استدلال‌های رجانیوز در رد رشد اقتصادی 10 درصدی

سایت خبری رجانیوز در یادداشتی با عنوان «ریشه برداشت نادرست رییس‌جمهور از مفهوم شاخص رشد اقتصادی چیست؟» برای دومین بار در روزهای گذشته به انتقاد از اعلام رشد ۱۰ درصدی اقتصاد از سوی رییس‌جمهور پرداخت و نوشت: از اظهارات اخیر آقای احمدی‌نژاد برمی‌آید، ایشان رشد صادرات غیرنفتی، رشد شاخص بورس، واگذاری شرکت‌های دولتی، تولید مسکن، رشد تولید سیمان و فولاد و .... را ادله رشد بالای اقتصادی کشور می‌دانند و مطابق همین شواهد در آخرین اظهارنظر خود از رشد بالای ۱۰ درصدی اقتصاد کشور سخن گفته‌اند که تعجب و حیرت همه کارشناسان و البته سکوت مردان اقتصادی کابینه را به دنبال داشته است. واقعیت تلخ آن است که ادله آقای احمدی‌نژاد برای اثبات رشد بالای اقتصادی کشور نشان می‌دهد ایشان با مفهوم شاخص رشد اقتصادی و نحوه محاسبه آن بیگانه‌اند.

رجانیوز سپس تعریف شاخص رشد اقتصادی را تبیین می‌کند و ایراداتی به شرح زیر به استدلال‌های رییس‌جمهور وارد می‌کند:

۱- شاخص رشد اقتصادی برای یک دوره یک ساله محاسبه می‌شود، در حالی که استنادات آقای رییس‌جمهور عمدتا بر مبنای مقایسه وضعیت ابتدای دوره ریاست‌جمهوری ایشان (۱۳۸۴) تاکنون است.

۲- در محاسبه رشد اقتصادی، مجموع ارزش افزوده تولیدات یک کشور محاسبه می‌شود، اما با توجه به مثال‌هایی که آقای رییس‌جمهور زده‌اند، مشخص است که ایشان فقط بخش‌ها و کالاهایی که رشد آنها مثبت بوده را مورد توجه قرار می‌دهند و به این واقعیت توجه ندارند که در برخی بخش‌ها، رشد تولید منفی بوده است.

۳- در محاسبه شاخص رشد اقتصادی، ارزش واقعی تولیدات محاسبه می‌شود و نه ارزش اسمی آنها (یعنی لحاظ شدن تورم). این اشتباهی است که در اشاره‌های مختلف رییس‌جمهور به رشد بودجه عمرانی (به عنوان یکی از مستندات رشد اقتصادی) بروز کرده است.

۴- شاخص رشد اقتصادی بر مبنای ارزش تولیدات نهایی محاسبه می‌شود. یعنی ارزش تمامی کالاها و خدمات تولیدشده و نه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های تولید. این اشتباه نیز در کلام آقای رییس‌جمهور بسیار تکرار شده است.

رجانیوز تاکید می‌کند: با استناد به موارد فوق، آقای احمدی‌نژاد می‌توانند بگویند که فعالیت‌های عمرانی دولت ایشان بسیار بیشتر از دولت‌های قبل است، می‌توانند بگویند که ساخت و افتتاح کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی جدید در این دوره چند برابر دولت‌های قبل بوده است، می‌توانند از تلاش فراوان دولت برای خدمتگزاری به مردم سخن بگویند... اما حقیقت آن است که هیچ‌ یک از این گزاره‌ها نمی‌توانند اثبات‌کننده رشد بالای اقتصادی کشور باشند.

رجا نیوز در پایان می‌نویسد: اگر همچون دولت نهم، استاد اقتصاد باسوادی همچون دکتر داوودی یا حتی مدیران صریح‌اللهجه‌ای چون مظاهری در دولت حاضر بودند و نسبت به اشتباه‌های لفظی و محاسباتی، منصفانه و دوستانه و بدون رودربایستی واکنش نشان می‌دادند، چنین مواردی رخ نمی‌داد، اما متاسفانه، اکنون در هیات دولت، اعضا خود را به تمجید و تایید اظهارات آقای رییس‌ دولت، موظف می‌دانند، حتی اگر خلاف واقعیت باشد.