محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور که صبح چهارشنبه گذشته برای شرکت در کمیسیون عالی همکاری‌های مشترک اقتصادی وارد عراق شده بود، طی دو روز آخر هفته دیدارهای خود را با مسوولان این کشور پی گرفت و در پایان سفر خود از توافق ایران و عراق مبنی بر افزایش سطح مبادلات تجاری دو کشور تا سقف ۲۰ میلیارد دلار خبر داد. به گزارش ایسنا، معاون اول رییس‌جمهور در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات سازنده و مفیدی بین دو کشور در خصوص گسترش روابط و افزایش روز افزون سطح همکاری‌ها صورت گرفت و مقرر شد مبادلات تجاری و اقتصادی فی مابین که هم اکنون در آستانه رسیدن به ۱۰ میلیارد دلار است در آینده نزدیک تا سقف ۲۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. رحیمی همچنین از توافقات صورت گرفته با نخست وزیر عراق در مورد عفو و آزادی ایرانیانی که بدون مجوز قانونی برای زیارت عتبات عالیات و اماکن مقدسه به این کشور سفر کرده‌اند، خبر داد.

دیدار با آیت الله سیستانی

معاون اول رییس‌جمهور، اما در دومین روز از سفرخود به عراق، با آیات عظام سیستانی، سید محمد سعید حکیم، شیخ محمد اسحاق فیاض و آیت‌الله شیخ حسین بشیر نجفی از مراجع تقلید دیدار و در خصوص روابط بین ایران و عراق و همچنین مسائل مهم منطقه بحث و تبادل نظر کرد. معاون اول رییس جمهور در دیدار با آیت‌الله‌سیستانی ضمن گفت‌وگو در خصوص روابط بین ایران و عراق گفت: امروز دو کشور از روابط خوبی برخوردارند که امیدوارم در آینده‌ای نزدیک این روابط هر چه بیشترگسترش یابد.

آمادگی تمام عیار برای گسترش روابط

محمدرضا رحیمی همچنین در دیدار با اسامه النجیفی، رییس مجلس نمایندگان عراق گفت: شرایط حاکم بر خاورمیانه بیش از هر زمانی ضرورت تعمیق روابط دو کشور را ایجاب می‌کند. رحیمی افزود: پیام ما به برادران عراقی در این سفر، اعلام آمادگی تمام عیار برای گسترش روابط است و تهران آمادگی دارد توانایی‌های علمی، فنی، مهندسی و اقتصادی خود را برای پیشرفت کشور عراق در اختیار برادران دینی خود قرار دهد. اسامه النجیفی، رییس مجلس نمایندگان عراق نیز در این دیدار گفت: بغداد آمادگی دارد روابطش را با ایران به بالاترین حد ممکن برساند. محمدرضا رحیمی، همچنین با حضور در محل مجلس اعلای عراق با عمار حکیم دیدار و نیز با ابراهیم جعفری، رییس ائتلاف شیعه عراق و نخست‌وزیر پیشین این کشور هم دیدار و گفت‌وگو کرد. رحیمی در این دیدار گفت: ایران از حاکمیت ملی عراق و ائتلاف گروه‌های این کشور حمایت می‌کند.

انتقال گاز ایران به عراق، سوریه و لبنان

معاون اول رییس‌جمهور در دیدار با هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق به همکاری دو کشور در اوپک اشاره کرد و گفت: منابع عظیم نفت و گاز در عراق و ایران می‌تواند موضوع فعالیت‌های مشترک اقتصادی شود. انتقال گاز به عراق و سپس به سایر کشورها از جمله سوریه و لبنان، تاسیس شرکت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مشترک از جمله حمل و نقل می‌تواند از زمینه‌های همکاری‌های گسترده باشد.