دنیای اقتصاد- معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور از مطالعه طرح انتقال مرکزیت کشور در دولت خبر داد. لطف‌الله فروزنده که در حاشیه جلسه دیروز هیات وزیران با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد، از انجام سه مطالعه موازی در زمینه خلوت‌سازی پایتخت سخن گفت و تصریح کرد: «در بحث انتقال از تهران سه مطالعه انتقال پایتخت، مدیریت واحد شهری و حرکت در راستای توسعه متوازن مورد هدف قرار دارد.» موضوع انتقال پایتخت تا پایان دوره چشم‌انداز بیست ساله، پیش‌تر با مصوبه آبان‌ماه ۸۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام به طور قانونی در اسناد رسمی مطرح شده است. معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس‌جمهور خبر داد

مطالعه انتقال مرکزیت کشور

دنیای اقتصاد- معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس‌جمهوری دیروز در حاشیه جلسه هیات وزیران از مطالعه انتقال مرکزیت کشور در دولت خبر داد. لطف الله فروزنده در این باره گفت: در بحث انتقال از تهران سه مطالعه انتقال پایتخت، مدیریت واحد شهری و حرکت در راستای توسعه متوازن مورد هدف قرار دارد. به گفته فروزنده، بحث انتقال و ادغام سازمان‌ها و الکترونیک کردن و تمرکززدایی جزء برنامه‌های انتقال است.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی گفت: این مسیری را که شروع کردیم و از دولت نهم هم شروع شده این است که بتوانیم شکاف بین استان‌هایمان را کم کنیم تا مهاجرت را به تهران کاهش دهیم؛ در مطالعات صورت گرفته اشتغال، تحصیل و مسائل اجتماعی مواردی است که موجب مهاجرت به تهران هستند و اگر بتوانیم بسترهای ایجاد اشتغال و تحصیل را در استان‌های دیگر فراهم کنیم، مهاجرت به تهران کاهش پیدا می‌کند؛ این مسیر درستی است و ما را به نتیجه می‌رساند. طرح انتقال پایتخت از تهران در شرایطی مجددا از سوی فروزنده مطرح شده است که پیش از این طرح انتقال مرکزیت کشور بارها به منظور تمرکززدایی از تهران مورد تاکید قرار گرفته بود، ضمن آنکه پیش‌بینی وقوع زلزله‌ای بزرگ در تهران به اهمیت این موضوع دامن می‌زد. به گونه‌ای که چندی پیش معاون استاندار تهران اعلام کرد که «انتقال پایتخت» طرح ستاد زلزله است که امسال به شکل تازه مجددا مورد توجه قرار گرفته است. به گفته وی، موضوع انتقال پایتخت در قالب پروژه مطالعاتی زودبازده به یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور واگذار شده تا بعد از نتیجه‌گیری کارشناسی در دولت درباره آن تصمیم‌گیری شود. محمودی در این باره گفت: برای بررسی امکان انتقال پایتخت کارگروهی تشکیل و مسوولیت مطالعه ابعاد کارشناسی موضوع به یکی از دانشگاه‌ها سپرده شده که نتایج آن به زودی مشخص می‌شود.

انتقال پایتخت تاکنون توسط هر کدام از دولت‌های قبل، مطرح و بلافاصله از آن عبور شده است؛ اما با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در آبان ۸۸، تهران نهایتا تا سال ۱۴۰۴ میهمان پایتخت نشینان خواهد بود. بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام ، پایتخت سیاسی کشور تا پایان دوره چشم‌انداز (سال ۱۴۰۴) باید تغییر کند.آخرین تصمیم گیری درباره انتقال پایتخت از تهران، به اواسط عمر دولت نهم برمی‌گردد. در دولت نهم محمد جهرمی، وزیر کار و عضو شورای عالی مسکن به شدت پیگیر انتقال پایتخت بود تا جایی که در دی ماه سال ۸۶، از تشکیل کمیته کارشناسی برای پیگیری این موضوع خبر داد. اما این موضوع قبل از آنکه دستمایه اظهار نظرهای کارشناسی شود به موضوعی سیاسی تبدیل گشت و موضوع در همان جا مسکوت ماند.

