فارس- با وجود اعمال سیاست‌های تنظیم بازار برای ثبات قیمت کالاهای اساسی، در آستانه ماه مبارک رمضان و گشایش مراکز آموزشی در سال آموزشی نو، قیمت گوشت مرغ، قند و شکر و روغن نباتی در بازار افزایش پیدا کرده است. بنابراین گزارش، قیمت یک حلب روغن نباتی چهار ونیم کیلوگرمی‌از ۴۰۰۰تومان به ۴۳۰۰‌تومان، قیمت حلب ۱۷ کیلوگرمی‌از ۱۱هزار‌تومان به ۱۲هزار و ۷۰۰تومان و قیمت قند از کیلویی ۷۰۰تومان به ۷۵۰تومان افزایش پیدا کرده است.

همچنین قیمت گوشت مرغ از حدود ۱۴۰۰تومان در هر کیلوگرم به ۱۷۸۰ تا ۱۸۰۰تومان افزایش پیدا کرده است.

بنابر این گزارش، عرضه گوشت مرغ بسته‌بندی یخ‌زده به قیمت هر کیلوگرم ۱۳۹۰تومان در قالب «طرح‌ضیافت»‌ نیز در کنار گوشت مرغ کشتار روز (گرم) وجود دارد، ولی عمده مشتریان، گوشت مرغ تازه فله‌ای را به مرغ بسته‌بندی شده یخ‌زده ترجیح می‌دهند. یک خانم که برای خرید مرغ به یک مغازه مراجعه کرده است وقتی از قیمت مرغ پرسید پاسخ شنید، مرغ تازه ۱۷۸۰‌تومان و مرغ منجمد ۱۳۹۰تومان، از مشتری پرسیدیم « چرا مرغ بسته‌بندی شده که دارای تاریخ تولید، نام و نشان تولید کننده و سایر مشخصات و ارزان است را نمی‌خرید» وی در جواب گفت: مرغ منجمد را باید یک بار در آب گرم بازکنی، دوباره قطعه قطعه کرده و در فریزر جاسازی کنی، اما مرغ گرم این طور نیست.

بهزاد قلی‌زاده، مرغ‌فروش گفت، گوشت مرغ را به قیمت هر کیلوگرم ۱۶۸۰ تا ۱۷۱۰‌تومان می‌خرم و به قیمت ۱۷۸۰‌تومان برای مشتری عرضه می‌کنم.

وی گفت: وقتی قیمت مرغ زنده افزایش پیدا می‌کند، گوشت مرغ هم گران می‌شود، از طرفی هزینه‌های حمل‌ونقل، ‌اجاره مغازه و دستمزد کارگران افزایش پیدا می‌کند.

بنابر این گزارش، برخی مغازه‌داران با شگرد تبلیغی خود نوشته ‌بودند، مرغ تازه ۱۶۰۰تومان است، ولی وقتی کسی مرغ می‌خواست می‌گفتند، ران مرغ ۱۶۰۰تومان و گوشت مرغ ۱۸۰۰تومان است.

یک مرغ فروش دیگر در پاسخ به علت افزایش قیمت مرغ، گفت: در پی شایعه بروز آنفلوآنزای پرندگان، مرغداران جوجه‌های مرغ را با ریختن در چاه، کاهش دادند و اکنون با کاهش تولید، قیمت گوشت مرغ افزایش یافته است.

وی در مورد توزیع مرغ یخ‌زده گفت: ابتدا سازمان‌های میوه وتره‌بار شهرداری به توزیع گوشت مرغ یخ‌زده می‌پرداختند، ولی اکنون به مرغ فروشی‌های دارای پروانه کسب مرغ یخ‌زده می‌دهند تا به مردم عرضه کنند.

این مرغ فروش در مورد علت درشتی مرغ‌های بازار گفت: مردم به مصرف مرغ درشت بیشتر عادت کرده‌اند، در حالی که از نظر طعم و بر اساس موازین بهداشتی، مرغ ریز بهتر است.

