انتقاد لاریجانی از تندروی‌های سیاسی

برخی از آقایان فکر می‌کنند با حرف تند می‌شود شرایط را درست کرد

هیچ نیازی نبود دولت برای ادغام وزارتخانه‌ها با عجله وزرا را عزل کند؛ این تصمیم غلط بود علی لاریجانی، رییس مجلس در مسیر بازگشت از جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به برخی انتقادات درباره مواضعش در سال ۸۸ و وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم پاسخ داد. لاریجانی از برخی تندروی‌های سیاسی در آن دوران انتقاد کرد و گفت:«برخی از آقایان فکر می‌کنند با حرف تند می‌شود شرایط را درست کرد.» لاریجانی همچنین با اظهارنظر درباره ادغام وزارتخانه‌ها و اختلافات دولت و مجلس، «قرائت صددرصد غلط دولت از ماده ۵۳ برنامه پنجم» را سرآغاز این اختلافات دانست.

رییس مجلس در این گفت‌وگو با اشاره به وقایع پس از انتخابات ۸۸ و موضع‌گیری‌هایش در این زمینه گفت: انسان‌ها تشخیص‌های متفاوتی دارند ولی در مسائل پس از انتخابات یک بخش تصمیمات رهبری بود و یک بخش مدیریت صحنه؛ این دو مقوله یکی نیستند.

لاریجانی افزود: آن روزی که بنده مصاحبه تلویزیونی کردم، زمانی بود که حوادث بسیاری در تهران رخ داد و شهر مضطرب شده و افرادی هم کشته شده بودند؛ آن شب تلاشم این بود که فضا را آرام کنم. آرام کردن فضا هم این نیست که موج جدیدی ایجاد و با تندی صحبت کرد بلکه باید فضا را آرام کنیم تا طرفین احساس کنند تا افراد و مراجعی هستند که به موضوع رسیدگی می‌کنند.

مردم تظاهرات کنند، اما با اجازه

رییس قوه مقننه در بیان نقدهایی که در آن عنوان شده «او به نوعی اعتراضات خیابانی پس از انتخابات ۸۸ را تایید کرده است»، گفت: در گفت‌وگوی تلویزیونی که پس از وقایع انتخابات ۸۸ داشتم، بنده به نظرات رهبری تاکید کردم و به اجرای قانون هم تاکید داشتم و گفتم که قانون باید در کشور اجرا شود، بنابراین مبنای امروز و آن روز بنده قانون بود. اما اینکه مردم بتوانند تظاهرات کنند، من این را درست می‌دانم و مردم می‌توانند تظاهرات کنند اما در چارچوب قانون و نه بدون اجازه.

لاریجانی ادامه داد:اگر هم مردم اعتراضاتی دارند، رسیدگی می‌شود و این منطقی است که من همیشه دارم؛ ما که نباید بگوییم اگر کسی اعتراضی دارد، رسیدگی نمی‌شود. حتی رهبری هم در نماز جمعه فرمودند که ما رسیدگی می‌کنیم. ایشان ضمن اینکه تلقی خودشان را فرمودند، گفتند که رسیدگی می‌کنیم.

وی با اشاره به وقایع پس از انتخابات و موضع‌گیری‌های برخی مسوولان، ادامه داد: برخی از آقایان فکر می‌کنند که با حرف تند زدن می شود شرایط کشور را درست کرد. اما من این گونه مدیریت را درست نمی‌دانم؛ چرا که کشور ضرر می‌بیند. البته ممکن است که آنها با حسن نیت این حرف‌ها را بزنند. نماینده مردم قم اظهارکرد: در کل، مدیریت صحنه در برخی جاها می‌توانست بهترین از این باشد کما اینکه آقا فرمودند آنچه که در کوی دانشگاه رخ داد مثل یک جنایت بود و پس از اینکه ما بررسی کردیم، اصلاح شد و چقدر خوب است که نظام ما یک شیوه خود اصلاحی دارد.

