ارزیابی میزان موفقیت طرح ضیافت در نخستین سال اجرا

خبرگزاری مهر - طرح ضیافت که برای اولین بار در‌ماه مبارک رمضان اجرایی شد، شکست خورده است یا نه؟ مقامات وزارت بازرگانی و مسوولان اصناف به‌این پرسش پاسخ دادند. البته در‌این گزارش، نقاط پنهان طرح ضیافت در اولین سال اجرا نیز آشکار شده است.

بحث اجرای طرح ویژه ضیافت در‌ماه مبارک رمضان برای کنترل قیمت کالاها در بازار در اواخر مردادماه سال‌جاری در جلسات مشترک وزارت بازرگانی با نمایندگان اصناف مطرح شد. برهمین اساس، به منظوربحث و تبادل نظر درباره نحوه همکاری اصناف با طرح ضیافت جلسه‌ای در۳۰ مرداد‌ماه امسال در دفترمعاونت توسعه بازرگانی داخلی و با حضوردبیر کل و نماینده جامعه انجمن‌های اسلامی‌اصناف و بازار، رییس سازمان بازرگانی استان تهران و رییس مرکز امور اصناف وبازرگانان تشکیل و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

همچنین در ۱۶ شهریورماه سال‌جاری، طرح ضیافت از سوی وزیر بازرگانی درجلسه‌ای حضوری با شورای اصناف کشور رسما پیشنهاد و روز بعد ازآن اهداف طرح از سوی معاون بازرگانی داخلی وقت به صورت مکتوب به اصناف ابلاغ شد.

پس از ابلاغ رسمی‌طرح ضیافت از سوی وزارت بازرگانی، شورای اصناف کشورستاد مرکزی لازم را تشکیل داد و مجامع صنفی را درجریان اجرای طرح قرار داد.

طرح ضیافت برای نخستین بار در تاریخ کشور در ماه مبارک رمضان با هدف جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و مهار آنها اجرا شد، به طوری که کالاهای اساسی مانند شیر، برنج، قند، شکر و روغن مشمول‌ این طرح بوده و در کنار آن سایر کالاها شامل مواد پروتئین (مرغ، گوشت)، خرما، زولبیا و بامیه، حبوبات، لبنیات و دیگر اقلام مصرفی نیز در‌این طرح مورد نظر قرار گرفتند.

سازمان بازرگانی استان تهران به عنوان دبیرخانه کمیسیون‌تنظیم بازار استان و با همکاری شرکت غله و خدمات بازرگانی، اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنفی و صنعتی مسوول اجرای ‌این طرح شدند و در همین راستا، سه‌هزار‌تن شکر برای توزیع بین صنف قناد شهر تهران و شهرستان‌های تابعه، ده‌هزار و ۲۱۷‌تن برنج برای توزیع بین واحدهای صنفی منتخب و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بسته بندی‌های ۳کیلوگرمی، ۲/۱۹۵۷‌تن برنج و ۹۷۷‌تن روغن برای مصارف استان تهران در مراکز و موسسات خیریه، حسینیه‌ها، هیات‌ها و .... در ‌این ‌ایام، گوشت مرغ منجمد به قیمت ۱۴۶۰۰‌ریال، ۲‌هزار‌تن گوشت قرمز منجمد وارداتی تخصیص یافت.

البته باید گفت، هر سال با آغاز ‌ماه مبارک رمضان شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی سبد خانوار در کشوربودیم، اما امسال طرح ضیافت با هدف‌ایجاد فضای مطلوب در بازار کالا و خدمات مصرفی در‌ ماه مبارک در مورد توزیع کالاهای اساسی یارانه‌ای و کاهش قیمت کالاهای عرضه شده با مشارکت اصناف و ارتقای کیفیت آن و همچنین کاهش تعرفه قیمت کالاها‌ این طرح به مرحله اجرا گذاشته شد .

مقامات وزارت بازرگانی پیش‌بینی می‌کردند با اجرای طرح ویژه ضیافت در‌ ماه مبارک رمضان، قیمت‌ کالاها افزایش نیابد و بازار در کنترل باشد، اما ورق برگشت و با آغاز‌این‌ماه مبارک به یکباره قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفت و در همان آغاز راه، این طرح، طرحی شکست‌خورده نام گرفت.

