دنیای اقتصاد- تاخیر دوماهه در برگزاری مجمع عمومی بانک مرکزی باعث تقویت شایعه تغییر رییس کل بانک مرکزی شده بود که مدت‌هاست نقل محافل اقتصادی کشور است اما سرانجام این مجمع دیروز به ریاست محمود احمدی‌نژاد و بدون هیچ‌ تغییری در ترکیب مقامات بانک مرکزی به مدت ۵ ساعت تشکیل شد و شایعه تغییر شیبانی را به محاق برد، اما در عین حال، این شایعه در دانشکده اقتصاد دانشگاه شهیدبهشتی که کاندیدای جایگزین شیبانی از این دانشکده معرفی شده است، به قوت خود باقی است. گروه اکثریت استادان این دانشکده که از نفوذ بالای خود بر تصمیمات اقتصادی کشور سخن می‌گویند، مشغول تلاش و لابی برای جایگزین‌ کردن حسین نمازی، وزیر اقتصاد دولت خاتمی به جای شیبانی هستند و در برخی از محافل از نهایی شدن این جایگزینی خبر می‌دهند. در همین حال، یک مقام مسوول در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، تاخیر ایجاد شده در برگزاری مجمع را به‌ دلیل گرفتاری‌های کاری رییس‌جمهور دانسته و تلویحا شایعات مطرح شده از سوی مخالفان رییس فعلی بانک مرکزی را نادرست اعلام کرده است. به گفته این مقام مسوول، رییس‌جمهور در این مجمع بار دیگر بر کاهش نرخ سود بانکی تاکید کرد.

گروه بازار پول - لیلا اکبرپور: چهل و ششمین مجمع عمومی عادی سالانه بانک مرکزی با حضور دکتر احمدی‌نژاد رییس‌جمهور، داوودی، معادن اول و الهام سخنگوی دولت، وزرای صنایع، بازرگانی، امور اقتصادی و دارایی و اطلاعات به همراه خاموشی، رییس اتاق بازرگانی ایران و مدیران کل بانک مرکزی، اعضای هیات عامل و هیات نظار و مدیران عامل بانک‌های دولتی روز گذشته در ساختمان این بانک با دو ماه تاخیر برگزار شد.

مهم‌ترین وظیفه مجمع عمومی بانک مرکزی تصویب صورت‌های مالی، تعیین بازرس قانونی، تقسیم سود و به طور کلی خط‌مشی کلیدی این بانک است. در مجمع فوق رییس کل بانک مرکزی وظیفه دارد در ابتدا گزارش اقتصادی جامعی را از عملکرد یکساله این بانک به مجمع عمومی ارائه کند.مجمع فوق اولین مجمع بانک مرکزی است که به ریاست دکتر احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور دولت نهم برگزار می‌شود. تا ۲ سال پیش رییس مجمع بانک مرکزی وزیر امور اقتصادی و دارایی بود که براساس قانون برنامه چهارم رییس‌جمهور عهده‌دار این مسوولیت شد.مجمع عمومی بانک مرکزی در کنار شورای پول و اعتبار، هیات عامل، هیات نظار و هیات نظارت بر اندوخته اسکناس ۵ رکن اصلی بانک مرکزی را تشکیل می‌دهند که البته جایگاه مجمع عمومی بانک در بالاترین رکن است.

یکی‌دیگر از وظایف مجمع عمومی بانک مرکزی تعیین رییس کل این بانک است که با توجه به شایعات ۳ هفته گذشته مبنی بر تلاش لابی دانشگاه شهید بهشتی برای جایگزینی دکترحسین نمازی، وزیر اسبق اقتصاد، به جای شیبانی، نکته حائز اهمیت مجمع فوق می‌تواند باشد.اما دکتر شیبانی در پایان مجمع و طی یک مصاحبه تلویزیونی به صراحت اعلام کرده است در بانک مرکزی همچنان حضور داشته و انجام وظیفه می‌کند. او مساله استعفای خود را تکذیب کرده. هرچند جایگزینی نمازی یا هرکس دیگری به‌جای رییس کل فعلی بانک مرکزی ارتباط مستقیم به شرایط روز داشته و دور از ذهن نیست.

