استفاده انتخاباتی از بیت‌المال اختلاس است

عکس: آکو سالمی

سازمان بازرسی مسوول برگشت معوقات بانک‌ها نیست

رییس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص فعالیت‌های انتخاباتی زودهنگام و اینکه برخی از افراد از بودجه بیت‌المال برای انتخابات هزینه می‌کنند، گفت: هزینه بیت‌المال در انتخابات خلاف آشکار قانونی و حتی اختلاس محسوب می‌شود. وی با اعلام اینکه تبلیغات غیررسمی منع قانونی ندارد، اظهار کرد: هزینه بیت المال حتی هزینه شخصی یا هزینه دیگران قبل از فصل انتخابات اشکال دارد، هزینه بیت‌المال خلاف آشکار قانونی و حتی اختلاس محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی پور محمدی با اعلام اینکه یکی از زمینه‌های فساد در جامعه غیرشفاف بودن است، افزود: حساب و کتاب‌های کشور اعم از بخش دولتی و خصوصی باید شفاف باشد. این امر خود بخش اعظمی از فساد را کنترل می‌کند بدون اینکه بگیر و ببندی در کار باشد. وی همچنین با تاکید بر اینکه حساب مالی دولتی باید با برنامه، ثبت و ضبط دقیق و با مقررات باشد، اظهارکرد: سال گذشته بیش از ۶۰ تا ۷۰ هزار معامله بزرگ دولتی فقط در کشور انجام شده است. رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه کنترل این میزان مناقصه، مزایده و معامله دولتی به روش سنتی مشکل است، گفت: یک شبکه با پهنای باند بسیار وسیع و یک نرم افزار بسیار قوی تهیه و به تمامی دستگاه‌های دولتی ابلاغ شده است. وی افزود : در حال حاضر پنج هزار کاربر در دستگاه‌های دولتی به این شبکه متصل هستند و از اول مرداد ماه سال جاری انتقال اطلاعات بدون شبکه رایانه‌ای سامانه ملی مناقصه و مزایده، دیگر چیزی پذیرفته نمی‌شود. پور محمدی با اشاره به اینکه این سامانه عملا بسترهای فساد را کنترل می‌کند، افزود: این فرآیند در بخش خصوصی نیز انجام خواهد شد.

وی در ادامه به قانون ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد اشاره کرد و افزود: با تصویب این قانون یک فضای جدی‌تر حمایت از اقتصاد خصوصی در کشور ایجاد می‌شود. پور محمدی هدایت، نظارت و راهبری، کنترل و مراقبت عمومی را از وظایف دولت دانست و افزود: اگر خود دولت رقیب فعالان صنعت، اقتصاد، تجارت، راه، مسکن و شهرسازی شود چون رقیب بزرگی است هر رقیب دیگری را به زمین می‌زند. از سوی دیگر راندمان بخش دولتی پایین است، عملا پول زیادی پرداخت می‌شود، ولی راندمان مطلوبی ندارد.وی تاکید کرد: هرچقدر دولت بزرگ باشد به ضرر آحاد مردم، توسعه و اقتصاد کشور است.

سازمان بازرسی مسوول برگشت معوقات بانکی نیست

پورمحمدی درباره نظارت بر عملکرد بانک‌ها و پیگیری معوقه آنها، بیان داشت: بیشترین مشتریان بانک‌ها سرمایه‌گذاران هستند و تسهیلات باید درست داده شود و این پول در چرخش منطقی قرار گیرد که در برخی موارد پرداخت بدهکاران به بانک‌ها تبدیل به معوقه شده است.

به گزارش فارس، وی با اشاره به اینکه باید راهکار صحیحی ارائه دهیم و جلوی سوءاستفاده‌کنندگان گرفته شود، افزود: سازمان بازرسی مسوول برگشت معوقه‌های بانک‌ها نیست و بانک‌ها باید مکانیزم لازم را برای پیگیری مطالبات خود داشته باشند و معوقه‌هایشان را بگیرند.

مدیران با ارائه آمار درست اعتمادسازی کنند

رییس سازمان بازرسی کل کشور همچنین مدیران را به اعتمادسازی و ارائه آمار درست ترغیب کرد و افزود: تلاش‌های زیادی در کشور در حال انجام است، ولی خروجی مناسب با آن نیست و باید برای خروجی مناسب تلاش کرد.وی با تاکید بر اینکه باید واقعیت‌ها جدی گرفته شوند، اظهار کرد: مدیران آمار درست نمی‌دهند و زمینه برای دشمن و ارائه آمار جعلی فراهم می‌شود.

وی بحث ارائه آمار درست در کشور را مهم دانست و افزود: آمار در کشور اهمیت زیادی دارد و برنامه‌ریزی‌ها روی یافته‌های دقیق و تحلیل درست شکل می‌گیرد.‌وی با بیان اینکه یافته‌ها نقش تعیین‌کننده در بحث آمار دارد، تصریح کرد: در حوزه آماری بحث‌ها جدی است و جزو مباحث اختلافی محسوب می‌شود و در آن نواقص و تاخیر وجود دارد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه این سازمان در امر نظارت دستگاه‌ها برای ارائه آمار درست برنامه‌هایی را در دست اقدام دارد، افزود: امسال ۱۰ موضوع مهم را در حوزه نظارت قرار داده و بحث تولید ناخالص، اشتغال، نظارت بر موسسات آمارگیری و... را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.