واکنش ایران به اتهام دخالت در عراق

سفیر ایران در بغداد: آمریکا به دنبال بهانه تراشی برای ادامه حضور در عراق است

حسن دانایی‌فر، سفیر ایران در بغداد اتهامات یک مقام آمریکایی به ایران مبنی بر دخالت در عراق را رد کرد و گفت: این اظهارات تکراری و در شرایط فعلی نشان‌دهنده مشکلات آمریکا برای جلب نظر پارلمان و دولت برای تمدید حضورشان در عراق است. دانایی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارات مایک مولن، رییس ستاد مشترک نیروهای آمریکا در عراق درباره ایران گفت: معتقدم آمریکایی‌ها به دنبال بهانه‌تراشی‌ و طرح ایران‌هراسی و ایجاد شبهه و اضطراب بین دولتمردان و جامعه عراق هستند. آمریکایی‌ها به دنبال القای این مساله هستند که اگر عراق را ترک کنند، عراق از سوی ایران تهدید می‌شود. مولن ایران را به تجهیز برخی گروه‌های شیعی عراقی متهم کرده است.

او تاکید کرد: این اظهارات فرافکنی و کذب است؛ آمریکا نیاز دارد طرفدارانی را در پارلمان و دولت عراق در رابطه با تمدید حضورشان در این کشور به دست آورند. این دیپلمات ایرانی همچنین درباره همکاری‌های امنیتی ایران با عراق پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور تصریح کرد: از زمان سقوط صدام تاکنون همکاری‌های امنیتی ایران با عراق وجود داشته است. ایران در مسیر ترانزیت مواد مخدر و تروریست از مرزهای شرقی‌اش به مرزهای غربی است. ما تلاش کردیم جلوی ورود و ترانزیت آنها به عراق را بگیریم.

هیچ اقدام و عمل انتحاری در عراق که توسط ایرانی‌ها صورت گرفته باشد یا تروریست‌ها از مرزهای ایران وارد عراق شده باشند، وجود ندارد. دانایی‌فر اظهار کرد: ما مخالف ناامنی در عراق هستیم و امنیت عراق را موثر در امنیت خود می‌دانیم. اگر ایران می‌خواست به مساله امنیت در عراق و مرزهایش بی‌تفاوت باشد، شرایط الان این‌گونه نبود و مشکلات بسیاری به وجود می‌آمد. وی ادامه داد: ایران درباره کنترل مرزها و قرار دادن اطلاعات مناسب در اختیار مسوولان و دستگاه‌های ذی‌ربط عراقی‌ همکاری‌هایش را ادامه می‌دهد. سفیر ایران در عراق درباره اظهارات طارق‌ الهاشمی، معاون رییس‌جمهور عراق مبنی بر به رسمیت شناختن منافقین نیز گفت: از شنیدن این اظهارات از سوی وی تعجب کردیم. این اظهارات غیرمنطقی و در تناقض آشکار با مواضع دستگاه‌های رسمی دولت عراق است.او با اشاره به اظهارات و موضع‌گیری وزیر خارجه عراق در تهران و بغداد مبنی بر تروریست و غیرقانونی بودن سازمان منافقین و اخراج آنها از عراق افزود: دولت و اکثر احزاب داخلی نیز این دیدگاه را دارند، شاید اطلاعات رسیده به وی درباره منافقین دقیق نیست.

دانایی‌فر درباره مهلت خروج نیروهای آمریکایی از عراق و زمینه‌سازی برای انجام اقدامات لازم گفت: کمتر از شش ماه تا پایان ۲۰۱۱ باقی مانده است و دولت عراق حتما این مساله را پیگیری می‌کند. این مساله مورد توجه ما نیز است که فرآیند خروج آمریکایی‌ها از عراق در مهلت قانونی تعیین شده صورت گیرد. این دیپلمات کشورمان درباره رایزنی و مذاکرات آمریکا با دولت و پارلمانی عراق برای تمدید حضورشان در این کشور اظهار کرد: معتقدم آمریکایی‌ها برای رسیدن به چنین هدفی مشکل دارند. اظهاراتی از جمله اظهارنظر مایک مولن ـ فرمانده ستاد مشترک آمریکا در عراق ـ حاکی از مشکلات آنها در این زمینه است.