ما به داشتن گفت‌وگو با همه علاقه‌مندیم. ما معتقدیم که گفت‌وگو بسیار بهتر از تهدید و رویارویی است. پیشتر گفته‌ام که آمریکا یک استثنا نیست، اما بخشی از دولت آمریکا، فرصت‌های گفت‌وگوهای سازنده را از بین می‌برد. محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران طی سفر به نیویورک برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن‌پست بار دیگر بر حق ایران بر انجام فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید کرد و همچنین در خصوص برقراری ارتباط با آمریکا توضیحاتی داد.

رییس‌جمهور در گفت‌وگویی با این روزنامه آمریکایی تصریح کرد: بخشی از دولت آمریکا فرصت‌های گفت‌وگوهای سازنده را از بین می‌برد.

به گزارش «ایسنا» قسمتی از گفت‌وگوی احمدی‌نژاد با روزنامه واشنگتن پست به شرح زیر است:

آیا فکر می‌کنید حرکت در جهت عادی‌سازی روابط با آمریکا به نفع ایران است؟

ما به داشتن گفت‌وگو با همه علاقه‌مندیم. ما معتقدیم که گفت‌وگو بسیار بهتر از تهدید و رویارویی است. ما در حال حاضر با بسیاری از کشورها گفت‌وگو داریم. پیشتر گفته‌ام که آمریکا یک استثنا نیست، اما دولت آمریکا - بخشی از دولت آمریکا - است که شرایط صحیح را فراهم نمی‌کند و فرصت‌های گفت‌وگوهای سازنده را از بین می‌برد.

به این دلیل که بخشی از دولت سرنگونی رژیم شما را خواستار است؟

من درباره رفتار صحبت می‌کنم، این رویکرد نامناسب است. آنها معتقدند که مالک سراسر جهان هستند، بنابراین از آن موضع صحبت می‌کنند و به ما از بالا نگاه می‌کنند، حتی زمانی که با ما ملاقات می‌کنند. اگر آنها رفتارشان را تغییر دهند، صحبت درباره‌ همه چیز ممکن خواهد بود. برخی سیاستمداران در آمریکا فکر می‌کنند که مساله‌ هسته‌ای راهی برای اعمال فشار بر ایران است، اما آنها اشتباه می‌کنند. کسانی که در واقع بمب‌های هسته‌ای را تولید و از آنها استفاده کرده‌اند نمی‌توانند مدعی شوند که اکنون توقف اشاعه را خواستارند.

چرا به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه‌ بازگشت آن طور که شورای امنیت سازمان ملل در سال گذشته درخواست کرد نمی‌دهید؟

دخالت شورای امنیت در واقع غیرقانونی است. ما تحت چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کار می‌کنیم. دوربین‌های (آژانس) در سایت‌های ما قرار دارد. ممکن است لطفا دست کم یک گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره‌ تاسیسات هسته‌ای آمریکا به من نشان دهید؟

امروز تحلیل شما از حزب‌ا... لبنان چیست؟ تاثیر این جنگ چه بوده است؟

همه گفته‌اند که حملات دولت اسرائیل علیه لبنان از پیش برنامه‌ریزی شده بود. پرسش این است: طرح‌هایی که لبنان را با خاک یکسان کرد آن بمب‌های لیزری از کجا آمده‌اند؟ چه کسی این جنگ افزارها را در اختیار صهیونیست‌ها قرار داد؟ چه کسی در ابتدا از آتش‌بس جلوگیری کرد؟ من فکر می‌کنم که بخشی درون دولت آمریکا باید نگاهی جدید به خاورمیانه داشته باشد. آنها نباید فرض کنند که می‌توانند مشکلات خاورمیانه را با جنگ حل کنند.

در دیدارتان با نخست وزیر عراق در هفته‌ گذشته آیا هیچ گونه ایده‌ای درباره چگونگی با ثبات کردن وضعیت عراق مطرح شد؟