این مرغ‌فروش در مورد گوشت‌ مرغ‌های تخم‌گذار گفت: کشتار مرغ مادر و تخم‌گذار برای مصارف خانوار از حدود ۱۰ سال پیش ممنوع شده است، ولی با این حال برخی رستوران‌ها به جای خرید مرغ گوشتی، گوشت مرغ تخم گذار که ارزان ولی بی‌کیفیت و دیرپز است، را قاچاقی می‌خرند و به مشتریان عرضه می‌کنند.

احمد قمصری گفت: مرغ مادر دست کم ۵/۳ کیلوگرم لاشه دارد، در حالی که لاشه مرغ گوشتی بین ۲ تا ۵/۲کیلوگرم است. وی گفت: ماموران بهداشت اگر مرغ تخم‌گذار را در مغازه مرغ‌فروشی ببینند، فروشنده را حدود ۱۰۰هزار‌تومان جریمه می‌کنند، ولی برخی پیمانکاران غذاهای آماده رستورانی، این نوع گوشت مرغ را عرضه می‌کنند.

بنابر این گزارش قیمت هر کیلوگرم گوشت خالص مرغ برای جوجه‌کبابی ۳۷۰۰ تومان است. از دیگر کالاهای مورد تقاضای مردم در ماه مبارک رمضان رشته آش است که رشته معمولی به قیمت هر کیلوگرم ۵۰۰‌تومان و رشته آش تنوری هر کیلوگرم ۶۰۰‌تومان در بازار مولوی عرضه می‌شود.

قیمت یک حلب روغن نباتی لادن ۵کیلویی ۴۳۰۰تومان، حلب ۵ کیلویی آفتاب و قو ۴۲۰۰تومان، روغن سه لیتری سرخ کردنی ۲۸۰۰تومان، روغن‌مایع یک لیتری ۸۰۰تومان، روغن‌نباتی ۴کیلویی ساعی و جهان ۳۴۰۰تومان است. بنابر این گزارش، بازار مولوی مملو از برنج وارداتی است، در حالی که شالیکاران شمالی از فروش نرفتن برنج خود گلایه دارند.

قیمت یک کیلوگرم برنج تایلندی ۴۰۰‌تومان، برنج اروگوئه ۴۵۰‌تومان، برنج اروگوئه شش خط ۵۵۰تومان، برنج ویتنامی‌۳۰۰‌تومان، برنج تایلندی ۴۰۰‌تومان، برنج باسماتی پاکستان درجه یک ۱۰۵۰‌تومان، برنج باسماتی پاکستان سله اول زرد ۹۵۰‌تومان، برنج باسماتی پاکستان سله اول بنارتی ۱۰۰۰‌تومان، برنج باسماتی پاکستانی میعاد ۱۱۰۰‌تومان است.

یک کیلوگرم برنج ندا ایرانی با قیمتی حدود ۵۵۰‌تومان، برنج فریدونکنار درجه یک ۱۵۰۰‌تومان، برنج فجر ایرانی ۷۰۰‌تومان عرضه می‌شود.

قیمت رب یک کیلوگرمی‌ خوشاب ۸۰۰‌تومان، رب یک کیلوگرمی ‌سالم خراسان ۶۵۰‌تومان، رب تبرک ۷۵۰‌تومان و رب یک کیلویی آتا ۱۰۰۰‌تومان، لپه درجه یک تبریز کیلویی ۱۵۰۰‌تومان، لوبیا قرمز ۸۵۰‌تومان، لوبیا چیتی ۷۰۰‌تومان، عدس قرمز ۹۵۰‌تومان، لیمو امانی درجه یک ۲۲۰۰‌تومان است.

همچنین نرخ چای زرین ایرانی بسته نیم کیلوگرمی‌۶۰۰‌تومان، چای جهان ۲۴۰۰‌تومان، چای دو غزال نیم کیلویی ۲۹۰۰‌تومان، چای احمد عطری نیم کیلویی ۲۵۰۰‌تومان، چای محمود ساده ۲۳۰۰‌تومان، چای تبرک ۲۴۰۰‌تومان، چای الکوزی ۲۲۰۰‌تومان است. یک کیلوگرم نخود خام کرمانشاه با قیمتی حدود ۱۰۰۰‌تومان، شکر ایرانی با قیمتی حدود ۶۵۰‌تومان و قند کله ۷۰۰‌تومان، قند خرد شده ۸۰۰‌تومان، قند آجری(شکر پرس شده) یک کیلوگرم ۷۰۰‌تومان قیمت دارد. یک خریدار در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت کالاهای اساسی ثابت مانده است، گفت: دولت فقط حرف نزند، بلکه عمل کند، قیمت کالاهای مورد نیاز مردم در آستانه ماه مبارک باید کاهش و نه افزایش یابد.

