واکنش ایران به موضع انگلیس درباره سوریه

عکس: نگار متین‌نیا

مهمانپرست: هر گونه مداخله خارجی در سوریه مشروعیت ندارد

دنیای‌اقتصاد- مجید اعزازی: موضع ایران درباره تحولات اخیر سوریه و مداخله احتمالی برخی کشورهای غربی از جمله انگلیس در این کشور، اظهارات انتقادی مقامات عراقی، ادعای آمریکا مبنی بر اینکه ایران به گذرگاه مالی القاعده تبدیل شده است، چگونگی معاملات نفتی با چین و تعلیق احتمالی راه‌اندازی نیروگاه بوشهر محور سوالات خبرنگاران در تازه‌ترین کنفرانس مطبوعاتی رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در روز گذشته است. مهمانپرست در این کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره اوضاع سوریه و کشته شدن شمار زیادی از مردم در جریان نا آرامی‌های اخیر این کشور گفت: اگر مردم در سوریه مطالباتی داشته باشند و به صورت مسالمت‌آمیز مطرح شود، ما برخورد خشونت‌آمیز با آن را نمی‌پسندیم، ولی شرایط کنونی در سوریه حاکی از دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای و فعالیت گروه‌های مسلح در بین تظاهرات‌کنندگان و دخالت آشکار آمریکا، مقامات آمریکایی و کشورهای غربی است که نمونه بارز آن حضور سفیر آمریکا در بین تظاهرات‌کنندگان بود که با هیچ قاعده دیپلماتیک سازگاری ندارد و به شکل کاملا آشکار دخالت‌های بی‌جای این کشورها را در مسائل داخلی کشورهای منطقه نشان می‌دهد.

وی افزود: اصلاحاتی که توسط مقامات سوریه اعلام و در حال دنبال شدن است، خیلی از مطالبات مردم را پوشش می‌دهد و اگر قدرت‌های خارجی اجازه دهند فضا در داخل سوریه به سمت آرامش پیش خواهد رفت. ولی به نظر می‌آید آرامش در داخل سوریه مثل آرامش در داخل کشورهای دیگر منطقه، مطلوب مقامات آمریکایی، متحدان غربی آن و رژیم صهیونیستی نیست. وی در واکنش به اظهارات ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس که از احتمال حمله نظامی به سوریه سخن گفته، اظهار کرد: ما در مورد تحولات داخلی کشورهای منطقه، شمال آفریقا،‌ خاورمیانه و خلیج فارس بارها اعلام کردیم که هر گونه مداخله خارجی هم مشروعیت ندارد و هم نمی‌تواند کمکی به حل مسائل داخلی کشورها کند. مهمانپرست راه‌حل مطالبات در کشورهای مختلف را گفت‌وگوهای مستقیم و حل مسائل به شکل داخلی عنوان کرد و افزود: متاسفانه برخی از قدرت‌های خارجی به دنبال پیگیری اهداف خاص تردیدآمیزی هستند و تلاش می‌کنند تنش را در داخل کشورها و بین کشورهای منطقه دنبال کنند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی به این کشورها توصیه کرد که از اشتباهات گذشته و دخالت در کشورهای مختلف درس بگیرند و وارد موضوعات جدیدی نشوند که می‌تواند برای آنها مشکل ایجاد کرده و مشکلات منطقه ما را پیچیده‌تر کند.

مقامات عراق نگران فعالیت پژاک هستند

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات اخیر طارق هاشمی و زیباری که انتقاداتی را نسبت به نحوه برخورد ایران با گروهک تروریستی پژاک مطرح کرد، گفت: مردم و مقامات کشور عراق نسبت به وجود گروهک‌های تروریستی در داخل خاکشان و تحرکات آنها نگران هستند. وی با بیان اینکه ما در حال رایزنی مستمر با مقامات عراق هستیم،‌ اظهارکرد: آنها هم به دنبال ایجاد ثبات و امنیت به ویژه در مرزهای دو کشور هستند و اگر اظهارنظرات پراکنده‌ای صورت می‌گیرد، باید به اصولی که در روابط دو کشور وجود دارد، توجه کرد. مهمانپرست اظهار کرد: مساله ایجاد امنیت در مرزهای دو کشور و توسعه همکاری‌ها در فضای کاملا سازنده مورد تاکید قاطبه ملت و مسوولان عراق است و آنها به دنبال راه‌حلی هستند که از فعالیت‌های گرو‌‌هک‌های تروریستی در داخل خاکشان جلوگیری کنند.

