رییس اتحادیه چایکاران گفت:‌ در سال جاری حدود ۲۸میلیارد تومان برای خرید برگ سبز چایکاران اختصاص یافته است. ایرج هوسمی، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه هم اکنون روزهای آخر بهره‌برداری برگ سبز چای از باغات چای است، ‌افزود:‌ در حال حاضر کشاورزان مشغول بهره‌برداری دور آخر برگ سبز چای از باغات هستند و پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۵ تا ۲۶هزار تن چای خشک تولید شود. وی با تاکید براینکه کشاورزان خواستار تحقق وعده‌‌های داده شده ازسوی مسوولان در مورد پرداخت تسهیلات برای ساماندهی باغات چای درسال زراعی آینده هستند، ‌گفت:‌ کشاورزان امیدوارند در سال آینده تسهیلات لازم برای ساماندهی باغات چای به موقع پرداخت شود.هوسمی ‌با تاکید بر اینکه امسال نیز کشاورزان نتوانستند هیچ پولی را از خرید و فروش برگ سبز چای پس‌انداز کنند،‌ تصریح کرد: ‌قیمت تعیین شده برای خرید برگ سبز چای در سال‌جاری از یکسو و عدم پرداخت تسهیلات برای به زراعی باغات چای از سوی دیگر موجب شده که کشاورزان نتوانند پولی را پس انداز کنند. وی کاهش عملکرد باغات چای را از دلایل اصلی عدم صرفه اقتصادی کشت چای برای کشاورزان اعلام کرد و افزود:‌ متاسفانه برداشت برگ سبز چای در سال ۸۵ و ۸۴ نصف سال‌‌های ۸۲ ،‌۸۱ و ۸۰ بوده است. به گفته هوسمی، ‌چای و چایکاری به تدریج و در راستای مدیریت ضعیف سال‌‌های اخیر در معرض نابودی قرار گرفته به طوری‌که عملکرد هر هکتار باغ چای از ۱۰ تن در سال‌‌های گذشته تا سال ۸۲ به ۵/۳ تن در سال ۸۵ کاهش یافته است.

چای ۳ بخش شود

عضو هیات مدیره اتحادیه چایکاران کشور نیز در گفت‌وگو با ایسنا از کاهش میانگین تولید برگ سبز چای در هر هکتار از باغ‌های چای از هشت‌تن به ۵/۳‌تن خبر داد.

پرویز شعبانی، افزود: متاسفانه امسال حتی طبق آمار‌های نادرست سازمان تعاون روستایی تولید چای خشک با سه تا چهار‌‌هزار‌تن کاهش به ۲۵‌‌هزار‌تن رسیده که البته آمار صحیح ۱۷‌‌هزار‌تن است.

وی افزود: هر هکتار ۶۰۰ تا ۶۵۰‌‌هزار‌تومان برای چایکاران درآمد داشته ولی در مقابل هر هکتار نیز ۸۰۰‌‌هزار‌تومان استهلاک را تا مرحله وجین به همراه دارد که متاسفانه همین امر باعث شده تولید برگ سبز برای باغداران بزرگ مقرون به صرفه نبوده و باغ‌ها را رها کنند و چایکارانی هم که با نیروی انسانی خود به تولید می‌پرداختند نیز پس از مدتی به کار‌های کاذب در حاشیه شهر‌ها روی بیاورند.

شعبانی با تاکید بر وضعیت نابسامان کشاورزان چایکار تصریح کرد: مطالبات مردادماه چایکاران تازه پرداخت شده و مطالبات شهریور و مهرماه نیز هنوز پرداخت نشده، این در حالی است که کشاورزان در شرایط بسیار نامناسبی به سر می‌برند و اکثر آنها نیز به دلیل نداشتن بودجه مالی باغ‌های خود را بیمه نکرده و دچار خسارات فراوانی شده‌اند.

عضو هیات مدیره اتحادیه چایکاران کشور با بیان اینکه فصل بهره‌برداری برگ سبز چای تا ۲۰ آبان ماه ادامه دارد بر لزوم باز بودن کارخانه‌های چای خشک تا همین تاریخ تاکید کرد و افزود: به دلیل نیامدن باران، کشاورزان حدود چهار ماه وارد باغ‌های خود نشدند و با توجه به اینکه هر چین حداقل ۲۰ تا ۲۵ روز زمان لازم دارد بنابراین فصل بهره‌برداری نیز تا حدود ۲۰ آبان ادامه می‌یابد.

شعبانی، وضعیت باغ‌های چای کشور را برای رسیدن به خودکفایی بسیار مناسب دانست و اضافه کرد: با وجود پتانسیل بالای تولید ولی متاسفانه به دلیل اینکه حمایت‌های لازم از این تولید صورت نگرفته صنعت چای با مشکلات زیادی روبه‌رو شده که برای رفع این مشکلات نیز لازم است چای از وزارت جهاد کشاورزی گرفته شده و به سه بخش باغ، صنعت و تجارت تقسیم شده و هر بخش به ترتیب در اختیار وزارت‌های جهاد کشاورزی، وزارت صنایع و وزارت بازرگانی قرار گیرد.