دنیای‌اقتصاد- در حالی که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا گفته است که چین قصد دارد تا واردات نفت خود از ایران را کاهش دهد، مقامات پکن اعلام کردند که واردات نفت این کشور از ایران کاملا قانونی است و چین همواره مخالفت خود را درباره تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اروپا اعلام کرده است. درهمین حال، خبرگزاری رویترز گزارش داده است که نیمی از خریداران آسیایی نفت ایران از جمله ژاپن به دلیل دستیابی به راه‌های دور زدن تحریم‌ها به واردات نفت از ایران ادامه می‌دهند. آنگونه که ایسنا گزارش داده است، کلینتون در یک گفت‌وگوی مشترک با حضور جیمز بیکر، وزیر خارجه پیشین این کشور که روز چهارشنبه با برنامه تلویزیونی «چارلی رز» انجام شد، مدعی شد که چین قصد دارد واردات نفتی‌اش از ایران را کاهش دهد. به گزارش رویترز، آمریکا تعدادی از کشورها را از تحریم‌های جدید نفتی که از ۲۸ ژوئن (۸ تیر) علیه ایران اجرایی می‌شود، مستثنی قرار داده است.

اما چین که به تنهایی حدود یک پنجم صادرات نفت خام ایران را خریداری می‌کند هنوز از قاعده تحریم‌ها مستثنی نشده است. هرچند کلینتون به طورغیرمستقیم گفت که این امر ممکن است به‌زودی اتفاق بیفتد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: ما شاهد بوده‌ایم که چین آهسته دست به اقداماتی زده است. من طبق قوانین آمریکا باید تایید کنم که آیا کشوری خرید نفت خام از ایران را کاهش داده است یا خیر؟ من توانسته‌ام تایید کنم که هند، ژاپن و کره جنوبی این کار را کرده‌اند و بر اساس جدیدترین اطلاعات‌مان فکر می‌کنیم که چین هم در همین مسیر حرکت می‌کند.

غیر از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا که از ماه ژوئیه (۱۱ تیر) واردات نفت از ایران را ممنوع کرده‌اند، گفته می‌شود برخی خریداران دیگر نفت خام ایران نیز تحت فشار تحریم‌ها قول کاهش خرید نفت ایران تا یک پنجم را داده‌اند.

چین: واردات نفت از ایران قانونی است

اظهارات کلینتون اما در حالی انتشار یافته است که هونگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چین با تاکید بر ادامه خرید نفت ایران توسط کشورش گفته است: واردات نفت چین از ایران بر اساس نیازهای توسعه اقتصادی این کشور تنظیم شده است و این واردات کاملا متعارف و مشروع است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری شینهوای چین، وی گفت: واردات نفت خام چین از ایران «کاملا متعارف و مشروع است» و هیچ یک از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نقض نمی‌کند.

هونگ همچنین با تاکید بر اینکه چین مکررا موضع خود را در این زمینه اعلام کرده است، گفت: پکن همواره مخالف اعمال تحریم‌های یکجانبه از سوی یک کشور علیه یک کشور دیگر بوده است و «وقتی این تحریم‌های یکجانبه به یک کشور ثالث نیز تحمیل شود، بیشتر غیر قابل قبول خواهد بود.» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «واردات نفت چین به زیان منافع هیچ کشور ثالثی نیست و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نیز نقض نمی‌کند.»

استقبال از طرح بیمه نفت ایران

در رویدادی دیگر، رییس اتحادیه صنعت نفت ژاپن و رییس بزرگ‌ترین شرکت پالایشگاهی این کشور با استقبال از تصویب طرح بیمه محموله‌های نفتی ایران توسط دولت ژاپن گفت: اکنون ما قادریم به راحتی به واردات نفت ایران ادامه دهیم.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آساهی، رییس اتحادیه صنعت نفت ژاپن از تصویب طرح تضمین دولتی محموله‌های نفتی ایران توسط دولت ژاپن، با هدف دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا تمجید کرد. اظهارات کیمورا در حالی بیان می‌شود که پارلمان ژاپن روز چهارشنبه طرحی را به تصویب رساند که دولت این کشور را قادر می‌سازد، پوشش بیمه‌ای به میزان حداکثر ۶/۷ میلیارد دلار برای تانکرهای حامل نفت ایران به ژاپن را فراهم سازد.

پیش بینی شده که این طرح تا ۲۷ ژوئن، پیش از آغاز تحریم‌های اتحادیه اروپا به قانون تبدیل شود. این اقدام به منظور تداوم واردات نفت ژاپن از ایران پس از اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا انجام شده است. تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، شرکت‌های بیمه‌ای واقع در این اتحادیه را از پوشش بیمه‌ای محموله‌های نفتی ایران منع می‌کند.

