وزیر اقتصاد: بودجه 92 انقباضی نیست

دنیای اقتصاد ـ در حالی که ۵۰ روز از زمان قانونی دولت برای ارائه لایحه بودجه ۹۲ به مجلس گذشته، دولت به تغییر استراتژی بودجه‌ریزی خود برای لایحه پیشنهادی سال آتی روی آورده است. براین اساس رویکرد بودجه ۹۲ که پیش از این توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و همچنین معاون بودجه این حوزه «انقباضی» اعلام شده بود، به گفته سخنگوی اقتصادی دولت از این حالت خارج می‌شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی، نگرانی از افزایش شدید فشارهای معیشتی به مردم را علت تصمیم دولت برای عدم تدوین لایحه بودجه ریاضتی یا انقباضی دانسته است. چند هفته قبل بود که «رحیم ممبینی»، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور طی گفت‌وگویی، بودجه ۹۲ را بودجه‌ای «قطعا انقباضی» خواند و از کاهش شدید وابستگی کشور به نفت در لایحه بودجه سال آتی کل کشور خبر داد. این برآورد از ماهیت بودجه ۹۲ پیش از آن نیز توسط معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور اعلام شده بود. «بهروز مرادی» در آبان ماه سال‌جاری طی یک نشست مطبوعاتی با تاکید بر اینکه لایحه بودجه آتی در فرصت قانونی به مجلس تقدیم خواهد شد، از تنظیم این لایحه با ویژگی انقباضی و تدوین بر مبنای درآمدهای منطقی خبر داده بود. از سوی دیگر در خلال ماه‌های اخیر همزمان با داغ شدن مباحث بودجه‌ای، اغلب کارشناسان اقتصادی ضمن ابراز نگرانی از انقباضی بودن بودجه ۹۲، این نوع بودجه را عاملی در جهت آسیب دیدن اقتصاد کشور عنوان کردند، اما در عین حال به اعتقاد گروهی از صاحب‌نظران اقتصادی با توجه به شرایط کنونی کشور، دولت چاره‌ای جز ارائه بودجه انقباضی پیش روی نخواهد داشت.

اما گویا این روزها تیم اقتصادی دولت چاره‌ای برای این امر اندیشیده و نسخه جدیدی برای تدوین یک بودجه غیرانقباضی پیچیده است، نسخه‌ای که قرار است با تغییر رویکرد محسوسی در ماهیت بودجه همراه باشد.

قطعا انقباضی نخواهد بود

وزیر امور اقتصادی و دارایی سه‌شنبه شب طی گفت‌و‌گویی با بخش خبری ۲۰:۳۰ تلویزیون، استراتژی‌های از قبل اعلام شده توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در خصوص لایحه بودجه انقباضی ۹۲ را از اولویت دولت خارج دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، «شمس‌الدین حسینی» در جریان این گفت‌و‌گو به آخرین وضعیت ارائه لایحه بودجه ۹۲ به مجلس اشاره کرد: ما امروز باید به سمت بودجه‌ای که عموم مردم را در نظر می‌گیرد، حرکت کنیم، چرا که این موضوع جزو سیاست‌های کلان کشور محسوب می‌شود و من با نبستن بودجه به صورت انقباضی موافقم، ولی باید انضباط بیشتری در کنار بهره‌وری و انعطاف با توجه به تحریم‌ها در بودجه دنبال شود.

حسینی با تاکید بر اینکه به سمت بودجه انقباضی حرکت نخواهیم کرد، گفت: رییس‌جمهور و دولت‌مردان از مشکلات مردم آگاهی دارند و از افزایش شدت فشار معیشتی به طیفی از جامعه ناراحت هستند. از دلایلی که بودجه ریاضتی یا انقباضی در سال ۹۲ نخواهیم داشت همین دلایل است.

