نخستین ماموریت معاونت قانون اساسی

عکس: President،ir در حاشیه مراسم تودیع و معارفه معاونت‌های ریاست‌جمهوری مطرح شد

بودجه؛ اولین دستور کار معاونت قانون اساسی

احمدی‌نژاد: تاسیس معاونت قانون اساسی برای مصالح نظام و کشور انجام شده است

دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: تعریف و تمجید از تاسیس «معاونت رییس‌جمهور در اجرای قانون اساسی» و دفاع از ایجاد آن در سال آخر دولت شاید مهم‌ترین بخش برنامه تودیع و معارفه معاونت‌هایی بود که رییس‌جمهور چند روز پیش برخی از آنها را تغییر داده و یکی را هم جدیدا تاسیس کرده است.

از همین رو به نظر می‌رسد تاسیس این معاونت جدید فرصتی را در اختیار دولت قرار داده است تا با استناد به شرح وظایف معاونت جدید و البته قانون اساسی برای اولین پروژه خود، به سراغ «لایحه» بودجه و احتمالا تغییراتی در نحوه تدوین آن برود تا دیگر نمایندگان نتوانند آن قدر آن را تغییر دهند که به گفته محمود احمدی‌نژاد آن را به «طرح» تبدیل کنند.

دلیل این برداشت هم این است که محمدرضا میرتاج الدینی، معاون رییس‌جمهور در اجرای قانون اساسی در اولین گام به سراغ لایحه بودجه رفته و آن را مورد اشاره قرار داده و گفته است که نشست‌های مشترکی را در این باره با مجلس و شورای نگهبان داشته و چون به نتیجه نرسیده، با کمک هیات عالی شورای حل اختلاف این موضوع را روشن خواهد کرد.

اگرچه معاون رییس‌جمهور تاکید دارد که این موضوع ربطی به دولت فعلی ندارد؛ اما با نگاهی به وقایع دو هفته گذشته، دلیل این موضوع روشن می‌شود. سند آن هم نحوه ابلاغ قانون بودجه ۹۱ از سوی رییس‌جمهور بود. محمود احمدی‌نژاد علاوه بر اینکه با چند روز تاخیر لایحه مزبور را ابلاغ کرد، در نامه‌اش خطاب به معاونت برنامه‌ریزی، از نحوه بررسی بودجه در مجلس انتقاد کرده و گفته بود که لایحه دولت چنان «استحاله» شده که عملا به طرح نمایندگان تبدیل شده است. او همچنین از مغایرت بخش‌هایی از قانون بودجه با برخی اصول قانون اساسی انتقاد کرده بود.

بر همین اساس هم محمدرضا میرتاج‌الدینی در اولین گفت‌و‌گوی خود با خبرنگاران در پست جدید به لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: وقتی لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس می‌رود، این لایحه در مجلس بعضا به صورت کامل یا اغلب مواد آن تغییر پیدا می‌کند و در واقع تبدیل به طرح می‌شود. ما باید با نگاه فرادستی و توجه به اصول قانون اساسی در ارتباط با این مشکل راهکاری پیدا کنیم. مقام معظم رهبری در دیداری که با نمایندگان مجلس هشتم داشتند، تاکید کردند لایحه‌ای که دولت ارائه می‌دهد، نباید این طور باشد که کلا در مجلس تغییر کند.

به گزارش ایسنا، وی همچنین اظهار کرد: در نشست‌های مشترک بین دولت و مجلس و شورای نگهبان نیز این مسائل مطرح و پیشنهادهایی نیز ارائه شده بود؛ البته جمع‌بندی نشده است و باید بنشینیم با کمک هیات عالی شورای حل اختلاف راهی را در این زمینه باز کنیم تا به نتایج روشن برسیم. این موضوعات مربوط و خاص این دولت نیست و اگر راهکار روشنی در این راستا پیدا کنیم، راهگشا خواهد بود.در حقیقت موضوع بودجه به عنوان اولین دستور کار برای معاونت جدید در شرایطی قرار می‌گیرد که فتح باب آن توسط احمدی‌نژاد و نامه گلایه آمیزش در این رابطه بود.

البته نامه‌نگاری‌های رییس‌جمهور در چند ماه اخیر به روند و شاید رویکردی تبدیل شده است که از سوی محمود احمدی‌نژاد اتخاذ شده است. استناد اغلب نامه‌های رییس‌جمهور نیز به اصل ۱۱۳ قانون اساسی و وظیفه رییس‌جمهور نظارت بر اجرای قانون اساسی است. جالب آنکه روند

این‌گونه نامه‌نگاری‌ها پس از احیای هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی شدت بیشتری به خود گرفته است. هیاتی که دبیر آن سال گذشته از سوی رییس‌جمهور منصوب شد و به این شکل هیاتی که ایده تاسیس آن مربوط به دولت اصلاحات بود و اتفاقا در دولت نهم احمدی‌نژاد منحل اعلام شده بود، دوباره شکل گرفت تا ابعاد جدیدی از نظارت را این بار از سوی نهاد ریاست‌جمهوری تعریف کند. احیای این هیات البته هم با مخالفت شورای نگهبان روبه‌رو شد، هم مجلس و هم قوه‌قضائیه. تاکید این دو قوه هم به صورت تلویحی اشاره به همین بعد جدید نظارت‌ها بود به ویژه آنکه رییس قوه‌قضائیه گفته بود که به بازرسان هیات اجازه ورود به قوه متبوع خود را نخواهد داد.

