دنیای اقتصاد- مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در آستانه برگزاری دور تازه مذاکره با ۱+۵ در مسکو گفت: «برای موفقیت مذاکرات مسکو، انتظار داریم که حق غنی‌سازی اورانیوم ایران به‌رسمیت شناخته شود.» سعید جلیلی در مصاحبه با شبکه خبری «راشا تودی» روسیه تاکید کرد: «اگر به توافقاتی که در مذاکرات استانبول و بغداد حاصل شد، احترام گذاشته شود، ما با خوش‌بینی به این دور از مذاکرات می‌نگریم.» در همین حال، علی‌سعیدلو، معاون امور بین‌الملل رییس‌جمهور گفت: «نتایج مذاکرات مسکو با حفظ خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران که همان غنی‌سازی ۲۰ درصد است، مثبت خواهد بود.» انتظار ایران از ۱+۵ در مذاکرات فردا

جلیلی: انتظار داریم در مسکو حق‌غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شود

دنیای‌اقتصاد- سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد ایران در آستانه برگزاری دور تازه مذاکره با ۱+۵ در مسکو در مصاحبه با یک شبکه روسی گفت که «برای موفقیت مذاکرات مسکو، انتظار داریم که حق غنی‌سازی اورانیوم ایران به‌رسمیت شناخته شود.»

در همین حال، علی سعیدلو، معاون امور بین‌الملل رییس‌جمهور گفت: «نتایج مذاکرات در مسکو با حفظ خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران که همان غنی‌سازی ۲۰ درصد است، مثبت خواهد بود و به آن خوشبین هستم.» علی لاریجانی، رییس مجلس اما در واکنش به درخواست ۴۴ سناتور آمریکا از رییس جمهور این کشور مبنی بر توقف مذاکرات با ایران در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات مسکو، اظهار کرد که «این خیلی حرف جدیدی نیست، سناتورها از این کارها در کنگره آمریکا زیاد کردند، مهم این است که همان چارچوب توافق شده در مذاکرات قبل رعایت شود.»

به گزارش خبرگزاری فارس، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در آستانه دور جدید مذاکرات تهران و ۱+۵ در مسکو -که از فردا آغاز می‌شود- در مصاحبه با شبکه خبری «راشاتودی» روسیه در پاسخ به سوالی در این باره که «انتظارها درباره نتایج دور جدید مذاکرات بسیار پایین است و چه اقداماتی باید انجام شود که این گفت‌وگوها موفق شود؟» گفت: ما همیشه گفته‌ایم که در اقداماتمان با منطقی شفاف به پیش می‌رویم. ما از گفت‌وگو استقبال می‌کنیم. ما همواره درباره همکاری و گفت‌وگو با کشورهای مختلف درباره طیف وسیعی از موضوعات از جمله همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای، آماده هستیم. اما این موضوع باید با راهبرد مشخصی باشد.

جلیلی افزود: اگر آنها نیز به استراتژی مشابه و رویکرد مشابهی پایبند باشند آنگاه چشم‌انداز گفت‌وگوها امیدوارکننده خواهد بود. ما این موضوع را در مذاکرات استانبول و بغداد تکرار کرده‌ایم. در صورتی که به توافقاتی که در استانبول و بغداد حاصل شد، احترام گذاشته شود، ما با خوشبینی به این دور از مذاکرات می‌نگریم. اگر این نوع از احترام را بنگریم، در این صورت قادر خواهیم بود تا مذاکرات را در فضایی مثبت ببینیم. دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران درباره نقاط مهم مورد مذاکره در گفت‌وگوها نیز اظهار کرد: من معتقدم چیزی که باید با جزئیات مورد بررسی قرار گیرد تعدادی از پیشنهادها است که ما در گفت‌وگوهای بغداد مطرح کردیم. ما پنج زمینه عمده را مطرح کردیم. چهار مورد آنها مربوط به انرژی هسته‌ای بود و یکی از آنها نیز درباره موضوعات مختلف بود. در همان زمان، طرف دیگر نیز یک پیشنهاد مطرح کرد.

