دنیای اقتصاد- وزیر نفت با حضور در مجلس، گزارشی از اوضاع صنعت نفت کشور به نمایندگان ارائه کرد. رستم قاسمی ضمن توضیح درباره میزان تولیدات نفت و گاز کشور، نسبت به عقب‌ماندگی فاحش ایران در برداشت از میادین مشترک هشدار داد و خواهان حمایت بودجه‌ای مجلس در این زمینه شد. علی لاریجانی، رییس مجلس هم با تاکید بر اینکه «امروز نوک فلش زورگویان بین‌المللی به سمت کارهای وزارت نفت است» گفت: باید در زمینه تامین اعتبارات و سرمایه‌گذاری‌ها برای اجرای پروژه‌های این وزارتخانه توجه کافی انجام شود. رستم قاسمی در جلسه علنی دیروز ارائه کرد

گزارش اوضاع صنعت نفت به مجلس

لاریجانی: نوک فلش زورگویان بین‌المللی به سمت کارهای وزارت نفت است؛ باید از این وزارتخانه حمایت کنیم

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: رستم قاسمی، وزیر نفت روز گذشته با ارائه گزارشی از اوضاع پولسازترین وزارتخانه دولت، میهمان نمایندگان مجلس بود.

او ضمن ارائه گزارشی از میزان تولید نفت و گاز کشور، از «عقب‌ماندگی فاحش ایران از کشورهای همسایه در برداشت از میادین مشترک» سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که در صورت عملی شدن برخی طرح‌ها و برنامه‌ها، در سال ۹۳ برداشت ایران از میادین مشترک با قطر برابر شود. او از بهارستان نشینان خواست تا برای تحقق منابع سرمایه‌گذاری در توسعه میادین مشترک و پرداخت بدهی ۹ هزار میلیارد تومانی شرکت گاز، به این وزارتخانه کمک کنند. علی لاریجانی رییس مجلس نیز با اشاره به وضعیت تحریم‌ها گفت که «در شرایط فعلی نوک فلش زورگویان بین‌المللی به سمت کارهای وزارت نفت است؛ لذا باید در زمینه تامین اعتبارات و سرمایه‌گذاری‌ها برای اجرای پروژه‌های این وزارتخانه توجه کافی انجام شود.» او با اشاره به اینکه در زمان حاضر، اولویت با سرمایه‌گذاری جدی در میادین مشترک است، تاکید کرد که «باید مجلس وزارت نفت را مورد حمایت قرار دهد.»

عقب ماندگی فاحش ایران در برداشت از میادین مشترک

وزیر نفت در جلسه دیروز مجلس با اشاره به وضعیت فعلی میادین نفتی و گازی کشور گفت: ما هم‌اکنون در حدود ۱۹۷ میدان نفتی و گازی را در کشور داریم اما اولویت اصلی ما حرکت به سمت بهره‌برداری از میادین مشترک و تعیین تکلیف آن است.

قاسمی با اشاره به تلاش این وزارتخانه برای تعیین تکلیف تمام میادین نفتی مشترک تا پایان سال ۹۲ افزود: ما تقریبا با تمام کشورهای همسایه از جمله عراق، امارات، ترکمنستان دارای میدان‌های مشترک نفتی و گازی هستیم.

وزیر نفت با اشاره به پیشرفت پروژه گازی میدان پارس جنوبی ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال ۹۲، ۸ فاز پارس جنوبی در مدار تولید قرار گیرد.

قاسمی گفت: با قرار گرفتن این تعداد از فازهای پارس جنوبی در مدار تولید به ظرفیت گازی کشور نزدیک به ۲۵۰ میلیون مترمکعب اضافه می‌شود و ما امیدواریم تا پایان سال ۹۳ با پایان اتمام کار توسعه میدان پارس جنوبی ظرفیت برداشت گاز ما با کشور قطر برابر شود. وی با اشاره به تلاش برای افزایش تولید نفت و گاز گفت: با توسعه میادین مشترک امکان تولید روزانه ۶/۵ میلیون بشکه نفت و همچنین ۴۸/۱میلیارد مترمکعب گاز در کشور فراهم می‌شود.

برابری تراز واردات و صادرات گاز

وزیر نفت با اشاره به برابر بودن تراز واردات و صادرات گاز در کشور، گفت: در کشور روزانه نزدیک به ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌شود که ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز به مصرف صنایع و منازل مسکونی می‌رسد و نزدیک به ۱۰۰ میلیون متر مکعب نیز به داخل چاه‌های گاز تزریق می‌شود.

بدهی ۹ هزار میلیاردی شرکت گاز

قاسمی با اشاره به بدهی شرکت ملی گاز به بخش بانکی کشور که به حدود ۹ هزار میلیارد تومان می‌رسد از مجلس خواست به بخش مالی این وزارتخانه توجه کند.

وزیر نفت با اشاره به ضرورت توجه به بخش آمایش در احداث پتروشیمی‌های کشور گفت: هم‌اکنون نزدیک به ۷۰ مجتمع پتروشیمی در داخل کشور فعال است که امیدواریم با استفاده از منابع صندوق ذخیره ملی امکان تکمیل واحدهای نیمه تمام فراهم شود. وی با اشاره به منابع کلی سرمایه‌گذاری در کشور در برنامه پنجم توسعه کشور به میزان ۲۵۰ میلیارد دلار و اختصاص ۵۰ میلیارد دلار به صنعت نفت گفت: امکان تخصیص هرچه بهتر منابع به بخش نفت و گاز با توجه به مطالعات ما وجود دارد و امیدواریم مجلس محترم در این خصوص به ما یاری رساند.

