نمی‌توانیم تابع «توهم خط قرمز» باشیم

توصیف‌ احمدی‌نژاد از اصول مهم قانون اساسی

دنیای اقتصاد- همایش سراسری هفته قوه‌قضائیه صبح سه‌شنبه با حضور روسای قوای سه‌گانه در تالار قدس کتابخانه آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد. آیت‌الله آملی لاریجانی، رییس دستگاه قضایی در این همایش با بیان اینکه «از روزی که در این منصب قرار گرفتم، اعلام کردم که در کار خودم هیچ دوست و آشنا و برادر و فامیلی نمی‌شناسم»، گفت: «ما در دستگاه قضایی خط قرمزی نداریم و قرآن، سنت پیامبر و قانون برای کسی خط قرمزی قرار نداده است و ما نیز نمی‌توانیم تابع توهم خط قرمز برای برخی از افراد باشیم‌.» اظهاراتی که به نظر می‌رسد اشاره‌ای به سخنان یک سال قبل رییس‌جمهور داشته باشد. محمود احمدی‌نژاد تیرماه پارسال و پس از دستگیری تعدادی از مدیران میانی دولت گفته بود: «کابینه خط قرمزی است که اگر بخواهند به آن دست‌اندازی کنند، دیگر من باید وظیفه قانونی خود را انجام دهم و این حتما به کشور آسیب می‌زند.»

اما آنگونه که خبرگزاری ایلنا گزارش داده است، رییس قوه‌قضائیه در همایش دیروز قوه‌قضائیه همچنین گفت: می‌دانستیم در برخورد با دانه درشت‌ها صداها بلند خواهد شد. اگر در مقام قضاوت به خاطر فامیل و آشنا و وعده پول و رشوه دست قدرت بلرزد، ارتباطی با مشکل ساختاری در قوه‌قضائیه و قانون ندارد. این مشکل باطن خود ما است. تزکیه نفس و اصلاح نفس وظیفه شخصی هر فردی است که اگر تزکیه نفس کرد رستگار خواهدشد و در غیر این صورت موجب ضرر خواهد شد.

افتخارات قانون اساسی به روایت احمدی‌نژاد

محموداحمدی‌نژاد نیز در همایش سراسری قوه‌قضائیه اظهارات جالبی داشت که به نظر می‌رسید در ادامه پروژه «نظارت بر اجرای قانون اساسی» باشد. رییس‌جمهور در این همایش رعایت حقوق اساسی و آزادی‌های مشروع را بهترین راه برای اشاعه عدالت و حفظ نظام دانست و گفت: نظام بدون اجرای عدالت اصلا نظام نیست.

رییس‌جمهور با اشاره به اصول ۲۲ و ۲۳ قانون اساسی، اظهار کرد: بر اساس اصل ۲۲ قانون اساسی، حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است، مگر در مواردی که قانون برای آن تجویز کند.

وی گفت: اصل ۲۳ قانون اساسی نیز از افتخارات قانون اساسی است و بر اساس این اصل، تفتیش عقاید، ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.

رییس‌جمهور به برخی از حقوق ملت در قانون اساسی اشاره کرد و گفت: از جمله این موارد اداره‌ کشور با اتکا به آرای عمومی، اجازه برگزاری تجمعات به مردم به شرط آنکه مخل مبانی اسلامی نباشد، هیچ کس را نمی‌توان دستگیر کرد مگر با حکم قانون، ممنوعیت شکنجه برای گرفتن اقرار و اصل برائت است.

انتقاد علی لاریجانی از روش مبارزه با فساد

در همایش دیروز رییس مجلس هم حاضر بود و به سخنرانی پرداخت. علی لاریجانی در سخنان خود به مساله فساد مالی اشاره کرد و افزود: با این روش‌های فعلی در برخورد با این موضوع بعید می‌دانم ناجح باشیم. این اعمال نتیجه‌بخش نیست؛ چرا که با اشخاص دون برخورد می‌شود، اما اصل موضوع ریشه‌کن نمی‌شود.

وی گفت: در این امر نیازمند یک سازمان هستیم که بتواند با کمک سازمان‌های دیگر از جمله دیوان محاسبات و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و... کار بازدارندگی انجام دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در چارچوب مسائل قانونی متعارف بعید به نظر می‌رسد در این امر بتوان به سرانجامی رسید، گفت: یا باید ضوابط در قانون اساسی محکم شود یا چیزی شبیه شورای امنیت ملی به وجود آید که بتواند در این امر پشتیبان قوه‌قضائیه باشد.