گروه کامپیوتر - در حالی که روز شنبه رسانه‌ها از اتصال نخستین دبیرستان به شبکه ملی اینترنت خبر داده بودند، مدیر دبیرستان نیکان در گفت‌وگو با خبرگزاری ارتباطات و فناوری اطلاعات (سیتنا) انتشار برخی خبرهای مبنی بر اتصال این دبیرستان به شبکه ملی اینترنت در روز نخست مهر‌ماه را رد کرد. سلیمی، در گفت‌وگویی کوتاه با خبرگزاری ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: آنچه که دبیرستان نیکان به آن متصل شده است، نه شبکه اینترنت ملی، بلکه اینترنت پرسرعت بوده است.

خبرگزاری‌ها روز شنبه در حالی از اتصال نخستین دبیرستان به شبکه ملی اینترنت خبر داده بودند که تنها دو روز پیش از آن وزیر ارتباطات از آماده شدن طرح اجرایی اینترنت ملی خبر داده بود.

به گفته کارشناسان هنوز شبکه‌ای تحت عنوان اینترنت ملی یا شبکه ملی به مرحله ساخت، آماده‌سازی و بهره‌برداری هم نرسیده و از این نظر اعلام اتصال یک دبیرستان به شبکه ملی تعجب بسیاری از ناظران را برانگیخت.

راه‌اندازی اینترنت ملی مثل راه‌اندازی شبکه گاز

در همین حال عبدالمجید ریاضی نیز در گفت‌وگو با سیتنا خبر داد: تا پایان امسال ۲۸۰۰ مدرسه به شبکه اینترنت ملی متصل می‌شود.

دبیر شورای‌عالی فناوری اطلاعات، در پاسخ به این سوال که آیا هم‌زمان با اتصال دبیرستان دخترانه نیکان به اینترنت، شبکه اینترنت ملی نیز راه‌اندازی شده است؟ گفت: راه‌اندازی شبکه اینترنت ملی، مانند راه‌اندازی شبکه گازرسانی است، آیا می‌توان گفت که شبکه گازرسانی کشور راه‌اندازی شده است؟

عبدالمجید ریاضی، با اشاره به اتصال نخستین دبیرستان کشور به شبکه اینترنت ملی، اظهار داشت: نخستین لینک اتصال مدارس کشور به شبکه اینترنت ملی راه‌اندازی شد و مطابق برنامه قرار است تا پایان سال جاری، ۲۸۰۰ مدرسه در سطح کشور و ۲۰۰مدرسه در سطح استان تهران به شبکه اینترنت ملی متصل شوند. وی افزود: به هرحال، شبکه اینترنت ملی، به تدریج در حال شکل‌گیری است.

بحث اینترنت ملی و هزینه‌های آن چندی پیش و در جریان بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی مطرح و به دلیل نداشتن توجیه مالی تنها با بودجه تحقیقاتی آن موافقت شد. وزارت ارتباطات پس از این موضوع اعلام کرد هزینه‌های راه‌اندازی اینترنت ملی از محل بودجه وزارتخانه تامین می‌شود.