پرسش از سهم یارانه تولید و کشاورزی

عکس: ایرنا

باهنر: دغدغه جدی ما این است که در هدفمندی یارانه‌ها سر بخش‌های تولیدی - صنعتی و کشاورزی کلاه برود

دنیای اقتصاد- نمایندگان مجلس بار دیگر به طور یکپارچه از عدم تخصیص یارانه‌های بخش کشاورزی انتقاد کردند. وزیر جهاد کشاورزی که به عنوان نماینده دولت روز گذشته در صحن علنی مجلس حاضر بود در مقابل این نگرانی گفت:«ما هم در این بخش‌گیرنده هستیم.» خلیلیان که معتقد بود روستاییان با هدفمندی یارانه‌ها مشکلی ندارند، گفت: چون اول راه هدفمندی هستیم، مشکلاتی وجود دارد که انشالله حل می‌شود.

اما این وعده وزیر، خیال بهارستان‌نشینان را راحت نکرد، چرا که محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس از نگرانی‌های مجلس پرده برداشت و گفت: دغدغه جدی ما این است که در پروژه هدفمندی یارانه‌ها بر سر بخش‌های تولیدی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی کلاه برود.

وزیر جهادکشاورزی در پی فراخوانی مجلس برای ارائه توضیحاتی درباره وضعیت کشاورزان و دامداران در شرایط خشکسالی و اصلاح قیمت‌ها به صحن علنی مجلس رفت. او بر خلاف آمارهای نمایندگان اعلام کرد که به رغم واردات محصولات کشاورزی فراوان، صادرات محصولات کشاورزی، هم رشد یافته و وضعیت تولید خوب است.

مجلس: هنوز یارانه پرداخت نشده است

رییس کمیسیون کشاورزی، ‌آب و منابع طبیعی مجلس در نشست دیروز با اشاره به تاثیرات اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بر بخش کشاورزی گفت: آنچه تحت عنوان یارانه بخش کشاورزی در این قانون پیش‌بینی شده بود، هنوز پرداخت نشده است. عباس رجایی که در جریان بررسی وضعیت کشاورزان و دامداران در شرایط خشکسالی و اصلاح قیمت‌ها با حضور وزیر جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس سخن می‌گفت اظهار کرد: در بسیاری از استان‌ها موضوع خشکسالی به طور جدی مطرح است و در سایر استان‌ها نیز که طبق نگاه سطحی خشکسالی نداریم، اما به نوعی دیگر با این پدیده مواجه هستیم.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، به ارائه آماری از وضعیت خشکسالی در کشور پرداخت و اضافه کرد: در سال ۸۷ کاهش باران منجر به از بین رفتن محصولات دیمی شد و در این سال تولید محصولات زراعی از ۷۳ میلیون تن به ۵۴ میلیون تن کاهش یافت. وی خشکسالی را به زلزله تشبیه کرد و گفت: در حال حاضر زلزله خاموشی در کشور با قدرت بیش از ۸ ریشتر درحال رخ دادن است که اگر به دادش نرسیم آسیب‌های جدی را در بلندمدت به بخش کشاورزی وارد می‌کند.

رییس کمیسیون کشاورزی با اشاره به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، این قانون را از جمله اصلاحات ساختاری در کشور عنوان کرد که باید با قوت و قدرت دنبال شود و افزود: متاسفانه در اجرای این قانون در حد قابل قبول به زیرساخت‌های بخش کشاورزی مثل آبیاری تحت فشار، مکانیزاسیون ، یکپارچه‌سازی اراضی و اصلاح بذر ونهاده‌ها توجه نشده است.

رییس کمیسیون کشاورزی ، با انتقاد از عدم اجرای ماده ۸ قانون هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: ‌اجرای این ماده می‌توانست آثار اجرای این قانون را در بخش کشاورزی کاهش دهد، در حالی که آنچه تحت عنوان یارانه بخش کشاورزی در این قانون پیش‌بینی شده هنوز به کشاورزان پرداخت نشده است. رجایی با تاکید بر اینکه برای حمایت از تولید باید یارانه‌ها به دامداران و مرغداران تزریق شود، گفت: شرایط و امکانات برای انجام این اقدامات در حال حاضر فراهم است.

وی اضافه کرد: شاید ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به کشاورزان و دامداران خوب باشد، اما به بدهی‌های آنها به بخش بانکی خواهد افزود.

رییس کمیسیون کشاورزی اظهار کرد: حداقل تاثیر مستقیم اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در بخش کشاورزی افزایش مبلغ ۲۰ تومان در هر کیلو تولید است، اما اجرای این قانون اثرات غیرمستقیم زیادی مثل گران شدن نیروی انسانی، بالا رفتن هزینه‌های برداشت و افزایش هزینه حمل و نقل داشته است که باعث می‌شود برداشت بسیاری از محصولات صرفه‌ اقتصادی نداشته باشد.

کمترین تولید در ‌۱۰ سال گذشته

صفایی، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این جلسه گفت: با اطلاعات موجود، آنچه پیش رو داریم این است که در مرز کمترین تولید محصولات کشاورزی در۱۰ سال گذشته هستیم.

وی اظهار کرد: در مطالعات انجام شده تولید محصولات کشاورزی از سال ۷۹ تا ۸۶ روند رو به رشد و مثبتی را طی می‌کند و تولید محصولات اساسی به پایداری نسبی رسیده است، اما سرمای تند زمستان ۸۶ و کاهش بارندگی سال زراعی ۸۷ -۸۶ موجب کاهش تولید محصولات کشاورزی به میزان ۱۵ میلیون تن شد.