بیشترین انتقادات به طرح ویژه ضیافت در همان هفته اول اجرای طرح آغاز شد و گزارش‌های میدانی هم از موج نارضایتی مردم از گرانی‌های به‌وجود آمده در آغاز‌ماه مبارک رمضان خبر می‌داد و حتی گزارش بانک مرکزی نیز از افزایش قیمت کالاها در آغاز‌ماه مبارک رمضان حکایت داشت. در عین حال، در همین زمان مقام معظم رهبری در دیدار اعضای هیات دولت در مورد گرانی‌های‌ ایجاد شده که به مردم

به ویژه قشرهای کم‌درآمد فشار وارد کرده بود، خواستار بررسی و رسیدگی به وضع موجود از دستگاه‌های ذی‌ربط شدند.

به دنبال تاکیدات مقامات ارشد کشور، وزارت بازرگانی نظارت و کنترل خود در اجرای طرح ویژه ضیافت در‌ماه مبارک رمضان را افزایش داد. در هفته دوم‌ماه مبارک رمضان، وزیر بازرگانی اجرای طرح ضیافت و مشارکت اصناف در‌این طرح را الگویی برای حرکتی نو در جامعه اقتصادی کشور عنوان می‌کرد و خواستار همکاری وهمیاری اتحادیه‌ها و شورای اصناف در سطح استان‌ها ‌شد.

در هفته دوم ‌ماه مبارک رمضان مسعود میرکاظمی‌با اشاره به تاکید مقام‌معظم‌رهبری مبنی بر‌اینکه اصناف و بخش‌خصوصی خود باید کار را به عهده بگیرند، تعامل، مشارکت و همفکری میان دولت، اتحادیه‌ها، مجامع و اصناف را درایجاد فضای معنوی خوب و مناسب در کشور ضروری اعلام ‌کرد. وی با تاکید بر حاکمیت و محوریت معنویت درجامعه و بازار خواستار پیوستن و همکاری تمامی ‌اتحادیه‌ها در اجرای هر چه بهتر ‌این طرح نه فقط در‌ماه مبارک رمضان بلکه درتمام طول سال شد.

در شرایط فعلی پرسشی که مطرح است‌ اینکه طرح ویژه ضیافت که برای اولین بار در‌ماه مبارک رمضان اجرا شد، شکست خورده است یا نه ؟ معاون بازرگانی داخلی با اشاره به جدید بودن طرح ضیافت، معتقد است‌این طرح که از‌ماه مبارک رمضان آغازشده، در تنظیم و کنترل قیمت‌ها بسیار موثر بود و در‌این طرح اصناف به طور خودجوش وارد شدند.

محمد صادق مفتح با اشاره به موفق بودن طرح ضیافت، تصریح کرد: ‌این طرح به لحاظ خود جوش شدن اصناف و مردمی‌بودن بسیار موفق بود، به طوری که شاهد روند کاهشی قیمت کالاها از هفته دوم‌ماه مبارک رمضان بودیم.

به گفته وی، وزارت بازرگانی از نحوه اجرای این طرح راضی نیست و برای تداوم‌این روند تدابیر و تلاش بیشتری را درسال‌های آتی اعمال خواهد کرد. معاون بازرگانی داخلی با اشاره به‌اینکه قیمت کالاها باید کاهش بیشتری یابد، افزود: درحال حاضر نیز روند قیمت کالاها کاهشی است و اغلب کالاها از جمله مرغ، شکر، زولبیا و خرما با کاهش قیمت مواجه بوده‌اند. وی افزود: وزارت بازرگانی با استفاده از اهرم کمیته‌تنظیم بازار و فعال کردن آن در کاهش قیمت‌ها و کنترل و‌تنظیم بازار تلاش بیشتری خواهد کرد.

مفتح اجرای طرح ضیافت را به عنوان نخستین تجربه درتاریخ کشور در‌ماه مبارک رمضان امسال مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که‌ این طرح در سال‌های آتی با قوت بیشتری دنبال شود.