وی ادامه داد: برای پیشرفت گفت‌وگوها به توافق در دو زمینه عمده نیازمندیم. نخست، ما به شدت مخالف تسلیحات کشتار جمعی هستیم. امروز جمهوری اسلامی ایران ظرفیت همکاری در زمینه خلع سلاح و عدم انتشار تسلیحات اتمی را دارد. بنابراین این ظرفیت‌ها باید توسط جامعه جهانی استفاده شود. دوم، ما انتظار داریم که حق ایران در زمینه فناوری هسته‌ای که شامل غنی‌سازی اورانیوم می‌شود به رسمیت شناخته شده و احترام گذاشته شود. این موضوعی است که به طور شفاف توسط معاهده ان‌پی‌تی تعریف شده است. من معتقدم که بررسی این دو موضوع به پیشبرد مذاکرات کمک خواهد کرد.

سعیدلو: غنی سازی ۲۰ درصد خط قرمز نظام است

همزمان با انتشار این مصاحبه در خبرگزاری‌های داخلی کشور، علی سعیدلو به سفر اخیر وزیر خارجه روسیه به کشورمان اشاره و تصریح کرد: نتایج مذاکرات در مسکو با حفظ خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران که همان غنی‌سازی ۲۰ درصد است، مثبت خواهد بود و به آن خوشبین هستم.

معاون امور بین‌الملل رییس‌جمهور در گفت‌وگو با سایت رسمی دولت، با اشاره به اهمیت و دستاوردهای اجلاس شانگهای افزود: ایران طی سال‌های اخیر حضور مستمری در این اجلاس به عنوان عضو ناظر داشته و تلاش شده است که در یک فاصله زمانی معقول این عضویت از حالت ناظر به اصلی تبدیل شود.

مذاکره درباره سند کاری طرح شده در نشست بغداد

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه گفت که در نشست مسکو میان ایران و ۱+۵ درباره سند کاری ارائه شده به ایران در نشست بغداد مذاکره خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری نووستی، لاوروف روز جمعه در پایان مذاکراتش با هوشیار زیباری، همتای عراقی خود در مسکو گفت: عقیده مشترک ما این است که باید در چنین چارچوبی به مذاکرات ادامه داد. در این چارچوب تا به حال ایده‌ها و پیشنهادهای جدی کافی تدوین شده است که می‌توان آنها را بر مبنای اصول حرکت گام به گام و متقابل اجرا کرد.

واکنش لاریجانی به درخواست ۴۴ سناتور از اوباما

در رویدادی دیگر، علی لاریجانی، رییس مجلس در واکنش به نامه ۴۴ سناتور آمریکایی به باراک اوباما و درخواست از وی برای توقف مذاکرات با ایران بعد از نشست مسکو گفت: این خیلی حرف جدیدی نیست، سناتورها از این کارها در کنگره آمریکا زیاد کردند، مهم این است که همان چارچوب توافق شده در مذاکرات قبل رعایت شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، لاریجانی افزود: دو طرف حاضر در نشست مسکو حرف همدیگر را خوب فهمیدند و احتیاج به حقه‌سازی و فضاسازی بیرونی نیست.

رییس مجلس فضاسازی‌های بیرونی را بر نشست مسکو بی‌تاثیر خواند و تاکید کرد: بعضی نشریات آمریکایی با پرهیز از رفتارهای ناشیانه سیاسی درک بهتری از فضای مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ داشتند، باید دید نتیجه نشست مسکو به کجا می‌رسد تا بعد بتوان درباره آن تصمیم گرفت.