وی با تاکید بر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، گفت: اگر حمایت جدی در زمینه اجرای این قانون، از بخش کشاورزی نشود، کشاورز و محصولات کشاورزی با خطر رکود جدی مواجه می‌شود و این امر زمینه فرار سرمایه‌ از بخش کشاورزی را بیش از پیش فراهم می‌کند.

دولت: باید دو دهه قبل فکری می‌شد

صادق خلیلیان، وزیر جهادکشاورزی نیز با حضور در صحن علنی مجلس دلایل وجود مشکلات کشاورزی در کشور را عدم تامین زیرساخت‌ها خواندوگفت: باید در دو دهه گذشته فکری برای این منظور می‌شد که متاسفانه نشده است. وی با بیان اینکه تا پایان سال ۸۳، حدود ۸۷ میلیون تن محصولات کشاورزی داشتیم، از روند صعودی آن یاد کرد و افزود: تنها در سال ۸۷ بود که به دلیل خشکسالی، رشد کشاورزی ما منفی بود، اما در سال‌های بعد جبران شد.

خلیلیان بر خلاف آمارهای نمایندگان اعلام کرد که به رغم واردات محصولات کشاورزی فراوان، صادرات محصولات کشاورزی، هم رشد یافته است. تا آنجا که در سال ۸۹ تراز بازرگانی بخش کشاورزی، یک میلیارد دلار بهبود یافته است؛ چرا که میزان تولیدات داخلی نیز رشد زیادی داشته است. وی از افزایش ضریب خودکفایی و امنیت مواد غذایی خبر داد و گفت: با وجود شرایط تحریم، این موضوع یک رکورد مناسب است.

وی با اشاره به مشکل خشکسالی در کشور گفت: این مشکل در سطح جهان وجود دارد و از سال ۸۷ نمود بیشتری در ایران یافته است. البته باید در دو دهه گذشته فکری برای این منظور می‌شد که متاسفانه نشده است. انشاالله ما در این سال‌ها اقداماتی بکنیم که ۱۰ سال بعد ما هم متهم نشویم که چرا زیرساخت‌ها را فراهم نکردیم.

خلیلیان با بیان اینکه تنها ۸ استان کشور در محدوده نرمال برخورداری از آب برخوردارند از ۲۱ استان در معرض خشکسالی شدید یاد کرد و افزود: کشاورزانی که محصولاتشان را بیمه کرده بودند، خساراتشان را دریافت کرده‌اند، اما وزارت کشاورزی برای کشاورزانی که محصولاتشان را بیمه نکرده‌اند، نمی‌تواند کاری کند و ستادهای مقابله با حوادث غیرمترقبه باید به جبران خسارات آنها بپردازند. البته در رایزنی با وزارت کشور می‌کوشیم تا این بودجه از استانداری‌ها به کشاورزان تخصیص یابد. وزیر کشاورزی در خصوص انتقادات نمایندگان به عدم پرداخت یارانه بخش کشاورزی، گفت: ما هم در این بخش گیرنده هستیم. البته چون اول راه هستیم، مشکلاتی وجود دارد که انشالله با رفع موانع، با سرعت بیشتری یارانه‌ها پرداخت می‌شود.

نباید سر بخش تولید کلاه برود

محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس نیز که ریاست بخشی از جلسه علنی روز گذشته مجلس را بر عهده داشت، در این باره گفت: دغدغه جدی مجلس آن است که در پروژه هدفمندی یارانه‌ها بر سر بخش‌های تولیدی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی کلاه برود.

وی اظهارکرد: مجلس از دولت به طور جد می‌خواهد که سهم تولید را از هدفمندی یارانه‌ها پرداخت کند. وی افزود: مجلس در زمینه کشاورزی و بودجه‌های مصوب خشکسالی، همت والایی داشته و به کمک دولت بودجه خوبی برای این بخش اختصاص داده است و بر پرداخت سهم کشاورزی در پروژه‌ هدفمندی یارانه‌ها دقت جدی داشته است و امروز دغدغه جدی مجلس این است که بخش‌های تولیدی، صنعت، کشاورزی و خدمات در پروژه عظیم هدفمندی سرشان کلاه رود و کم بیاورند. وی افزود: هنوز هم منتقد این موضوع هستیم که دولت حق سهم تولید از هدفمندی را ادا نکرده است.

باهنر خاطرنشان کرد: کشاورزی که همه امکانات زندگی خود را در کشت یک محصول متراکم می‌کند باید هدایت و حمایت شود. این در حالی است که در طول ۳۰ سال گذشته شاهد بوده‌ایم که یک سال به عنوان مثال یک کالا آنقدر اضافه تولید شده است که از بین می‌رود و یک سال یک کالا را آنقدر کم داریم که بازار سیاه ایجاد می‌شود. این در شان نظام جمهوری اسلامی و برنامه‌ریزان ما نیست. نایب رییس مجلس با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها در سیاست‌های راهبردی تولید تاثیر می‌گذارد، گفت: دولت، مروجین و کسانی که امکانات دولتی می‌گیرند باید حمایت، هدایت و کمک لازم را به این بخش بکنند که بتوانیم از برخی گرفتاری‌ها سالم‌تر عبور کنیم.