نیمی از خریداران آسیایی به واردات نفت از ایران ادامه می‌دهند

در این میان، خبرگزاری رویترز گزارش داد که حداقل دو خریدار از چهار خریدار آسیایی نفت خام ایران به واردات نفتی از این کشور ادامه خواهند داد، چرا که روش‌هایی را برای دور زدن ممنوعیت بیمه کردن تانکرهای حاوی نفت ایران که توسط اتحادیه اروپا اعمال شده بود پیدا کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز نوشت: آسیا برای رفع نیازهای روزافزون خود به نفت نیاز دارد و مصرف‌کنندگان اصلی آن تمایل چندانی به قطع کامل واردات نفتی از ایران و وابستگی کامل به نفت عربستان ندارند؛ به‌ویژه از آن جهت که میزان نفت صادراتی تامین‌کنندگانی مانند لیبی و عراق هنوز تثبیت نشده است.

ژاپن به یک مجوز پارلمانی دست یافته است که به دولت این کشور اجازه می‌دهد پوشش بیمه‌ای به کشتی‌های حامل نفت ایران ارائه کند و چین از ایران خواسته است که این ریسک را بپذیرد و نفت را از طریق کشتی‌های آنها تحویل دهد.

کره جنوبی و هند هنوز به دنبال راهی برای اجتناب از محدودیت‌های بیمه‌ای اتحادیه اروپا هستند. این چهار خریدار آسیایی که بزرگ‌ترین مشتریان ایران هستند در کمتر از دو هفته دیگر دسترسی به بیمه‌کنندگان اروپایی را که ۹۵ درصد تانکرهای نفتی را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهند از دست خواهند داد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته اعلام کرد که صادرات نفتی ایران در ماه آوریل و مه از پایان سال ۲۰۱۱ یک میلیون بشکه در روز کاهش داشته است و به ۵/۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. نگرانی‌ها درباره اختلال در ارائه نفت ایران موجب افزایش قیمت نفت تا بیش از ۱۲۸ دلار برای هر بشکه در ماه مارس (اسفند ۹۰- فروردین ۹۱) شد.

مجازات یک آمریکایی به دلیل بی‌اعتنایی به تحریم‌ها

در همین حال، دادگاهی در آمریکا یک شهروند این کشور را به دلیل بی‌اعتنایی به تحریم‌ها و تلاش برای صادرات کالا به ایران به ۹۲ ماه حبس محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری بی بی سی، یک شهروند آمریکایی به اتهام موافقت با انتقال غیرقانونی مواد صنعتی به ایران و نقض قوانین تحریمی آمریکا علیه ایران، به ۹۲ ماه زندان محکوم شد.

بر اساس مستندات ارائه شده به دادگاه، ریچارد فیلیپس ۵۴ ساله پیشنهاد کمک برای ارسال الیاف کربن به ایران را مطرح کرده است. الیاف کربن، ماده‌ای صنعتی است که کاربردهای بسیار دارد.

بر اساس ادعای سازمان امنیت داخلی آمریکا، در سپتامبر ۲۰۱۱، فیلیپس به یک تبلیغ اینترنتی که در آن از یک متخصص صادرات برای ارسال کالا به ایران، تقاضای همکاری شده بود، پاسخ داده است. بر این اساس فیلیپس پیشنهاد کرده که یک قرقره الیاف کربن ایرو اسپس بدون کسب مجوز از دولت آمریکا به ایران ارسال شود، که این اقدام بر خلاف مقررات تجاری دولت آمریکا بوده است.

خوش خدمتی نفتی عربستان به آمریکا

همزمان با استقبال ژاپنی‌ها از طرح بیمه نفت ایران، روزنامه روسی «نزاویسیمایا گازتا» نوشت: عربستان و دو متحدش کویت و امارات درپی تضعیف ایران از طریق کاهش قیمت نفت تا مرز ۶۰ دلار برای هر بشکه هستند. به گزارش ایسنا، عربستان با افزایش تولیدات نفتی خود از روسیه هم پیش افتاد و ماه مارس گذشته (اسفند ۹۰- فروردین ۹۱) به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شد. این روزنامه روسی نوشت: برخی کارشناسان نفتی معتقدند که قیمت ۱۰۰ دلار برای هر بشکه کمترین قیمتی است که ایران می‌تواند از طریق آن سودی از فروش نفت خود ببرد. همچنین به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه العالم، وال استریت ژورنال به نقل از تحلیلگری در دفتر تحقیقات امور کشورهای عربی و اسلامی (اوراسیا گروپ) مستقر در نیویورک گزارش داد: عربستانی‌ها با توجه به کاهش تولیدات نفتی ایران ترجیح می‌دهند که همچنان نیاز بازارهای نفتی را تامین کنند.