اما به نظر می‌رسد مصاحبه او و تکذیب استعفا توسط وی، آمدن نمازی به بانک مرکزی را منتفی کرده است.

رییس‌جمهور: نباید در تنظیم سیاست‌های پولی و بانکی متصلب برخورد شود

دکتر «محمود احمدی‌نژاد» رییس‌جمهور، در چهل و ششمین اجلاس مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه عوامل و متغیرهای مختلف در یک سیستم اقتصادی تاثیرگذار هستند و به همین دلیل نباید در تنظیم سیاست‌های پولی و بانکی متصلب برخورد شود، بر لزوم انعطاف‌پذیری هرچه بیشتر نظام پولی و بانکی کشور و در اختیار داشتن ابزارهای لازم توسط آن تاکید کرد. با تاکید بر اینکه برای تحقق رشد بالای اقتصادی باید دیدگاه‌ها نسبت به روابط و روندهای اقتصادی تغییر کند و متحول و براساس شرایط عمومی تعریف شود، تصریح کرد: برای رشد بیشتر اقتصادی نمی‌توان اقتصاد را تک‌متغیره اداره کرد، چون این کار به کاهش سرعت پیشرفت منجر می‌شود، باید نظام پولی و بانکی بیشترین انعطاف را داشته باشد تا به سرعت بتواند در مورد تحولات اقتصادی تصمیم‌گیری و امور را کنترل کند.

دکتر احمدی‌نژاد همچنین بر ضرورت اتخاذ رویکرد فعال در تنظیم سیاست‌های پولی و بانکی تاکید کرد و افزود: نمی‌توان همواره براساس فرمول‌های کلی عمل کرد و مثلا افزایش نقدینگی در هر حالتی را متضمن افزایش تورم دانست، باید با اتخاذ رویکرد فعال مشخص شود که برای تحقق درصد معینی از رشد اقتصادی به چه میزان نقدینگی نیاز است تا به صورت هدفمند یک سیاست اقتصادی دنبال شود.

رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه احداث صنایع و انواع کارخانه‌ها، توسعه کشاورزی و دامداری، رونق تجارت و صادرات و احداث زیرساخت‌ها نیازمند وجود نقدینگی است، گفت: باید مشخص شود درآمدهای ارزی کشور در اقتصاد چه انعکاسی دارد و نسبت نقدینگی به تولید ناخالص ملی چیست؟ اگر نقدینگی و پول به تولید کالا و توسعه زیرساخت‌ها تبدیل شود، نه تنها موجب افزایش تورم نمی‌شود، بلکه پیشرفت و توسعه و رشد کشور را تسریع می‌کند.

دکتر احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر بانک مرکزی بر امور بانکی از جمله در نحوه هزینه‌کرد و اعطای تسهیلات گفت: بانک مرکزی باید به صورت شفاف از اینکه اهداف اعطای تسهیلات بانکی به بخش‌های مختلف تا چند درصد محقق شده و چگونگی هزینه‌کرد این تسهیلات در موردی که به آن اختصاص داده شده است، اطلاع کامل و دقیق داشته باشد، زیرا متاسفانه در موارد مختلفی مشاهده می‌شود که برخی استفاده‌کنندگان از تسهیلات پس از دریافت مبلغ آن را در سایر امور دیگر هزینه می‌کنند و موجب آسیب‌هایی می‌شوند که اهداف اولیه را نقض می‌کند.

رییس‌جمهوری بر ضرورت توجه به ارزش‌های اسلامی و آرمان‌های انقلاب از جمله عدالت‌طلبی در تنظیم سیاست‌های پولی و بانکی تاکید کرد و افزود: عملکرد نظام بانکداری اسلامی باید نهایتا به تحقق اقتصاد اسلامی منجر شود، نه اینکه شاخص‌ها و ارزیابی‌های اقتصادی مبتنی بر اصول غربی ملاک قرار بگیرد.

