باید مراقب انحراف حرکت‌های مردمی منطقه بود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر دیروز در دیدار آقای عمرالبشیر رییس‌جمهور سودان و هیات همراه، حرکت‌های مردمی اخیر در منطقه را سرآغاز یک تحول اساسی در کشورهای اسلامی و منطقه خواندند و اظهار امیدواری کردند: در آینده نزدیک شاهد یک پیمان قوی اسلامی در شمال آفریقا باشیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی با اظهار خرسندی از بیداری اسلامی در مصر، تونس و لیبی، حرکت‌های اخیر مردمی در منطقه را برخلاف خواست و منافع آمریکا، غرب و صهیونیست‌ها دانستند و افزودند: بر همین اساس باید هوشیار بود که آمریکا و غرب، مانع از ادامه مسیر طبیعی این حرکت‌های مردمی نشوند و آنها را مصادره نکنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: البته آمریکا و غرب، در کوتاه مدت کاری از پیش نخواهند برد، ولی به هرحال باید مراقب هرگونه انحراف یا مصادره حرکت‌های مردمی در منطقه بود.

ایشان موضوع مصر را در تحولات منطقه بسیار مهم ارزیابی کردند و افزودند: پایگاه مستحکم آمریکا و رژیم صهیونیستی در مصر، اکنون فروریخته است و آمریکا و برخی حکومت‌های وابسته، در تلاش هستند که شاید در بلندمدت، مسیر را به سمت و سوی دیگری تغییر دهند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سابقه تغییر تدریجی افراد و حرکت‌های انقلابی در طول زمان تاکید کردند: نباید گذاشت چنین اتفاقی در مورد مسائل منطقه روی دهد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص مسائل لیبی هم افزودند: ما در مورد اوضاع لیبی به‌شدت نگران هستیم، زیرا حرکت مردم لیبی یک قیام جدی و واقعی است و غربی‌ها مصمم هستند تا نگذارند این حرکت واقعی مردم به سرانجام برسد. ایشان علت دخالت نظامی غرب در لیبی را همین موضوع دانستند و خاطرنشان کردند: غربی‌ها از تشکیل یک حکومت با گرایش‌های اسلامی در لیبی و در یک قدمی اروپا به شدت هراس دارند و می‌خواهند مانع از این کار شوند.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل سودان و فشارهای غرب به این کشور اشاره و تاکید کردند: جمهوری اسلامی ایران از حکومت اسلامی، دولت و ملت سودان که مصمم به حفظ استقلال، اسلامیت و یکپارچگی سرزمین خود هستند، حمایت می‌کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: ایستادگی و مقاومت دولت و ملت سودان در برابر توطئه‌ها و فشارهای آمریکا، رژیم صهیونیستی و غرب قابل قدردانی است.

ایشان تاکید کردند: در شرایط کنونی باید تمام جناح‌ها و گروه‌ها در سودان، هوشیار و متحد باشند.

در این دیدار که آقای احمدی‌نژاد رییس‌جمهور نیز حضور داشت، آقای عمرالبشیر رییس‌جمهور سودان روابط ایران و سودان را مستحکم و خوب ارزیابی کرد و ضمن قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران گفت: با وجود فشارهای غرب، دولت و ملت سودان در مقابل این فشارها ایستادگی کرده‌اند و به آینده امیدوار هستند.

رییس‌جمهور سودان همچنین تحولات منطقه را مثبت و به نفع کشورهای اسلامی دانست و گفت: قطعا شرایط منطقه به دوران قبل از حرکت‌های مردمی باز نخواهد گشت و آمریکا و رژیم صهیونیستی ضررکنندگان اصلی از تحولات منطقه خواهند بود.

دیدار رییس‌جمهور عراق

رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر روز شنبه نیز در دیدار آقای جلال طالبانی رییس‌جمهور عراق، حضور غاصبانه و مداخله‌جویانه آمریکایی‌ها را منشأ مشکلات عراق و منطقه خواندند و خاطرنشان کردند: با وجود این حضور متکبرانه، رویدادها و حوادث جاری در منطقه نشان می‌دهد سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا رو به ضعف است و ملت‌ها باید از این واقعیت، استفاده کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی از گام‌های محکم ملت و دولت عراق برای حل مشکلات افزودند: ملت بزرگ عراق و مسوولان این کشور با پشت سرگذاشتن گذرگاه‌های دشوار، در حال خروج از محنت سال‌های اخیر هستند و باید با حکمت و صبر و شجاعت مشکلات باقیمانده را نیز حل کنند.

رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر گسترش و تقویت هرچه بیشتر همکاری‌های ایران و عراق، این همکاری‌ها را امری طبیعی و نشانه برادری و دوستی حقیقی دو ملت دانستند و افزودند: نیروهای مسلح ایران و عراق، ۸ سال با یکدیگر در جنگ بودند، اما دو ملت اکنون کدورتی از یکدیگر ندارند؛ چرا که می‌دانند رژیم مضمحل شده صدام، عامل تحمیل جنگ به دو ملت دوست و برادر بوده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به روابط خوب مسوولان کشور عراق با جمهوری اسلامی ایران، برخی تلاش‌ها برای تضعیف روابط دوستانه ایران و عراق را محکوم به شکست دانستند و افزودند: در پرتو پیوندهای عمیق دینی و فرهنگی، روابط دو ملت و دو کشور روز به روز محکم‌تر خواهد شد.

ایشان، وحدت هرچه بیشتر جناح‌های عراقی را موجب استحکام مواضع این کشور دانستند و خاطرنشان کردند: آمریکایی‌ها برای تمدید حضورشان در عراق، روی اختلاف جناح‌های این کشور حساب باز کرده‌اند و گروه‌های عراقی باید با هوشیاری مانع تحقق اهداف آنها شوند.

در این دیدار که آقای احمدی‌نژاد هم حضور داشت، رییس‌جمهور عراق با اشاره به عمق پیوندهای تاریخی دو ملت ایران و عراق گفت: روابط اقتصادی - سیاسی و فرهنگی تهران - بغداد مسیر توسعه را طی می‌کند و امیدواریم زیرساخت‌های عراق را با توان فنی و تجربیات ایران بازسازی کنیم. آقای طالبانی افزود: جناح‌ها و گروه‌های مختلف عراقی در پیشرفت و آبادانی عراق هم نظر هستند و متفق‌القول با تمدید حضور نظامیان آمریکایی مخالفند.

دیدار رییس‌جمهور پاکستان

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین عصر روز شنبه در دیدار آقای آصف علی زرداری رییس‌جمهور پاکستان، پیوندهای تاریخی، فرهنگی و مذهبی دو ملت را زمینه ساز گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور دانستند و بر تقویت همه جانبه روابط تهران - اسلام‌آباد تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی وحدت ملت پاکستان را موجب ناکامی نقشه‌های شوم آمریکایی‌ها خواندند و خاطرنشان کردند: آمریکا در تلاش است با ایجاد تفرقه در پاکستان به اهداف نامشروع خود دست یابد، اما آگاهی مردم پاکستان از نیات شوم واشنگتن، ایستادگی بیشتر این ملت را در مقابل سلطه‌جویی‌های آمریکا به همراه خواهد آورد.

آقای آصف علی زرداری نیز با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی گفت: پاکستان همه تلاش خود را برای گسترش مناسبات خوب موجود با ایران به کار خواهد گرفت.

رییس‌جمهور پاکستان، روابط دو ملت را دارای پشتوانه‌های قوی تاریخی فرهنگی دانست و گفت: این روابط آینده‌ای به مراتب روشن تر خواهد داشت.