دنیای اقتصاد- مجید اعزازی: رامین مهمانپرست، سخنگوی رسمی وزارت خارجه دیروز در حالی که برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ در بغداد و ادامه آن در مسکو محور سوالات متعدد خبرنگاران بود، تعیین تاریخ و مکان مذاکرات بعدی ایران و ۱+۵ در مذاکرات بغداد را گامی مثبت خواند و گفت: امیدواریم در مراحل بعدی به نتایج بهتری نزدیک شده و حقوق‌مان را به طور کامل تامین کنیم. در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته، ایران و ۱+۵ در بغداد پشت میز مذاکره نشستند. مذاکراتی فشرده و پر فراز و نشیب که به گفته سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ناتمام ماند. مهمانپرست اما دیروز در جریان کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره این مذاکرات و پیش‌بینی مذاکرات مسکو که قرار است ۲۹ و ۳۰ ماه جاری برگزار شود، گفت: در بغداد مباحث مختلفی مطرح شد. بحث‌های جامعی که شامل همکاری بین کشورها در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای بود. در بحث هسته‌ای مجددا بر سه هدف اصلی ان.پی.تی تاکید شد. به‌ویژه بحث مربوط به خلع سلاح و عدم اشاعه که باید به عنوان موضوع مشترک برای همکاری بین کشورها مطرح باشد و توضیحاتی که تیم مذاکره‌کننده ایرانی در این زمینه ارائه داد.

وی با اشاره به برگزاری دو اجلاس در زمینه مقابله با سلاح‌های هسته‌ای در کشورمان تصریح کرد: باید موج بین‌المللی برای خلع سلاح در دنیا به وجود بیاید. همچنین درباره حقوق هسته‌ای کشورها بحث شد و عنوان شد که معاهده

ان.پی.تی می‌تواند مبنای خوبی برای برخورداری همه کشورها از حقوق‌شان باشد. به گفته وی در این معاهده مشخص است که فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای دارای چه ویژگی‌ است و وظایف آژانس و سایر کشورها در این زمینه چیست.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه ما چیزی فراتر از حقوق‌مان نمی‌خواهیم، تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم چیزی از حقوق‌مان کسر شود. در این چارچوب، مذاکرات می‌تواند، فضای مثبتی را دنبال کند.

مهمانپرست همچنین تعیین تاریخ و مکان مذاکره بعدی ایران و ۱+۵ را گامی مثبت خواند و گفت: امیدواریم در مراحل بعدی به نتایج بهتری نزدیک شده و حقوق‌مان را به طور کامل تامین کنیم.

همکاری با آژانس

به مذاکره با ۱+۵ مرتبط نیست

وی همچنین در پاسخ به سوالی همکاری‌های دوجانبه ایران و آژانس را با مذاکرات ایران و ۱+۵ مرتبط ندانست و گفت: البته شاید بتواند بر آن تاثیر بگذارد، ولی ارتباط مستقیمی ندارد. ما با آژانس همکاری داریم که چارچوب حقوقی خود را دارد. در قبال تعهداتمان به آژانس هم باید از حقوق‌مان بهره‌مند باشیم.

مهمانپرست ادامه داد: بیشترین همکاری بین ایران و آژانس صورت گرفته، بیشترین بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ما انجام شده و همه فعالیت‌های هسته‌ای ما با نظارت آژانس صورت می‌گیرد.

سخنگوی دیپلماسی اضافه کرد: ما همواره آمادگی خود را برای مذاکره و گفت‌وگو اعلام کرده‌ایم و این همکاری‌ها را به صورت پایدار و بلندمدت و به بهترین شکل دنبال می‌کنیم و امیدواریم بحث ما با آژانس در آینده به نتایج بهتری برسد و ما از حقوق‌مان بهره‌مند شویم.

رویکرد فشار- مذاکره اشتباه است

وی در پاسخ به سوالی درباره اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان، با بیان اینکه آقای جلیلی در کنفرانس مطبوعاتی بعد از مذاکرات بغداد راجع به این مساله توضیح داد، گفت: رویکرد فشار همراه با مذاکره، رویکرد اشتباهی است، پاسخی نخواهد داد و تا الان هم پاسخ نداده است.