وی در این خصوص ادامه داد: در جریان جلسات مشترک دولت و مجلس یک واقعیت مشخص شد و آن اینکه ما تا چه میزان دغدغه داریم که بودجه را به صورت عملیاتی و موثر ببندیم و یک سوال بزرگ برای دولت چگونگی پرداختن به هدفمندی در بودجه سال ۹۲ است.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به اینکه پیش‌نویس تبصره‌ها و جداول کلان بودجه ۹۲ نیز در سناریوهای مختلف نوشته شده است، گفت: این سوال مطرح است که آیا برای هدفمندی یارانه‌ها باید سناریوی صفر در نظر گرفته شود یا خیر؟ بنابراین تلاش می‌شود برای بودجه به تفاهم برسیم.

اما در برگزاری جلسات اخیر میان دولت و مجلس که پیرامون مسائل و مشکلات اقتصادی و چالش‌های پیش روی برگزار می‌شود، توجه به وضعیت اقتصادی جامعه و تحت‌الشعاع قرار گرفتن معیشت مردم از نوسانات قیمتی در سطح بازار، مساله‌ای است که محور بیشترین مذاکرات را به خود اختصاص داده است. در این میان تصمیماتی نیز به منظور دیده شدن راهکارهایی برای کاهش فشار اقتصادی به خانوارها در خلال ماه‌های پایانی سال اتخاذ شده است. همین مساله به نوبه خود می‌تواند علت تغییر رویکرد دولت برای تدوین بودجه‌ای غیر انقباضی باشد. به عبارتی دولت سعی دارد با هدف کاهش تاثیرات تورمی بر معیشت خانوارها در سال آتی، محوریت بودجه را تغییر دهد.

تاثیر ماجراهای بانک مرکزی بر نوسانات ارزی

شمس‌الدین حسینی در ادامه گفت‌و‌گوی خود، به موضوع نوسانات اخیر بازار ارز نیز اشاره کرد و در این خصوص اذعان کرد: وقتی که نوسانات روی رفتار اقتصادی اثر می‌گذارد قطعا باعث بروز مشکلاتی می‌شود، اما ما یکسری فشارهای سیاسی را در روزها و هفته‌های اخیر تحمل می‌کنیم و یک فشار جدیدی در باب نقل و انتقال پول به ما تحمیل شده که این موارد می‌تواند منجر به سوءاستفاده در بازار و احتکار شود.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: البته سازمان‌های ذی‌ربط مانند تعزیرات و سازمان حمایت باید با بروز این گونه موارد در سطح بازار برخورد کنند و نظارت‌ها نیز در این حوزه تقویت شود. البته اخبار مسائل مرتبط با بانک مرکزی در روزهای اخیر نیز در بروز نوسانات بازار ارز بی‌اثر نبوده، ولی مهم‌ترین عامل آن فشارهای سیاسی است.

تاکید بر کمک به مردم در ماه‌های پایانی سال

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گوی تلویزیونی به تشریح آخرین نتایج و دستاوردهای مذاکرات میان دولت و مجلس در جریان جلسات مشترک این دو پرداخت و ضمن تاکید بر وجود فضای دوستانه در جلسات مشترک و تلاش طرفین برای گوش دادن حرف‌های بخش مقابل، مطرح کرد: از محورهای کار بحث و بررسی در خصوص موضوعات کلان کشور و بودجه است. بنا به گفته حسینی؛ موضوع هدفمندی یارانه‌ها و تعیین تکلیف آن در بودجه و همچنین پیدا کردن راهکاری برای بازگرداندن قدرت خرید از دست رفته مردم در ماه‌های پایانی سال نیز از مباحث مهم گفت‌وگوهای صورت گرفته میان دولت و مجلس است.

وی همچنین با اذعان به اینکه نمایندگان دولت و مجلس در این جلسات بر لزوم کمک به اقشار متوسط و عمومی جامعه در خلال ماه‌های پایانی سال‌جاری با یکدیگر تفاهم دارند، تصریح کرد: در این زمینه بر لزوم انتخاب راهکاری مناسب تاکید شده که هم بیشترین اثربخشی را داشته باشد و هم کمترین هزینه را به سطح جامعه تحمیل کند که در این خصوص به محض دستیابی به جمع‌بندی، نتایج را به مردم اعلام می‌کنیم.