توصیه بان کی مون به ایران و 1+5 - ۳ تیر ۹۱

یوکیا آمانو/ مدیرکل آژانس اتمی

دنیای‌اقتصاد- بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل در واکنش به مذاکرات هفته گذشته ایران و ۱+۵ در مسکو، نسبت به عدم پیشرفت در این مذاکرات ابراز تاسف کرد و از طرفین خواست تا تعامل دیپلماتیک را با انعطاف بیشتر از سر گیرند. همزمان یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس اتمی گفت: اولویت بازرسان آژانس دریافت مجوز بازدید از پارچین است. در رویدادی دیگر، کارشناسان آمریکایی در گزارشی به قانون‌گذاران این کشور از افزایش سرعت غنی‌سازی اورانیوم در ایران با وجود حملات سایبری ویروس استاکس‌نت در سال ۲۰۰۹ خبر دادند. تاسف و توصیه بان کی مون

مارتین نیرسکی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، اعلام کرد که بان نسبت به اینکه مذاکرات مسکو نتوانسته به توافقی در جهت انجام اقدامات عینی و متقابل دست یابد، ابراز تاسف کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، وی همچنین ابراز امیدواری کرده است که طرفین اراده خود را در جهت دستیابی سریع به راه‌حلی توافق‌شده که اعتماد جهانی به صرفا صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را بازیابی کند، تقویت کنند.

او از دو طرف خواسته تا تعامل دیپلماتیک را با فشاری تجدید شده و با نهایت انعطاف‌پذیری از سر گیرند.

مذاکرات مسکو بین ایران با آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان که نمایندگی آنها بر عهده کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود، روز چهارشنبه به پایان رسید. الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که سومین دور مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران که در تاریخ ۲۹ و ۳۰ خردادماه سال جاری در مسکو انجام گرفت، هیچ‌گونه نتیجه قابل توجهی به دنبال نداشته است. به گزارش ایسنا به نقل ازخبرگزاری نووستی، وی در عین حال گفت که دو طرف از اراده سیاسی برای حل این مساله برخوردارند.

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه هر دو پس از پایان مذاکرات گفتند که هنوز «اختلاف نظرهای قابل توجهی» بین دو طرف وجود دارد. ریابکوف در تازه‌ترین اظهارات خود نیز گفته است که طرفین شرکت کننده در مذاکرات مسکو در خصوص به رسمیت شناختن حق ایران برای غنی سازی اورانیوم با یکدیگر اختلاف عقیده داشتند و همین مساله مذاکرات را پیچیده و سخت کرد. ایران و ۱+۵ البته موافقت کرده‌اند که کارشناسان فنی در ۳ ژوئیه ( ۱۳ تیرماه) در استانبول پایتخت ترکیه با یکدیگر دیدار کنند تا ببینند آیا زمینه‌ای برای مذاکرات بیشتر در سطوح عالی وجود دارد یا خیر؟

آمانو: اولویت آژانس بازدید از پارچین است

همزمان یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت اینکه ایران اجازه‌ دسترسی به مجموعه نظامی پارچین را بدهد برای بازرسان هسته‌ای «از اولویت برخوردار است».

به گزارش ایسنا، آمانو روز پنج‌شنبه پس از دیدار با یانوس مارتونی، وزیر خارجه مجارستان در جمع خبرنگاران در بوداپست مدعی شد: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که آنها مشغول کارهای مهمی در پارچین هستند. ما در گذشته شاهد چنین فعالیت‌هایی نبودیم. این در حالی است که مقامات ایرانی بارها تاکید کرده‌اند که پارچین یک سایت نظامی است و فعالیت هسته‌ای در آن انجام نمی‌شود. به گزارش شبکه تلویزیونی بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شده است که ایران «تضمین‌های معتبری» درباره‌ فقدان وجود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده ارایه نکرده است. سازمان ملل در ماه نوامبر مدعی شد که پارچین ممکن است سایتی باشد برای انجام آزمایش‌ها روی آنچه ماشه تسلیحات هسته‌ای خوانده می‌شود.

افزایش سرعت غنی‌سازی با وجود حملات سایبری

در رویدادی دیگر، کارشناسان آمریکایی به قانون‌گذاران این کشور اعلام کردند که با وجود حملات سایبری ویروس استاکس‌نت در سال ۲۰۰۹، سرعت غنی‌سازی اورانیوم ایران افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا استفان ریدمیکر، کارشناس مرکز سیاست دوحزبی در واشنگتن، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با قانون‌گذاران آمریکا اعلام کرد که بر اساس یافته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سرعت غنی‌سازی اورانیوم در ایران افزایش یافته و مدعی شد «کاملا مشخص است که اگر ایران تصمیم به تولید سلاح هسته‌ای بگیرد، می‌تواند به سرعت این کار را انجام دهد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این کارشناس آمریکایی خطاب به کمیته خدمات تسلیحاتی مجلس نمایندگان آمریکا با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که طبق داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران ۳۳۴۵ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۵/۳ درصد دارد که اگر بیشتر از این غنی‌سازی شود، می‌تواند اورانیوم کافی برای ساخت دو بمب هسته‌ای را فراهم کند. وی افزود: اگر دولت ایران تصمیم بگیرد دست به این اقدام بزند، تولید مواد شکافت‌پذیر کافی ۳۵ تا ۱۰۶ روز طول می‌کشد. رید میکر گفت: بیش از ۹ هزار سانتریفیوژ ایرانی هر ماه ۱۵۸ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۵/۳ درصد تولید می‌کنند که این نسبت به اواسط سال ۲۰۰۹، وقتی که ویروس استاکس‌نت به برنامه ایران حمله کرد، سه برابر افزایش تولید را نشان می‌دهد. شاید استاکس‌نت از سرعت برنامه آنها کاسته باشد، اما این کافی نبوده است. روزنامه نیویورک‌تایمز پیش از این گزارش داده بود که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا و جورج بوش، رییس‌جمهور پیشین این کشور اجازه استفاده از ویروس استاکس‌نت را برای ایجاد اختلال در برنامه هسته‌ای ایران داده بودند. این ویروس با مشارکت آمریکا و رژیم صهیونیستی ساخته شده بود و قرار بود فقط در نیروگاه نطنز مورد استفاده قرار گیرد ولی به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، این ویروس به طور تصادفی در خارج از ایران منتشر شد و در سیستم‌های کامپیوتری کشورهای دیگر نیز یافت شد.