گوشت گاو گرانتر از گوسفند

این گزارش حاکی است: قیمت یک کیلوگرم گوشت ران گوسفند بدون دنبه ۴۲۰۰‌ تا ۴۵۰۰‌تومان و گوشت گوسفند آبگوشتی همراه دنبه و استخوان ۳۰۰۰‌تومان است ولی گوشت سر سینه و گردن گاو ۵۳۰۰‌تومان و سردست گوسفندی ۴۲۰۰‌تومان، شقه گوسفندی ۳۸۰۰‌تومان تا ۴۱۰۰‌تومان است.

نرخ یک کیلوگرم گوشت گردن گوسفندی بی دنبه ۳۰۰۰‌تومان، ماهیچه گوسفند ۳۵۰۰‌تومان، سردست گوسفند با دنبه ۳۰۰۰‌تومان، گردن گوسفند با دنبه ۲۸۰۰‌تومان، گوشت گوساله ۵۴۰۰‌تومان، گوشت شتر کیلوگرمی ‌۴۸۰۰‌تومان است. کارشناسان علت گرانی قیمت گوشت گاو نسبت به گوسفند را افزایش قیمت سبوس و کنسانتره که عمدتا واردتی هستند، می‌دانند. دو خانم خانه‌ که برای خرید گوشت از عبدل آباد تهران به چهار راه مولوی آمده بودند گفتند: زندگی کارمندی و کارگری سبب شده به خاطر صرفه‌جویی، این مسافت را برای خرید دو کیلوگرم گوشت به این محل مراجعه کنیم.

کارشناسان معتقدند، وزارت بازرگانی در ساماندهی شبکه توزیع کالاهای ضروری مردم خوب عمل نکرده است، علامت آن هم این است که کالاهای ضروری مردم همیشه دستخوش دلال بازی عده‌ای فرصت طلب می‌شود، از یک طرف فریاد مصرف کننده از افزایش قیمت بلند است از سوی دیگر کشاورز، دامدار و تولید کننده ناراضی از سهم اندک خود با وجود همه تلاش در تولید از قیمت نهایی محصول هستند.

یک مقام آگاه گفت: با وجود این که در اساسنامه سازمان مرکزی میوه و تره بار تهران آمده است که این سازمان برای حذف دلالان و عرضه مستقیم میوه از تولیدکننده به دست مصرف‌کننده تلاش می‌‌کند، اما در عمل بیش از ۸۰درصد غرفه‌داران دلال و نه تولیدکننده هستند. شهردار نیز از این موضوع ناراحت است، ولی جای نمایندگان تولیدکنندگان و کشاورزان در غرفه‌های میادین میوه و تره بار خالی است.

یک فروشنده گوشت گفت: از یک ماه پیش تاکنون به قیمت هر کیلوگرم گوشت ۳۰۰‌تومان اضافه شده است، این در حالی است که گوشت یخ‌زده گاو برزیلی کارتنی با قیمت هر کیلوگرم ۳۹۰۰‌تومان عرضه می‌شود و اتحادیه دامداران ایران اعلام کرده‌اند دامداران قادر به تولید هر مقدار گوشت مورد تقاضای داخلی هستند و نیازی به واردات نیست.

یک نکته جالب این که گوشت چرخ کرده در خیابان مولوی ۲۸۰۰‌تومان ودر میدان امام حسین کیلویی ‌۲۵۰۰‌تومان است. مصرف‌کنندگان می‌گویند علت این که قیمت گوشت چرخ کرده از گوشت عادی کمتر است، استفاده از سنگدان مرغ و گوشت‌های دور انداختنی قصابی‌ها به همراه رنگ‌های غذایی در گوشت‌های چرخ کرده است وگرنه باید قیمت آن از گوشت بیشتر باشد.