دکتر احمد‌ی‌نژاد همچنین بر ضرورت فراهم کردن زمینه‌های لازم برای استفاده از بانکداری الکترونیک در نظام بانکی کشور تاکید کرد و افزود: باید با تدوین برنامه زمانبندی دقیق برای استفاده از بانکداری الکترونیک ضمن افزایش سرعت مبادلات بانکی و تسهیل امور برای مردم، سلامت مبادلات نیز افزایش داده شود.

رییس‌جمهوری در این جلسه با قدردانی از زحمات همه کارکنان و مدیران بانک‌های کشور گفت: اکثر همکاران بانکی دلسوز، زحمت‌کش و پاک هستند و مشاغل بانکی به‌ویژه در رده‌های پایین بسیار طاقت‌فرسا هستند و اگر انتقادی نیز به نظام بانکی کشور می‌شود، مربوط به روندها و چرخش کارها و عده معدودی است.

در ابتدای این جلسه، رییس کل بانک مرکزی به ارائه گزارش اقتصادی پرداخت و سپس گزارش هیات نظارت بانک قرائت و بررسی ترازنامه بانک تصویب شد.

همچنین مقرر شد به میزان ۱۳۰۰‌میلیارد ریال به سرمایه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افزوده شود و اعضای هیات تجدید ارزیابی دارایی‌های بانک مرکزی تعیین شدند.

سیستم پرداخت بلادرنگ از اول آبان‌ماه اجرا می‌شود

رییس کل بانک مرکزی پس از پایان مجمع این بانک در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر گفت: صورت‌های مالی بانک مرکزی در مجمع عمومی این بانک تصویب شد و سرمایه آن معادل یک‌هزار و ۳۰۰میلیارد ریال افزایش یافت. دکتر شیبانی در خصوص مجمع روز گذشته بانک مرکزی گفت: دکتر احمدی‌نژاد رییس‌جمهور به‌عنوان رییس مجمع بانک مرکزی ضمن قدردانی از مدیران سیستم بانکی کشور بر پرداخت سنتی کار به کارکنان بانک‌ها تاکید کرد.وی افزود: رییس‌جمهور همچنین تذکراتی را به مدیران عامل بانک‌ها داد و خواستار سهولت تسهیلات بانکی به متقاضیان وام شد.به گفته شیبانی، دکتراحمدی‌نژاد در مجمع بانک مرکزی خاطرنشان کرده است: مدیران عامل بانک‌ها باید در اعطای تسهیلات، دنباله‌رو سیاست‌های دولت باشند و با توسعه بانکداری الکترونیک خدمات مطلوبی را به مشتریان ارائه دهند.رییس کل بانک مرکزی همچنین از راه‌اندازی سیستم حواله الکترونیکی پول در بانک‌های کشور از اوایل آبان امسال خبر داد و گفت: این سیستم با عنوان پرداخت بلادرنگ در کل شعب بانک‌های کشور اجرا می‌شود، مشتریان می‌توانند نیازهای خود را از مراجعه به هر شعبه بانکی در کشور برآورده سازند، او یادآور شد: همانگونه که شتاب، یک پل ارتباطی بین بانک‌ها برای عملیات مبتنی بر کارت است برای یکپارچه شدن سیستم حواله پول نیز بانک مرکزی ارتباط‌دهنده تمام بانک‌ها خواهد بود.

به‌گفته شیبانی در این سیستم حساب‌هایی که پول در آنها جابه‌جا می‌شود نزد بانک مرکزی خواهد بود و بانک مورد نظر بنابه درخواست مشتری به بانک مرکزی دستور پرداخت داده و اعلام می‌کند که این پول به کدام حساب در کدام بانک پرداخت شود.