با این حال محمود احمدی‌نژاد بی‌تفاوت به این نقد‌ها، نه تنها هیات را دستکاری نکرد، بلکه در نامه‌های خود به بیان ایرادات برخی قوانین با قانون اساسی می‌پرداخت و به تازگی هم معاونتی جدید را در همین زمینه تاسیس کرده است. چه، به گفته احمدی‌نژاد در جلسه روز گذشته، اقتضائات اداره حکومت نباید مانع و عاملی بازدارنده در مسیر حرکت ملت باشد و این دولت در بسیاری از امور عادی خرق عادت کرده است.

او همچنین در جلسه روز گذشته، به بیان شرح وظایف معاونت جدید پرداخت و خاطرنشان کرد که معاون رییس‌جمهور در اجرای قانون اساسی باید با همکاری هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی و با کمک گرفتن از حقوقدانان صاحب نظر اشکالات را اصلاح، قوانین و مقررات را روان و شفاف، عوامل ایجاد اصطکاک را رفع و مرزهای خلط شده وظایف و اختیارات را اصلاح کنند.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در دفاع از معاونت تازه تاسیس تصریح کرد: برخی می‌گویند چرا دولت در سال آخر مسوولیتش به فکر ایجاد معاونت اجرای قانون اساسی افتاده است و بنده در پاسخ می‌گویم که اتفاقا این بهترین زمان برای چنین اقدامی بود؛ چراکه اگر در سال اول روی کار آمدن دولت این معاونت ایجاد می‌شد، این شائبه پیش می‌آمد که این اقدام برای منافع خود دولت انجام شده است؛ در حالی که امروز این شائبه وجود ندارد و برای همه آشکار است که چنین اقدامی برای مصالح نظام و کشور انجام شده است.

رییس‌جمهور ادامه داد: این دولت چنانکه در خیلی از امور خرق عادت کرد، ان‌شاءالله و به فضل خدا در این عادت ناپسند نیز که کارها چندین ماه قبل و بعد از انتخابات معطل بماند، خرق عادت خواهد کرد.

تجلیل احمدی‌نژاد از فردوسی و شاهنامه

محمود احمدی‌نژاد یک بار دیگر و این بار در مراسم تجلیل از فردوسی پژوهان و نکوداشت ثبت جهانی نقالی در فهرست میراث ناملموس یونسکو، شاهنامه فردوسی را توحیدنامه، خدانامه و تفسیر قرآن دانست. او پیش‌تر در ایام عید نوروز و هنگام حضورش در سومین جشن جهانی نوروز در تاجیکستان، فردوسی را نجات دهنده مکتب پیامبر و اسلام معرفی کرده و گفته بود که «فردوسی مکتب پیامبر گرامی اسلام را نجات داد و بار حقیقی این مکتب را از دوش نااهلان برداشت و بر دوش ملت ایران گذاشت و این ملت نیز الحق به خوبی از عهده ایفای این مسوولیت برآمد.» سخنانی که باعث انتقاد آیت‌الله مکارم شیرازی شد. این مرجع تقلید در واکنش نسبت به این سخن گفته بود که «این چقدر ظلم است به علمایی که از صدر اسلام تا امروز،‌ در راستای حفظ مکتب اسلام و تشیع مشکلات و ناملایمت‌های زیادی را به جان خریدند و هدف از مطرح کردن این حرف‌ها، این است که با روحانیت مبارزه کنند و نقش آن را کمرنگ نمایند.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محمود احمدی‌نژاد اما برای دومین بار در ستایش فردوسی تصریح کرد: فردوسی در شاهنامه خلاصه نمی‌شود. فردوسی از سویی حقیقت مکتب پیامبر (ص) را تبیین و از سویی دیگر هویت حق‌جوی ملت ایران را زنده کرد و با حقیقت آن پیام پیوند داد. وی افزود: شاهنامه فردوسی در حقیقت توحیدنامه، خداینامه و تفسیر قرآن است.

رییس‌جمهور در بخشی دیگر از اظهاراتش نیز گفت: تمامی تعلیمات زرتشت نتیجه عملی توحید، عدالت و عشق بوده و در واقع پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک برگرفته از اعتقادات ملت ایران است.

عکس: President.ir