درخواست سناتورها از اوباما چه بود؟

پیش از اظهارات لاریجانی، روز جمعه

(۲۶ خرداد ۱۳۹۱) مجله فارن پالیسی از نامه ۴۴ سناتور آمریکایی به باراک اوباما، رییس جمهور این کشور خبر داد. سناتورها از اوباما خواستند در صورتی که ایران در نشست مسکو با تعطیلی تاسسیات فردو، توقف غنی‌سازی بالای ۵ درصد و انتقال همه اورانیوم‌های غنی شده بالای ۵ درصد به خارج از ایران موافقت نکند، به مذاکرات خاتمه داده شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، این نامه با پیشنهاد رابرت منندز و رای بلانت از سناتور‌های آمریکایی نوشته است.

سناتورهای مذکور با اشاره به دور سوم مذاکرات ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) که قرار است، فردا در مسکو برگزار شود، در نامه خود خطاب به اوباما نوشتند: اگر ایران با این اقدامات موافقت کند و به طور واضح این گام‌ها را به اجرا درآورد، نمایانگر سطحی از پایبندی ایران به فرآیند مذاکرات است و ادامه مذاکرات پس از نشست مسکو را نیز توجیه می‌کند.

این سناتورهای آمریکایی خطاب به اوباما ادعا کردند: همانطور که شما به درستی اعلام کردید باب دیپلماسی در حال بسته شدن است، مقامات ایران باید بفهمند که واقعا منظورتان به طور واضح همین است.

در ادامه این نامه آمده است: از طرف دیگر اگر در مذاکرات مسکو، توافقات واقعی و خاصی صورت نگیرد، ما پیشنهاد می‌دهیم که درباره گفت‌وگوهای بیشتر با ایران تجدیدنظر کنید و در عوض بر اعمال فشار فزاینده به دولت ایران از طریق اعمال تحریم‌ها و تاکید بر احتمال وجود گزینه نظامی نظامی در قبال ایران متمرکز شوید.

حسین موسویان: ایران پیشنهاد غرب را نمی‌پذیرد

حسین موسویان، مذاکره کننده سابق هسته‌ای ایران در مصاحبه‌ای گفت که پیشنهاد غرب به ایران برای توقف غنی‌سازی اورانیوم همانند مبادله «الماس» در مقابل «بادام زمینی» است.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ موسویان که اکنون به عنوان محقق مهمان در دانشگاه «پرینستون» آمریکا مشغول فعالیت است، در مصاحبه تلفنی با خبرگزاری رویترز درباره مذاکرات آتی ایران و گروه ۱+۵ در مسکو گفت که فکر نمی‌کند که ایران پیشنهادهای غرب را بپذیرد. وی با اشاره به این موضوع که ایران پیشتر نیز میله‌های سوخت داشته است، گفت: بنابراین این چیز بزرگی برای پیشنهاد به ایران نیست.

وی گفت: من نمی‌توانم انتظار زیادی داشته باشم. اگر قدرت‌های بزرگ آمادگی حرکت به سوی موضوعات حساس را نداشته باشند و به تدریج تحریم‌ها علیه ایران برداشته نشود و حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم به رسمیت شناخته نشود، می‌ترسم که گفت‌وگوهای مسکو نیز به شکست بیانجامد.

موسویان افزود: ایران آماده «معامله بزرگ» است، اما قیدهای سیاسی در آمریکا که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر وجود دارد و همچنین دیگر فاکتورها، نشان از عدم آمادگی دیگر طرف‌ها دارد.

حسین موسویان در ادامه گفت که ایران آمادگی اقدامات اعتماد ساز در رابطه با غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم خود را که از سال ۲۰۱۰ آغاز شده، دارد. وی اضافه کرد: عقیده من این است که ایران موافقت خواهد کرد که این چنین موادی [اورانیوم ۲۰ درصد] در انبارهایش باقی نماند که این کار می‌تواند با تبدیل این اورانیوم به سوخت یا صادر کردن آن یا کاهش غنی‌سازی آن به ۵/۳ درصد که برای نیروگاه‌های هسته‌ای مورد نیاز است، انجام شود. موسویان گفت: این طرح می‌تواند بهترین ضمانت برای عدم انحراف به سوی مقاصد نظامی باشد.