این در حالی است که رییس شورای اصناف با اشاره به‌اینکه اصناف‌تنها اجراکننده طرح ضیافت بودند، ارائه ابزار و امکانات لازم به اصناف کشور را برای اجرایی شدن هرچه بهتر طرح در سال‌های آتی ضروری خواند و تداوم آن را به نفع مصرف‌کننده دانست.

فاضلی با اشاره به ‌اینکه جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و مهار آنها درماه مبارک رمضان از اهداف طرح ضیافت بود، افزود: بسیاری از کالاها از هفته دوم‌این‌ماه با کاهش قیمت مواجه شدند و‌این اقدام دولت تاحدودی موفق ارزیابی می‌شود.

وی به عنوان متولی طرح ضیافت، در مجموع آن را مثبت ارزیابی کرد و خواستار ادامه طرح برای سال‌های آتی شد. رییس شورای اصناف، با اشاره به نو بودن طرح ضیافت درکشور، معتقد است، درمجموع‌این طرح اقدام خوبی بوده که باید در سال‌های آینده پیگیری شود.

در عین حال، رییس مجمع امورصنفی توزیعی و خدماتی تهران نیز با مثبت ارزیابی کردن ‌این طرح خاطرنشان کرد: طرح ضیافت صددرصد موفق نبوده است، زیرا ‌این طرح برای اولین بار درکشور اجرایی می‌شود و دیگر‌ اینکه باید از سه‌ماه قبل از‌ماه مبارک رمضان اجرایی می‌شد تا معضلات و موانع پیش روی آن برطرف شود، اما از ۲۰ شهریور آغاز و زمان برای برنامه‌ریزی بسیاراندک بود.

به گفته قاسم فراهانی، ‌این طرح شروعی است برای سال‌های آینده تا بتوان با کارشناسی بیشتر مشکلات و موانع موجود شناخته شده پیش‌روی طرح را برطرف کرد. وی معتقد است، قبل از اجرای ‌این طرح، قیمت گوشت مرغ بالای ۲‌هزار‌تومان بود، اما با اجرایی شدن طرح ضیافت، هم اکنون قیمت گوشت مرغ به یک‌هزار و ۷۵۰تومان کاهش یافته است. رییس مجمع امورصنفی توزیعی و خدماتی همچنین افزود: قیمت اقلامی‌ دیگر از جمله برنج وارداتی از حدود ۳۰۰‌تومان قبل از اجرای طرح به ۲۵۰‌تومان پس از اجرای طرح کاهش یافته است که ‌این امر می‌تواند آغاز خوبی برای ‌ماه‌های مبارک رمضان در سال‌های آتی شود.

وی با اشاره به عدم رضایت از اجرای طرح ضیافت در سال نخست آن، گفت: امیدواریم ‌این طرح طی سال‌های آینده با اطلاع رسانی و ضمانت اجرایی بیشتر به نحوی اجرایی شود که کنترل قیمت‌ها را طی سال‌های آینده شاهد باشیم.

این گزارش حاکی از آن است که براساس آمارموجود طی اجرایی شدن طرح ضیافت درماه مبارک رمضان، در مجموع در کل کشور۵۰‌هزارتن برنج، ۴۵‌هزارتن مرغ، ۱۰‌هزارتن شکر، ۱۰‌هزارتن گوشت قرمزو روغن نامحدود عرضه شد.

براساس اظهارات مسوولین، در شرایطی طرح ضیافت برای نخستین بار در‌ماه مبارک رمضان امسال اجرایی و به پایان کارخود رسید که هم اکنون شاهدیم‌این طرح در نقطه آغازین خود با نقایص و کاستی‌هایی روبه‌رو بود و می‌طلبد که در سال‌های آینده دست‌اندرکاران و مسوولان اجرای تدابیر و ابزار حمایتی بیشتری را برای اجرای هرچه بهترآن اتخاذ کنند تا شاهد موفقیت صددرصدی اجرای طرح در سال‌های آینده باشیم.