بدون شک صدام فردی منفور بود و اگرچه در طول جنگ هشت ساله با ایران مورد حمایت گروهی از سیاستمداران آمریکایی بود با این همه، ما از رفتنش خوشحال بودیم. این راه را برای دولت آمریکا برای بهبود روابطش با مردم منطقه گشود، اما آنها این فرصت را از دست دادند، آنها تصمیم گرفتند در جست‌وجوی نفت و منافع‌شان عراق را اشغال کنند، ملت عراق ریشه‌های عمیقی دارند، فرهنگی باستانی و متمدن نمی‌تواند بپذیرد که تحت اشغال باشد نمی‌تواند بپذیرد که از سوی مقامات آمریکایی به طور روزمره به مقاماتش گفته شود که چه کاری انجام دهند. در سال‌های گذشته صدها هزار غیر نظامی عراقی کشته شدند و این حتی بدتر از چیزی است که در دوران صدام رخ ‌داد. همه در عراق ناراحت هستند. عراق اکنون دولتی دارد که از آرای مردم برخاسته است و قانون اساسی و پارلمان دارد. بگذارید آنها این کشور را اداره و سرپرستی کنند. سیاست ما حمایت از دولت عراق و ایجاد امنیت برای آن کشور است.

این طور به نظر می‌رسد که اکثریت شیعه در عراق بر سر قدرت آمده است؛ آیا این از نظر ایران خوب است؟

ما با همه‌ ملت عراق دوستیم. ملت ما مانند خانواده گسترده شده‌ ملت عراق است. ما مانند سیاستمداران آمریکایی نیستیم که می‌خواهند بین مردم اختلاف و شکاف ایجاد کنند.

المالکی گفته است که مهمترین کار او کنترل شبه نظامیان است که بسیاری از آنها تماس نزدیکی با ایران دارند و برخی از ایران پول دریافت می‌کنند آیا شما به نخست‌وزیر مالکی در کنترل شبه نظامیان کمک خواهید کرد؟

این دوباره اشتباه شماست. آقای مالکی دوست ماست. ملت‌های ما بسیار نزدیک‌اند، کشوری که بیش از همه از ناامنی عراق صدمه می‌بیند کشور ما است.

آیا شما تمایل دارید هر گونه گامی را در تعلیق غنی‌سازی اورانیوم بردارید؟

ما فکر می‌کنیم که سیاستمداران آمریکایی باید رویکردشان را تغییر دهند. اگر آنها فکر می‌کنند با تهدید ایران نتایجی به دست خواهند آورد، اشتباه می‌کنند. از شما می‌پرسم: چه کسی روابط با ایران را قطع کرد؟ آن، دولت آمریکا بود؟ چه کسی جنگ با صدام را بر ما تحمیل کرد؟ بنابراین چه کسی است که باید علامتی مثبت نشان دهد، ما یا دولت آمریکا؟

شما می‌خواهید آمریکا برای شما چه کاری انجام دهد و شما در عوض چه کاری برای آمریکا انجام دهید؟

من نامه‌ای بسیار مفصل و نوع دوستانه (برای ر‌ییس‌جمهور بوش) ارسال کردم من دقیقا وقتی می‌گویم امیدوارم آقای بوش رفتار و رویکردش را تغییر دهد، منظورم همان چیز است. این ما را خوشحال نمی‌کند که احساسات علیه او به طور روزمره در سراسر جهان افزایش یابد. این می‌تواند برعکس باشد. این رفتار و رویکرد برخی سیاستمداران آمریکایی است که چیزها را خراب می‌کند. آنها می‌خواهند ایران را به آنچه که پیش از انقلاب و تحت زمان شاه بود بازگردانند، زمانی که واقعا عروسک خیمه شب بازی آمریکا بود. آن تاریخ هرگز باز نخواهد گشت. ملت ایران ملتی آزاد و مستقل با دولتی منتخب است که پارلمان و قانون اساسی دارد.

اگر شرایط باشد با همه گفت‌وگو می‌کنیم

رییس جمهوری اسلامی ایران همچنین در مصاحبه با هفته‌نامه نیوزویک از حقوق مشروع ایران برای انجام فعالیت‌های هسته‌ای به عنوان عضوی از معاهده «ان‌پی‌تی» دفاع کرد.

متن کامل گفت‌وگوی احمدی‌نژاد با هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک به شرح زیر است:

آیا ایران فعالیت‌های غنی‌سازی و بازفرآوری اورانیوم را متوقف می‌کند؟

چرا باید با این امر موافقت کنیم؟ هیچ شرطی در ان‌پی‌تی برای این امر تعیین نشده است.

آیا نقض این معاهده از سوی ایران برای مدت بیش از ۱۰ سال این تردید‌ها را فراهم نمی‌آورد؟ آیا شما این نقض را به رسمیت می‌شناسید؟

این حق همه کشورهای عضو ان‌پی‌تی است که فناوری چرخه سوخت هسته‌ای داشته باشند.

