنگامی که این اتفاق در کشور ما رخ بدهد برای ما حقوق بشر رو می‌کنند و دم از دموکراسی می‌زنند.

روابط نامشروع ۸۰ درصد دختران و پسران حرف‌ بی‌ربطی است

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر ارائه آمار از سوی برخی افراد نیز به بحرانی بدل شده است، گفت: ارائه برخی آمارها همچون اعتیاد ۸۰ درصدی قشر دانشجو به موادمخدر یا روابط نامشروع ۸۰ درصد از دختران و پسران ایرانی حرف‌های بی‌ربط و بی‌اساسی است که باید به آن رسیدگی شود.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه پیام افراد در جامعه باید به ارتقای امنیت و آرامش کمک کند، گفت: افراد باید در صحبت‌های خود به سنجیده‌گویی روی آورند اما این بدان معنا نیست که در مورد مسائل صحبت نکنند و احساس امنیت کاذب ایجاد شود و افراد باید واقعیت‌های جامعه را همانطور که هست بازگو کنند.

ابلاغ دستورالعمل «رعایت حقوق شهروندی» به کلانتری‌ها

فرمانده نیروی انتظامی، همچنین از ابلاغ دستورالعمل «رعایت حقوق شهروندی» به تمامی کلانتری‌های کشور خبر داد و گفت: این دستورالعمل در تمامی کلانتری‌ها لازم‌الاجرا است.

به گزارش مهر، فرمانده ناجا با بیان اینکه اساسا در شهرهای بزرگ به خصوص تهران به دلیل انبوه جمعیت، عدم تناسب عدد پلیس با ماموریت‌ها، حجم کار و رسیدگی به پرونده‌ها سخت است، افزود: در دستورالعمل ابلاغ شده چگونگی رفتار با مراجعه‌کنندگان، نحوه برخورد با متهمان، نحوه انتقال آنان به دادسرا به صورت دقیق مدنظر قرار گرفته است که ماموران ملزم به اجرای آن هستند.وی با بیان اینکه منکر اشتباه در نیروی انتظامی نیستیم، گفت: در برنامه پنجم توسعه قصد داریم که به حد مطلوب دستیابی و با شناسایی نقاط ضعف به نقطه مطلوب دست یابیم.

نصب دوربین در کلانتری‌ها باعث تغییر رفتار شد

فرمانده نیروی انتظامی در خصوص کنترل وضعیت بازداشتگاه‌ها و کلانتری‌ها نیز گفت: کنترل در نیروی انتظامی، بر اساس سلسله مراتب است و از کوچک‌ترین واحدها آغاز می شود. وی با اشاره به نصب دوربین در بازداشتگاه‌ها و کلانتری‌ها گفت: در صورت نیاز تمامی اطلاعات این دوربین‌ها در مرکز نیز قابل دریافت است. اما وجود دوربین‌ها باعث تغییر رفتار شده و با این اقدام بسیاری از حقوق شهروندی رعایت می شود.

وی با بیان اینکه رضایت مردم از راهنمایی و رانندگی، پلیس آگاهی و کلانتری مورد ارزیابی قرار گرفته است، گفت: مردم از کلانتری و پلیس آگاهی رضایت کمتری داشته، اما میزان رضایت مردم از پلیس راهنمایی و رانندگی افزایش داشته است. احمدی مقدم در ادامه با اشاره به افزایش احساس امنیت در سطح تهران گفت: خوشبختانه در تهران ما از نمره ۲۰ به نمره ۱۴ تا ۱۵ رسیده‌ایم.