برخی بدشان نمی‌آمد کهریزک را نبینند

لاریجانی ادامه داد: بنابراین پیروی از رهبری یعنی هر کسی در طبقه خود شرایط را آرام کند و پیگیر مسائل باشد که به کسی ظلم نشود و به نظام هم ظلم نشود، اما بعضی‌ها این طور فکر نمی‌کنند، آنها فکر می‌کنند که مثلا اگر بخش‌هایی را نبینند به نفع نظام است. اما ما واقعا این را درست نمی‌دانیم کما اینکه اگر رهبری دستور نمی‌دانند و مجلس در مورد کهریزک پیگیری نمی‌کرد، شاید یک عده بدشان نمی‌آمد که این موضوع را هم نبینند و من این را درست نمی دانم.

رییس مجلس تصریح کرد:اگر یک عده پس از انتخابات به نظام ظلم کردند نباید یکسری از مدیران پایین هم به یک عده ظلم کنند، ظلم همیشه پاسخ بدی دارد. منطق ما این بود وگرنه من علی‌الاصول معتقدم که در نظام ما حتما باید نظر ولی‌فقیه حاکم باشد.

قرائت دولت از ماده ۵۳ غلط بود

لاریجانی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درباره اختلافات مجلس و دولت بر سر ادغام وزارتخانه‌ها گفت: اختلاف به این دلیل ایجاد شد که مجلس قرائت دولت از ماده ۵۳ قانون برنامه که مربوط به ادغام وازرتخانه‌ها است را صد در صد غلط می‌دانست.

وی با بیان اینکه اگر ما به قانون اعتبار ببخشیم و بی‌خود تفسیرها و قرائت‌های شاذ را نیاوریم، به نفع کشور است، افزود: امروز از این مرحله عبور کرده‌ایم، فقط اشکالش این بود که مدتی وزارتخانه‌ها بی‌سرپرست ماندند. البته آقای احمدی‌نژاد استدلالی داشتند و استدلالشان هم این بود که اگر سیر ادغام وزارتخانه‌ها طولانی شود وزارتخانه‌ها متزلزل می‌شوند و من برای اینکه این مساله را جمع کنم سریع در مورد ادغام‌ها، اقدام کردم.

لاریجانی ادامه داد: البته بنده این حرف را خیلی قبول ندارم، اما به نظر وی احترام می‌گذارم و به هر حال آقای احمدی‌نژاد استدلال داشت. رییس مجلس با تاکید بر اینکه تعجیل دولت در این مورد را درست نمی‌دانم، گفت: در موضوع ادغام‌ها می‌توانست خیلی دقیق‌تر عمل شود، حتی دقیق‌تر از آن کاری که الان کرده‌ایم، من نمی‌گویم کاری که الان در مورد ادغام‌ها کرده‌ایم دقیق است ولی بهترین راه حل در ظرف زمانی فعلی بود.

نیازی نبود با عجله وزرا را عزل کنند

وی با بیان اینکه هیچ نیازی نبود که دولت با عجله وزرا را عزل کرده و بعد بگویند ادغام صورت گرفت، افزود: بنده همان روز قبل از تصمیم‌گیری در دولت، به ‌آنها عرض کرده بودم که این تصمیم شما غلط است و ما آن را قبول نداریم.

لاریجانی گفت: این غلط است که خودشان (دولت) بتوانند ادغام کرده و از طرفی هم وزرا احتیاج به رای اعتماد نداشته باشند؛ چون اصل حرف دولت این بود که من اصلا ادغام دو وزارتخانه نمی‌کنم، بلکه ادغام یک یا دو وزارتخانه در دل یک وزارتخانه دیگر می‌کنم، بنابراین نه احتیاجی به مجلس است، نه احتیاج است که شرح وظایف مجلس بیاید و نه نیاز به رای اعتماد داریم، چرا که یک وزارتخانه قبلا رای اعتماد گرفته و ما چند وزارتخانه دیگر را در دل آن وزارتخانه قرار می‌دهیم.

لاریجانی تصریح کرد: تئوری دولت برای قرار دادن چند وزارتخانه در دل یک وزارتخانه، شاذ بود.