اما این حقوق با مسوولیت‌پذیری همراه بوده است؟

مشکل این است که برخی گمان می‌کنند فراتر از قانون قرار دارند. آنها بمب تولید و از آن استفاده می‌کنند. مشکل اینجا است.

آیا گمان می‌کنید به نفع ایران است که به سمت رابطه عادی با آمریکا حرکت کند؟

ما علاقه داریم که با همه گفت‌وگو کنیم، اما دولت بوش که بخشی از دولت آمریکا است، شرایط مناسب را فراهم نیاورده است. آنها اعتقاد دارند که مالک همه دنیا هستند و از این رو از آن جایگاه سخن می‌گویند. آنها از بالا به پایین نگاه می‌کنند. برخی سیاستمداران در آمریکا گمان می‌کنند مساله هسته‌ای راهی برای اعمال فشار بر ایران است. اما آنها اشتباه می‌کنند. یک کشوری که عملا بمب هسته‌ای تولید کرده و از آن استفاده کرده نمی‌تواند اکنون ادعا کند که می‌خواهد جلوی گسترش آن را بگیرد.

شما تا چه حد در محو اسرائیل از صفحه روزگار جدی هستید؟

باید به صحنه خاورمیانه نگاه کرد. ۶۰ سال جنگ، ۶۰ سال آوارگی، ۶۰ سال نزاع و بدون یک روز صلح. لازم است که مساله‌ را ریشه‌ای حل کنیم.

شما محو اسرائیل را مطرح کردید.

اظهارات ما روشن است. بگذارید مردم فلسطین در مورد سرنوشت خود در رفراندومی آزاد و عادلانه تصمیم‌گیری کنند. نتیجه هر چه که باشد باید مورد قبول قرار گیرد. کسانی که ریشه‌ای ندارند اکنون بر این سرزمین حاکم هستند.

پس پاسخ شما مثبت است؟

آیا از من امتحان می‌گیرید. آیا خود شما حقوق فلسطینی‌ها برای تعیین سرنوشت خود را به رسمیت می‌شناسید؟ بله یا خیر؟

اگر مردم فلسطین به راهکار دو دولت رای بدهند شما از آن حمایت می‌کنید؟

اسرائیل هم‌اکنون فلسطین را اشغال کرده. آنها از کجا آمده‌اند؟ باید به آنجا بازگردند.

درباره اظهارات خود در مورد هولوکاست گفته‌اید که در آن مبالغه شده است. آیا نظر شما این است؟

این اعداد و ارقام نیستند که مهم هستند. ما می‌دانیم که اتفاقی تاریخی بوده که به وقوع پیوسته است اما چرا باید کسانی که درباره آن سوال می‌‌کنند مورد پیگیرد قرار گرفته و به آنها حمله شود.

بحران خشونت در عراق وجود دارد و نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق از شما درخواست کمک کرده. آیا شما به آنها کمک خواهید کرد؟

ما از ابتدا از دولت عراق حمایت کرده‌ایم. ما از روند سیاسی عراق حمایت خواهیم کرد.

بسیاری می‌گویند که نتیجه جنگ عراق این بوده که ایران بیش از هر زمان دیگر قوی شده است.

فکر می‌کنید اشکالی دارد که ایران به کشوری قدرتمند بدل شود؟ ایران قوی به نفع منطقه است زیرا ایران کشوری است که دارای فرهنگ غنی است و همواره کشوری صلح‌طلب بوده است.

آیا از گروه‌های تروریستی چون حماس و جهاد اسلامی حمایت خواهید کرد؟

چرا شما از آنها به عنوان گروه‌های تروریستی یاد می‌کنید؟ اگر کسی آمریکا را اشغال کند و مردم آمریکا برای دفاع از مملکت خود به پا خیزند آیا شما آنها را تروریست خطاب خواهید کرد.

آنها تروریستند اگر غیرنظامیان را بکشند.

مردم فلسطین حق حیات دارند. غزه بمباران می‌شود. خانه‌ها تخریب می‌شوند.

از آمریکا چه انتظاری دارید؟

من نامه‌ای مفصل نوشتم. منظورم واقعی بود وقتی گفتم امیدوارم که بوش رفتار و کردار خود را تغییر دهد. این که هر روز مخالفت با وی در جهان افزایش می‌یابد، ما را خوشحال نمی‌کند.

چطور به این کشور آمده‌اید و به رییس‌جمهوری آن می‌گویید که رفتار خود را تغییر دهد؟

ما تنها از حرمت خود دفاع می‌کنیم.