برداشت «سرسام‌آور» قطر از میادین مشترک

چند تن از نمایندگان مجلس نیز پس از سخنرانی وزیر نفت در صحن علنی مجلس، به بیان نظرات خود در این حوزه پرداختند. از جمله ناصر سودانی عضو کمیسیون انرژی مجلس، با تاکید بر اینکه مهم‌ترین اولویت بخش نفت توسعه میادین مشترک است، گفت: کشور قطر به شکل سرسام‌آوری از میادین مشترک برداشت می‌کند که این مورد موجبات نگرانی نمایندگان را فراهم کرده است. وی افزود: در صورتی‌که بتوانیم سالانه ۱۰ میلیارد دلار در بخش صنایع بالادستی نفت و گاز سرمایه‌گذاری کنیم، تنها توانسته‌ایم سطح تولید را ثابت نگه داریم. در صورتی که سرمایه‌گذاری ۱۲۸ میلیارد دلاری در حوزه سرمایه‌گذاری بالادستی نفت و گاز محقق نشود ما در این خصوص پس‌رفت می‌کنیم.

عربستان به دنبال کاهش قیمت نفت

سودانی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر نفت عربستان مبنی بر افزایش تولید نفت و کاهش قیمت نفت به بشکه‌ای ۶۰ دلار، گفت: عربستان در تلاش برای رویارویی با ایران در این صحنه است. ما باید برای مقابله با این توطئه‌ها بازارهای بین‌المللی و اقتصادی خود را افزایش داده و با سرمایه‌گذاری حجم تولید خود را افزایش دهیم.

تاکید لاریجانی بر حمایت از وزارت نفت

علی لاریجانی رییس مجلس نیز با تاکید برلزوم حمایت جدی مجلس از وزارت نفت گفت: در شرایط فعلی نوک فلش زورگویان بین‌المللی به سمت کارهای وزارت نفت است؛ بنابراین باید در زمینه تامین اعتبارات و سرمایه‌گذاری‌ها برای اجرای پروژه‌های این وزارتخانه توجه کافی انجام شود. وی با تاکید بر اینکه باید مجلس وزارت نفت را مورد حمایت قرار دهد، گفت: با توجه به شرایط فعلی، تدبیر این است که در داخل کشور، در زمینه بودجه و سرمایه‌گذاری‌ها به وزارت نفت کمک کنیم تا بتوانند پروژه‌هایشان را اجرایی کنند.

رییس مجلس یادآور شد: نکته دوم سرمایه‌گذاری در میادین مشترک نفتی است، از منظر منافع ملی کشور، توجه به سرمایه‌گذاری در میادین مشترک نفتی باید جزو اولویت‌ها باشد؛ چرا که طرف‌های دیگر از این منابع استفاده می‌کنند، محدودیت‌هایی هم که در این زمینه برای وزارت نفت است، باید مورد توجه قرار گیرد تا راه‌هایی برای سرمایه‌گذاری جدی‌تر در این زمینه‌ها برای وزارت نفت فراهم شود. وی تاکید کرد:خوشبختانه در قانون بودجه ۹۱ هم در سهم وزارت نفت و هم امکانی که از صندوق توسعه ملی برای استفاده از فراهم شد و هم در زمینه ایجاد امکانات استفاده از اوراق مشارکت ارزی مصوباتی داشتیم که ان‌شاءالله دولت در این زمینه کمک کند تا این مصوبات اجرایی شوند و این از نکات بسیار مهمی است که باید در مخازن و میادین مشترک سرمایه‌گذاری جدی‌تری داشته باشیم. وی اضافه کرد: یکی از مسائل مهم توجه به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی است که البته نمایندگان نیز این موضوع را متذکر شدند؛ این مسیر حتما باید در بخش‌های شرکت نفت و گاز و پتروشیمی محقق شود.

وی با اشاره به اساسنامه شرکت گاز و پتروشیمی اشاره و تصریح کرد، باید وزارت نفت نسبت به تهیه این اساسنامه اقدام کند چرا که این موضوع جزو مواردی است که در قوانین مکررا از آن یاد شده و وزیر نفت باید در این زمینه سرعت بخشد تا بر اساس یک مبنای درست امور پیش رود.

برداشت نفتی قطر از پارس‌جنوبی؛ ۱۳ برابر ایران!

سازمان بازرسی کل کشور با بررسی سرنوشت طرح توسعه لایه مشترک نفتی پارس‌جنوبی گزارش داد که برداشت نفتی قطر از پارس جنوبی حدود ۱۳ برابر ایران است.

به گزارش خبرگزاری مهر، اداره کل نظارت و بازرسی نفت سازمان بازرسی کل کشور گزارش داد: لایه نفتی پارس جنوبی با ذخیره‌ای بالغ بر ۶/۱ میلیارد بشکه نفت درجا، بین دو کشور ایران و قطر، مشترک است. با وجود مشترک بودن لایه نفتی پارس جنوبی با میدان الشاهین قطر و بهره‌برداری قریب به ۴۵۰ هزار بشکه نفت در روز توسط طرف قطری، برداشت روزانه ۳۵ هزار بشکه در فاز اول این طرح تاکنون محقق نشده است. این گزارش اضافه کرد: باوجود ضعف پیمانکار و وجود اختلاف بین شرکت نفت و گاز پارس و شرکت‌های پترو ایران و نیکو، مدیریت شرکت ملی نفت، موضوع را به صورت جدی دنبال ننموده و اقدام اصولی جهت رفع ابهامات و حل مشکلات به عمل نیاورده است.