اظهارات آمریکایی‌ها ارزش بررسی ندارد

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات برخی از مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا مبنی بر اینکه ایران به گذرگاه مالی القاعده تبدیل شده است، گفت: این اظهارات یک نوع تفکر صهیونیستی است که تلاش اصلی آن ضربه وارد کردن به منافع ملت ایران است. آنها دائما مشغول فضاسازی و ایجاد ابهام در رابطه با گروه‌های تروریستی و افراط گرا هستند و ما شاهد این برخوردهای بی‌پایه و اساس هستیم.

وی با بیان اینکه ایران بیشترین لطمه را از فعالیت‌های گروه‌های افراط گرا در منطقه متحمل شده، اظهار کرد: ما در کشور افغانستان حتی در سطح دیپلمات‌هایمان شهدایی را دادیم و افکار عمومی قضاوت خواهد کرد که مقامات آمریکایی در ارتباط با این گروه‌ها هستند و آنها را تقویت می‌کنند یا کشور ما که در این مسیر قربانی داده و تمامی تلاش خود را انجام می‌دهد تا به صورت منطقه‌ای همکاری به وجود آید و زمینه فعالیت گروه‌های تروریستی در منطقه از بین برود.

مهمانپرست عنوان کرد که این‌گونه اظهارات ارزش بررسی و پیگیری را ندارد.

توصیه به واردکنندگان کالا از چین

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه دولت چین در قبال بدهی نفتی خود به ایران، اجناس نامرغوب چینی به کشور ارسال می‌کند، گفت: در رابطه با همکاری‌های تجاری ایران و چین و حجم قابل توجه این همکاری‌ها و ظرفیت‌های بسیار بالایی که برای افزایش آن قابل پیش‌بینی است، هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد و همکاری‌ها طبق برنامه دنبال می‌شود. وی با بیان اینکه در رابطه با فروش نفت مشکلی نداریم، افزود: مقامات مختلف اقتصادی، بانکی و سیاسی کشور به این مساله اشاره کرده‌اند. بحث اجناس چینی به تجار ما مربوط می‌شود، چون همه گونه کیفیتی در اجناس و تولیدات کشورهای مختلف می‌توان پیدا کرد. مهمانپرست گفت: تجار ما باید دقت کنند و با توجه به خواست ملت، تولیدات با کیفیت بالاتر را انتخاب کنند. تولیدات با کیفیت بالاتر هزینه بالاتری را دارد و تجار برخی وقت‌ها می‌پندارند اگر با هزینه کمتری این اجناس تهیه شود، استقبال بیشتری صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه خواست عمومی ملت ما دریافت کالاها با کیفیت بالاتر است، اظهار کرد: امیدواریم تجار و بخش خصوصی ما به این مساله بیشتر توجه کنند.

رایزنی درباره طرح گام به گام روسیه

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر دبیر شورای امنیت ملی روسیه به ایران، این سفر را در چارچوب رایزنی‌های مستمر بین دو کشور عنوان کرد و گفت: موضوعات مختلف مربوط به روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در دستور کار خواهد بود و احتمالا بحث‌های مربوط به فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ما در این گفت‌وگوها مطرح شود.

وی درباره طرح گام به گام روسیه در خصوص برنامه هسته‌ای کشورمان نیز گفت که جزئیات طرح در حال دریافت، مذاکره و رایزنی است.

راه‌اندازی نیروگاه بوشهر به تعویق نمی‌افتد

در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی دیروز، مهمانپرست در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه مبنی بر امکان بروز تاخیر در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر گفت: در مورد بوشهر اتفاق جدیدی نیفتاده است. نیروگاه کاملا در مسیر تکمیل و راه‌اندازی قرار دارد و مساله‌ای که حاکی از تاخیر، تعلیق یا تعویق زمان راه‌اندازی ‌باشد وجود ندارد. وی افزود: امیدواریم به زودی شاهد اتصال برق نیروگاه بوشهر به شبکه برق سراسری باشیم. وی همچنین درباره خبر منتشر شده مبنی بر کند شدن روند فعالیت‌ها در تاسیسات هسته‌ای «فردو» نیز گفت: فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ما با همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دنبال می‌شود و طبق برنامه‌های تعریف شده به خوبی مسیر خود را دنبال می‌کند.

ایران از روسیه غرامت می‌گیرد؟

سخنگوی وزارت خارجه درباره غرامت ایران از روسیه برای تحویل ندادن سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰، با اشاره به تعهدات کشورها در خصوص قراردادهایی که با یکدیگر منعقد می‌کنند و از جمله قراردادهای ایران و روسیه، اظهار کرد: اگر بر خلاف تعهدات اقدامی صورت نپذیرد، پیش‌بینی هر نوع پیگیری و احتمالا دریافت غرامت و خسارت در همه قراردادها صورت می‌گیرد. این مساله نیز مستثنی نیست و طبق بندهای قرارداد، موضوع دنبال می‌شود.