رییس قوه‌قضائیه از تصمیم دستگاه قضایی برای برخورد قاطع با تخلفات زیست‌محیطی و حفظ و حراست از منابع طبیعی و نظارت بر عملکرد سازمان‌های مسوول در این زمینه خبر داد. به گزارش پایگاه خبری دادایران، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در جلسه مسوولان عالی قضایی با اشاره به فرارسیدن هفته محیط زیست، بی‌توجهی به محیط زیست، افزایش تخلفات زیست‌محیطی، بهره‌برداری بی‌رویه و غیر‌قانونی از منابع طبیعی، تخریب جنگل‌ها، منابع و سفره‌های آب زیرزمینی و بذل و بخشش‌های بی‌حد و حصر در واگذاری زمین‌ها و اراضی ملی را موجب از بین رفتن فضای طبیعی و فاجعه‌ای زیست‌محیطی توصیف کرد که ابعاد و اثرات واقعی آن در آینده بیشتر نمایان و دستگاه قضایی برای کاهش این تخلفات به صورت جدی وارد عمل خواهد شد. آملی‌لاریجانی کوتاهی و سهل‌انگاری در توجه و حفظ و حراست از محیط زیست، منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع را از ناحیه هر شخص و گروه حقیقی و حقوقی و سازمان و وزارتخانه‌ای غیر‌قابل قبول دانست و اظهار کرد: قوه‌قضائیه به صورت جدی در زمینه تخلفات محیط زیستی و هر نوع تعرض و تعدی به منابع طبیعی و تخریب جنگل‌ها و بهره‌برداری نامناسب و غیر‌قانونی از آنها وارد عمل خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد تحرک و حساسیت در بخش‌های حقوقی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط با محیط زیست خاطرنشان کرد: قوه‌قضائیه با تشکیل کمیته‌ای ویژه به صورت جدی و با سرعت و قاطعیت به بررسی وضعیت زیست‌محیطی کشور می‌پردازد و نتایج بررسی‌های این کمیته در اسرع وقت جهت تصمیم‌گیری‌های بعدی در جلسه مسوولان عالی قضایی مطرح می‌شود.

رییس دستگاه قضایی از تمام سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با محیط زیست و منابع ملی و طبیعی کشور خواست ضمن توجه جدی به انجام وظایف و حساسیت ویژه به جلوگیری از تخلفات، گزارش‌ها و شکایت‌های خود را به سرعت و با دقت نظر به دستگاه قضایی ارائه کنند و نسبت به این مقوله بی‌توجه نباشند. آملی لاریجانی در ابتدای این جلسه با قدردانی از حضور همیشگی و باصلابت مردم در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) تصریح کرد: مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) باشکوه هرچه بیشتر در مرقد مطهر حضرت امام (ره) و در سراسر کشور در چهاردهم خرداد برگزار شد و مردم قدردان ما به پاس مجاهدت‌های بی‌پایان امام و به پاس آن همه اخلاص و صلابت و شجاعت و فطانت از اقصی نقاط کشور در مرقد امام (ره) گرد هم آمدند تا سالروز ارتحال آن روح بلند را گرامی بدارند. وی ادامه داد‌: این یک تجدید بیعت با آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و امام راحل (ره) است و خداوند را بر این استواری بر آرمان‌ها، شکرگزاریم.

رییس قوه‌قضائیه با اشاره به سخنان روشنگرانه مقام معظم رهبری در این مراسم و تحلیل جامعی که از راه و اهداف و آرمان‌های حضرت امام (ره) ارائه کردند، افزود: سخنان مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام (ره) تحلیل متین و جذابی از راه امام بود. ایشان ابعاد اصلی مکتب حضرت امام‌(ره) را مثلث معنویت، عقلانیت و عدالت بیان کردند و اینکه ابعاد این مثلث را باید با هم دید. اتفاقا امروز جهان تشنه همین امور یعنی معنویت، عقلانیت و عدالت است و به همین دلیل هم هست که اسلام در قلوب رسوخ می‌کند و جهان اسلام را به حرکت وا می‌دارد.

آملی لاریجانی معنویت را عنصر گمشده جهان امروز برشمرد و اظهار کرد: بشر به دنبال معنا می‌گردد. در مغرب زمین، انسان چندین قرن به طرف حذف معنا پیش رفته است، اما در نهایت جز سرخوردگی و احساس پوچی و سلطه پوچ‌گرایی و نهیلیسم چیزی عایدش نشده است.

وی به تلاش و نگاه بسیاری از مردم مغرب زمین در یافتن و رفتن به سوی معنویت اشاره کرد و گفت: شنیده‌ام برخی استادان فلسفه در مغرب زمین دست به کار شده‌اند و کلینیک‌هایی به راه انداخته‌اند تا افراد ناامیدی که به آنها مراجعه می‌کنند با توصیه‌های آنها به زندگی امیدوار شوند. طبیعتا عده‌ معتنابهی هم به روان‌شناسان مراجعه می‌کنند. وقتی مادی‌گری و مظاهر آن از همه جا می‌بارد و تلویزیون‌ها و روزنامه‌ها و مجلات و سایت‌ها هرچه تبلیغ می‌کنند ترویج مادی‌گری است، آن‌وقت خلاء معنویت کاملا احساس می‌شود و مردم به دنبال گمشده‌ای به نام معنویت می‌روند.