وی ادامه داد: توصیه ما این است که این کشورها با تصورات اشتباه وارد مذاکرات نشوند. اگر قرار بود کشور ما به خاطر فشارها و تحریم‌ها از مواضع خود عقب نشینی کند، از همان ابتدای پیروزی انقلاب تا الان، این فشارها وجود داشته و هر بار هم تحت بهانه‌‌‌ای دنبال شده است. ما همیشه سعی کردیم از فشارهایی که بر علیه کشور ما وارد می‌شود به عنوان فرصت استفاده کنیم و سرعت پیشرفت کشورمان را افزایش دهیم و متکی به جوانانمان باشیم و دانش‌های لازم برای پیشرفت کشور را به صورت بومی در اختیار بگیریم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: اگر باز هم اشتباه خود را تکرار کنند، دیرتر به نتیجه مطلوب خواهند رسید. به نظر می‌آید توصیه‌هایی که توسط برخی از افراد به این کشورها می‌شود و اطلاعاتی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد، اطلاعات درستی نیست. آنها با تصورات اشتباه و فرض غلط وارد مذاکرات می‌شوند و این مساله آنها را از رسیدن به یک توافق سریع‌تر و مطلوب‌تر دور می‌کند.

تا مذاکرات مسکو صبر کنیم

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا طرح گام به گام روسیه در مذاکرات مسکو کلید خواهد خورد؟ گفت: باید صبر کنیم. در مذاکرات مسائل محتوایی و نظرات طرفین باید مطرح شود. امیدواریم طرف مقابل ما با گام مثبتی به سمت تامین حقوق‌ ما جدی‌تر حرکت کند و حتما گام‌های مثبت آنها تاثیر خوبی خواهد داشت.

محکومیت ۴ ایرانی در کویت، مردود است

محکومیت ۴ تبعه ایرانی در کویت به حبس ابد سوال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهمانپرست در این باره با بیان اینکه ادعاهای واهی و بی‌اساسی که مجددا در این زمینه مطرح شده، جای تعجب دارد، گفت: این ادعاها از نظر ایران مردود است و احکامی که صادر شده به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: ما از اینکه مجددا این موضوع که قبلا توسط مقامات کویتی رد شده بود، بار دیگر مطرح شده، تعجب می‌کنیم. سناریوی‌‌های ساختگی در این زمینه دیگر کارآیی ندارد و بهتر است کشورهای منطقه وارد این بازی‌ها نشوند و با تحولات و مطالبات مردمی همراه باشند.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: متاسفانه دولت کویت به‌رغم اینکه عضو کنوانسیون رعایت حقوق اتباع است، تاکنون همکاری مناسب نداشته و اجازه دسترسی کنسولی به اتباع ایرانی نداده است. این موجب اعتراض رسمی ما شده، رسما به آنها اعتراض کردیم و از آنها توضیح خواستیم و این مساله را از طریق مجاری رسمی پیگیری می‌کنیم.

وی گفت: امیدواریم رویکرد دولت کویت قابل قبول باشد و در برخورد با این مساله تجدیدنظر کند و به زودی شاهد آزادی اتباع کشورمان باشیم.

ورود ویروس جدید کامپیوتری به کشور؟

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به برخی اخبار انتشار یافته درباره ورود ویروس جدید کامپیوتری به سیستم‌های رایانه‌ای کشور گفت: بعضی کشورها یا رژیم‌های نامشروع، خاصیتشان این است که از خودشان ویروس‌های زیادی تولید می‌کنند و همه کشورها را تحت‌ آزار قرار می‌دهند. امیدواریم ریشه این ویروس‌ها خشک شود و آسیبی از طرف آنها به کسی نرسد.

مهمانپرست که به سوال خبرنگار بلومبرگ پاسخ می‌داد، افزود: اینکه در جنگ نرم تلاش شود از فضای سایبری برای ضربه زدن به منافع کشورها استفاده شود، خیلی تاثیری نخواهد داشت و بیشتر از آنکه تاثیر عملی داشته باشد، فضای تبلیغاتی است و نشانگر خصومت این کشورها با منافع کشورهای مستقل است. این مساله مهمی نیست که شما وقت خود را برای آن بگذارید. اگر خواستید پیگیری کنید، برای خشک کردن ریشه‌های ویروس اصلی تلاش کنید.

همزمان با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی مهمانپرست، خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز خبر داد: محققان یک شرکت رایانه‌ای افشا کردند ویروس جدیدی که شباهت زیادی به ویروس استاکس‌نت دارد، برای جاسوسی سایبری از ایران و سایر کشورهای خاورمیانه ساخته شده است. رویترز همچنین افزود: این ویروس حداقل پنج سال پیش برای انجام جاسوسی سایبری دولتی در این کشورها به کار گرفته شده است.

رویترز به نقل از آزمایشگاه شرکت «کسپرسکی» نوشت: شواهد امر حاکی از آن هستند که این ویروس موسوم به Flame، از سوی همان کشور یا کشورهایی ساخته شده است که ویروس استاکس‌نت را برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران طراحی کردند. محققان این شرکت می‌گویند هنوز برای آنها مشخص نیست آیا ویروس Flame ماموریتی مانند استاکس‌نت دارد یا خیر.