تاکید کوفی عنان بر نقش ایران در حل بحران سوریه

عکس: AFP

اذعان ترکیه به نقض حریم هوایی سوریه در پی ساقط شدن هواپیمای جنگنده این کشور عنان و لاوروف بار دیگر خواستار حضور ایران در گروه تماس شدند

تاکید بر نقش ایران در حل بحران سوریه

دنیای‌اقتصاد- کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به سوریه و سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه بار دیگر بر حضور ایران در کنفرانس بین المللی مربوط به بحران سوریه تاکید کردند. لاوروف پیش از این در اواسط خردادماه سال جاری در حاشیه کنفرانس سازمان همکاری‌های شانگهای پیشنهاد داد تا این کنفرانس بین المللی در مسکو یا ژنو با حضور ایران و آمریکا برگزار شود. این پیشنهاد اما مخالفت واشنگتن، لندن و پاریس با حضور ایران را برانگیخت.

با وجود این، کوفی عنان در تازه ترین اظهارات خود بر نقش ایران به عنوان بخشی از راه حل بحران در سوریه تاکید کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پرس تی وی، کوفی عنان گفت: ایران باید در حل بحران سوریه و در نشست گروه تماس که قرار است ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) در ژنو برگزار شود، نقشی را ایفا کند و من بر این باورم که ایران باید بخشی از این راه حل باشد.وی که در جمع نمایندگان رسانه‌ها در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو صحبت می‌کرد، در عین حال افزود: برای برگزاری نشست گروه تماس درباره سوریه در ژنو تلاش می‌کنیم.فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه، «ترکیب کشورهای حاضر در نشست گروه تماس سوریه» را یکی از چالش‌های مهم در مسیر برگزاری آن دانست و در عین حال تاکید کرد: باید کشورهای دارای نفوذ بر دو طرف بحران سوریه در تلاش‌ها برای برقراری صلح در این کشور مشارکت کنند.

تاکید دوباره لاوروف بر حضور ایران

وزیر خارجه روسیه نیز بار دیگر بر لزوم حضور ایران در کنفرانس بین‌المللی مربوط به سوریه تاکید و اعلام کرد که روسیه در حال انجام رایزنی‌های لازم در این رابطه است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری وزگلاد، لاوروف روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که کنفرانس بین‌المللی مربوط به سوریه باید با حضور ایران، به عنوان یکی از بازیگران اصلی در منطقه خاورمیانه برگزار شود.لاوروف یادآور شد که روسیه در حال حاضر در حال انجام رایزنی‌های لازم با کوفی عنان در خصوص فهرست شرکت‌کنندگان در این نشست است.

طرح روسیه برای سوریه چه بود؟

وزیر خارجه روسیه نخستین بار در اواسط خردادماه سال جاری در پکن و در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای پیشنهاد کرده بود که اجلاسی بین‌المللی برای حل موضوع سوریه با حضور بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی تشکیل شود.

برخی از رسانه ها گزارش کرده اند که این اجلاس در صورت برگزاری شامل کشورهای موثر بر سوریه مانند روسیه، چین، آمریکا، ایران، عربستان و قطر به عنوان رییس کمیته عربی ویژه بحران سوریه و برخی نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای خواهد بود و در صورت پیشرفت مذاکرات در مراحل بعد مذاکرات حتی با حضور نماینده دولت دمشق و نماینده مخالفان آن ادامه خواهد یافت. بر اساس طرح روسیه، این اجلاس در مسکو یا ژنو برگزار خواهد شد و دستور کار آن اجرای طرح کوفی عنان و اجرای دو قطعنامه ۲۰۴۲ و ۲۰۴۳ است که در خصوص ناظران بین‌المللی در سوریه صادر شده اند.

هدف از برگزاری این نشست، دستیابی به راه‌حل سیاسی [بحران] سوریه و بررسی همه جوانب مربوط به نظام سوریه است. پیشنهاد شده بود علاوه بر ایران، چین، روسیه، آمریکا، عربستان و قطر، کشورهای هم‌مرز با سوریه نیز در این اجلاس که در سطح وزیران خارجه کشورهای یاد شده برگزار خواهد شد، حاضر باشند.

مخالفت آمریکا، انگلیس و فرانسه

در پی ارائه این پیشنهاد، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا برای منحرف کردن افکارعمومی از ادامه دخالت‌های آمریکا و متحدانش در سوریه و مانع تراشی آنها در برابر تلاش‌های کوفی عنان برای حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه از طریق ادامه حمایت‌های تسلیحاتی و تبلیغاتی و مالی گسترده از گروه‌های مسلح مدعی شد: دعوت کردن از کشوری که صحنه گردان اعمال بشار اسد در سوریه است در این کنفرانس سخت است.

وزیر خارجه روسیه، اما این اظهارات را غیرمنطقی خواند و گفت: چگونه است که آمریکا برای حفظ جان نیروهای خود در منطقه تن به مذاکره با ایران می‌دهد، اما برای حفظ جان مردم سوریه حاضر نیست ایران در این اجلاس شرکت کند.

آمریکا اما تنها معترض به حضور ایران در اجلاس بین‌المللی مربوط به سوریه نبود، چه آنکه دولت‌های فرانسه و انگلیس نیز با پیشنهاد روسیه مخالفت کردند. لورن فابیوس، وزیر خارجه فرانسه با اشاره به مخالفت ایران با اهداف غرب در مورد سوریه مدعی شده بود که این کشور به هیچ وجه نمی‌تواند در این گفت‌وگوها حضور داشته باشد. وی این سخنان را در دیدار با گروه به اصطلاح دوستان سوریه در آنکارا بیان کرده بود. دولت انگلیس نیز با اعلام مخالفت خود با این پیشنهاد گفته بود که حضور ایران در مذاکرات سوریه می‌تواند تاثیر منفی بر روند مذاکرات هسته‌ای ۱+۵ و این کشور داشته باشد.

نزدیکی مواضع ایران و روسیه

با وجود این مخالفت‌ها، لاوروف در روز ۲۴ خردادماه سال‌جاری به تهران آمد و با برخی از مقامات بلند پایه ایران درباره مذاکرات هسته‌ای مسکو و همچنین بحران سوریه به گفت‌وگو نشست. لاوروف و علی‌اکبرصالحی، وزیر خارجه ایران پس از دیدار در تهران در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند که نظرات ایران و روسیه در مورد سوریه به هم نزدیک است. صالحی همچنین ابراز امیدواری کرد که پیشنهاد روسیه بحران را در سوریه به صورت مسالمت‌آمیز برطرف کند.