کمیته کارشناسی انتقال پایتخت در دولت نهم به این نتیجه رسیده بود که قبل از اقدام به انتقال باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که جمعیت پایتخت جدید از ۲۵۰هزار نفر تجاوز نکند و دولت باید فقط از ناحیه هسته اصلی و مرکزی منتقل شود.

این در حالی است که به گفته مسوولان شهری، ۳۵ درصد مراکز آموزش عالی در کشور و ۵۰درصد فعالیت‌های آموزشی در کنار بیشترین میزان حمل‌ونقل عمومی و ساخت‌وساز در تهران در جریان است. همچنین در اوایل دهه ۳۰، ۷۵درصد جمعیت روستانشین و ۲۵درصد شهرنشین بوده‌اند؛ ولی از سال ۸۵ تاکنون این آمار بر عکس شده و در حال حاضر ۷۵درصد جمعیت شهرنشین و ۲۵درصد روستانشین شده‌اند و این روند باعث شده تعادل جمعیتی بین کلان شهرهایی چون اصفهان، شیراز، تهران و .... بر هم خورده و تمرکز فعالیت‌های صنعتی، خدماتی و دانشگاهی از بین برود.برخی از کارشناسان شهری بر این باورند که در شرایط کنونی نمی‌توان پایتخت را به شهر دیگری منتقل کرد، بلکه باید شهر جدیدی با ظرفیت‌های متفاوت به وجود آورد. گروهی از کارشناسان شهری در تهران ،رعایت یکسری پیش شرط‌ها برای انتخاب «جایگزین تهران» را لازم می‌دانند از جمله اینکه باید رفاه و برتری سکونتی در پایتخت ایران از بین برود، دولت به لحاظ تعداد دستگاه‌ها و سازمان‌ها و همچنین از نظر حجم نیرو و پرسنل کوچک شود و در نهایت اینکه برنامه انتقال پایتخت در یک دوره زمانی بلندمدت دیده شود.

۲۰هزار کارمند از تهران رفتند

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس‌جمهور در مورد آخرین وضعیت انتقال کارمندان از تهران اظهار کرد: طرح انتقال شامل ۱۴ برنامه بود که یکی از آنها موضوع انتقال کارمندان است.

به گزارش ایرنا، «لطف‌الله فروزنده» دیروز در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون ۲۰ هزار نفر از تهران منتقل شده‌اند، گفت: برآورد ما این است که در ماه‌های تیر و مرداد، تعداد دیگری از کارکنان دولت در تهران متقاضی انتقال به استان‌های دیگر خواهند شد و این روند ادامه دارد.

وی با بیان اینکه یکی از بحث‌های مهم در کشور بحث مدیریت است، گفت: با اجرای دقیق و صحیح قانون مدیریت خدمات کشوری، یک بانک اطلاعاتی روشن و مشخص از سوابق مدیران تشکیل می‌شود. فروزنده با اشاره به نظام انتخاب و انتصاب در کشور اظهار کرد: یکی از بحث‌های مهم در کشور بحث مدیریت، تثبیت مدیریت و به‌کار گرفتن افراد براساس نظام شایسته‌سالاری است. وی افزود: در قانون مدیریت خدمات کشوری، سطوح مدیریت به دو بخش مدیریت سیاسی و مدیریت حرفه‌ای تقسیم شده است و برای مدیریت حرفه‌ای آیین‌نامه‌ای تصویب شده که براساس آن سابقه، اعتقادات، تخصص، آموزش‌ها و نوع رشته تحصیلی افراد مبنای انتخاب و انتصاب آنان قرار گرفته است. معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس‌جمهور ادامه داد: اگر این قانون از سوی دستگاه‌ها به دقت اجرا شود، نظام مدیریت حرفه‌ای کشور نظامی بر اساس تعهد و تخصص خواهد شد.