واکنش دادستان کل به رشد جرائم اخلاقی

عکس: نگار متین‌نیا

دنیای اقتصاد- نفیسه زارع کهن: دادستان کل کشور به حادثه خمینی شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از تاکیدات ما برخورد با افراد شرور و اراذل و اوباش است. دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و سیستم اطلاعاتی باید نسبت به این موضوعات حساسیت داشته باشند تا این‌گونه حوادث تکرار نشود. غلامحسین محسنی اژه‌ای که روز گذشته آمده بود تا با خبرنگاران سخن بگوید، محور بیشتر گفته‌هایش به جرائم اخلاقی و رعایت برخی موارد در جامعه برگشت و چنین بود که در برابر سوالاتی در مورد حادثه خمینی شهر و جزئیات آن گفت: به خانواده‌ها سفارش می‌کنیم تا اقداماتی که موجب خدشه‌دار شدن عفت عمومی می‌شود، انجام ندهند. برخی از تعرضات به دلیل کوتاهی‌های اولیه است. کسانی که این جنایت را مرتکب شد‌ه‌اند تحت تعقیب قرار گرفتند و تعدادی از آنها نیز دستگیر شد‌ه‌اند و قطعا با توجه به میزان جرم، مجازات خواهند شد و تاکید می‌کنم که این نوع جرائم نیز خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی در تشریح بیشتر جزئیات حادثه خمینی شهر تصریح کرد: کسانی که در این پرونده به عنوان متهم دستگیر شده‌اند محاکمه و مجازات می‌شوند، ولو اینکه بعضی از افراد دیگر دستگیر نشوند. اگر مقدمات در آن محل رعایت می‌شد شاید چنین جنایاتی اتفاق نمی‌افتاد و این موضوع به مردم بستگی دارد.

سخنگوی دستگاه قضایی ،همچنین به مضروب شدن یک روحانی به دلیل امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: در هفته‌های گذشته در تهران یک فرد روحانی به دلیل احساس تکلیف و مسوولیت مورد تعرض قرار گرفت و چشم وی آسیب دید. بخشی از این موضوع به این امر بازمی‌گردد که اگر دختر خانم حجاب خود را رعایت می‌کرد موضوع به اینجا منجر نمی‌شد. محسنی اژه‌ای از خانواده‌ها خواست با توجه به آغاز فصل تابستان در خصوص پوشش دختران خود دقت بیشتری انجام دهند تا در دام افراد شیطان صفت نیفتند و همچنین برای دیگران نیز مزاحمت ایجاد نکنند.

دادستان کل کشور افزود: در این پرونده پلیس به سرعت عمل کرد و دادستان به موقع ورود کرد و اکنون پرونده در حال رسیدگی است. دو پسر و دو دختر و در مجموع چهار نفر در این رابطه دستگیر شدند. وی درباره برنامه نیروی انتظامی برای برخورد با بدپوششی و اینکه آیا شعبی برای برخورد با بدپوششی تشکیل شده است یا خیر نیز گفت: بنده به عنوان دادستان کل کشور از اقدامات قانونی نیروی انتظامی در این زمینه حمایت خواهم کرد. در تهران مجتمع رسیدگی به این مسائل وجود دارد و شعبی هم در نظر گرفته شده است و در شهرستان‌ها نیز شعبی به این مسائل اختصاص داده شده است.

تایید گفته‌های احمد توکلی

دادستان کل کشور همین طور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از سوی احمد توکلی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان شده است که سه قاضی عالیرتبه نزد رییس‌جمهور رفته تا اتهاماتی را که متوجه معاون اول اوست پیگیری کنند، گفت: اصل موضوع را که نمایندگانی از طرف قوه قضائیه نزد رییس‌جمهور رفتند و در این باره صحبت کردند درست است.وی با اشاره به آخرین وضعیت ارجاع تخلفات دولت به دستگاه قضایی گفت: از طرف مجلس و هیات‌رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مواردی اعلام شد که مرجع رسیدگی هر کدام متفاوت بود. برخی توسط دادستانی و بخشی نیز توسط دیوان عدالت در حال رسیدگی است و مواردی که نیاز به تحقیقات بیشتری داشت توسط سازمان بازرسی کل کشور در حال تکمیل است.

سخنگوی دستگاه قضا در مورد دستگیری جریان انحرافی نیز گفت: بیش از ۱۲ نفر از افراد مرتبط با جریان انحرافی را دستگیر کرده‌ایم، اما از بیان برخی از جزئیات پرونده، معذور هستم و از لحاظ قانونی اجازه نداریم این مسائل را باز کنیم.اژه‌ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه یکی از نشریات نزدیک به دولت، دستگاه قضایی، آیت‌الله مصباح یزدی و فرمانده سپاه را اقتدارگرا معرفی کرده است، گفت: دادستان این حق و اختیار را دارد که با این روزنامه برخورد کند. البته هیات نظارت بر مطبوعات هم حق برخورد دارند، زیرا تهمت به شخصیت حوزوی و رییس دستگاه قضا و یک ارگان رسمی بوده است.

دستگیری برخی مدیران سابق ایران خودرو

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر صحت بازداشت مدیرعامل سابق ایران‌خودرو و جمعی از معاونان آن گفت: درباره برخی مدیران سابق و افراد مرتبط با ایران‌خودرو پرونده‌ای مطرح بود که چند نفر احضار شدند. قرار صادر شد و برخی از آنها تا زمان تودیع وثیقه یکی دو شب بازداشت شدند و برخی دیگر از آنها هم با توجه به قرار وثیقه‌ای که صادر شده بود بیش از یکی دو شب بازداشت بودند. وی خاطر نشان کرد: این پرونده اقتصادی است.

جزئیات درگذشت هدی صابر

اما بخش دیگر گفته‌های دادستان کشور درباره مرگ هدی صابر فعال سیاسی و ملی مذهبی در زندان بود. دادستان کل کشور با اشاره به جزئیات مرگ هدی صابر گفت: حکم وی قطعی و در حال گذراندن دوران محکومیتش بود.بر اساس گزارش دادستان و تحقیقات انجام شده در روز ۲۰ خرداد وی قبل از فوت از ناحیه قلب احساس ناراحتی می‌کند که مورد معاینه دکتر بهداری اوین قرار می‌گیرد. پزشک اعلام می‌کند نیاز به نوار قلب نیست، اما پس از چند ساعت از معاینات اولیه دوباره وی احساس ناراحتی کرده که در مرحله دوم آزمایشات تخصصی انجام شده و تشخیص داده می‌شود صابر سکته کرده است که بلافاصله معاینات پزشکی انجام می‌شود، اما وی فردای آن روز فوت می‌کند. محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: در نامه‌ای خواستار آن شده‌ام بررسی شود که آیا مراحل رسیدگی به بیماری وی به درستی انجام شده است؟ ضمن اینکه در پرونده نیز مشخص نشده بود که تمام مراحل انجام شده؛ یعنی پس از قطعیت بیماری به دادستان و خانواده وی اطلاع داده شده است که اگر این روند اجرا نشده باشد حتما موضوع را پیگیری می‌کنیم.

درخواست دو ماهه وزیر دادگستری برای دیه

وی در پاسخ به سوالی درباره اصل تعیین نرخ دیه نیز اظهار کرد: در تاریخ ۱۰ خرداد ۹۰ وزیر دادگستری به رییس قوه‌قضائیه نامه‌ای نوشتند تا کارشناسی مجدد نسبت به نرخ دیه و رفع عوارض احتمالی آن داشته باشند و دو ماه وقت خواستند که رییس قوه‌قضائیه هم پذیرفتند.