«محمود احمدی نژاد» رییس‌جمهوری، با اعضای شورای روابط خارجی آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد. رییس‌جمهوری در این دیدار با ارائه تحلیلی از روابط و مناسبات غلط حاکم بر معادلات جهانی به ویژه پس از جنگ جهانی دوم بر غیرقابل ادامه بودن این مناسبات به دلیل بی‌عدالتی و تبعیض جاری در آن تاکید کرد. درگزارش منتشر شده از سوی این شورا آمده است: با وجود تلاش آمریکا برای منزوی ساختن و تحریم ایران، احمدی‌نژاد هفته موفقی را در مجمع عمومی سازمان ملل پشت سر گذاشت. بازتاب مثبت حضور احمدی‌نژاد در شورای روابط خارجی آمریکا

«محمود احمدی نژاد» رییس‌جمهوری، چهارشنبه شب به وقت محلی و در دومین روز از اقامت خود در نیویورک با اعضای موسسه تحقیقاتی غیردولتی شورای روابط خارجی آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد.

رییس‌جمهوری در این دیدار با ارائه تحلیلی از روابط و مناسبات غلط حاکم بر معادلات جهانی به ویژه پس از جنگ جهانی دوم بر غیرقابل ادامه بودن این مناسبات به دلیل بی‌عدالتی و تبعیض جاری در آن تاکید کرد.

وی گفت: امروز باید برخی قدرت‌های جهانی به ویژه دولت آمریکا در رفتار خود تغییر دهند، زیرا این رفتار باعث افزایش خشم و انزجار یک‌میلیارد مسلمان و ملت‌های مستقل در سراسر جهان شده است.

رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه موج بیداری و آگاهی ملت‌ها به صورت روز افزون در حال گسترش است، گفت: امروز جهان نیازمند عدالت، اخلاق و احترام به شخصیت انسان‌ها است و برای رسیدن به این هدف باید در مناسبات گذشته تجدید نظر کرده و این اصول را باور کنیم.

مرکز مطالعاتی شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی با اشاره به مواضع محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل نوشت، با وجود تلاش آمریکا برای منزوی ساختن و تحریم ایران، احمدی‌نژاد هفته موفقی را در مجمع عمومی سازمان ملل پشت سر گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی شورای روابط خارجی آمریکا، احمدی‌نژاد به عنوان رییس کشوری که آمریکا در پی تحریم و منزوی ساختن آن است، عملکرد موفقی در مجمع عمومی سازمان ملل داشت.

به نوشته این شورا، احمدی‌نژاد در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل به دفاع از حق کشورش برای داشتن «فناوری اتمی صلح‌آمیز» برخاست و توجه جهانیان را به نواقص شورای امنیت سازمان ملل جلب کرد و گفت آمریکا و انگلیس از شورای امنیت سوء‌استفاده می‌کنند.

صنام، وکیل یک تحلیلگر سیاسی گفت:«روابط ایران با چین و روسیه و همین‌طور هند باعث شده است که ایران شرکایی استراتژیک داشته باشد، شرکایی که «حاضرند فعالیت‌های اتمی ایران را بپذیرند و رابطه متقابل با این کشور برقرار کنند.» وی افزود: «در واقع ایران با این روابط خود، عملا باعث شکاف شرقی و غربی در شورای امنیت شده است.»

به نوشته پایگاه اینترنتی شورای روابط خارجی آمریکا، آغاز مجمع عمومی سازمان ملل متحد با خشم دشمنان و انتقاد برخی از دوستان واشنگتن از سیاست‌های آمریکا آغاز شد که مهم‌ترین آنها اظهارات هوگو‌چاوز، رییس‌جمهور ونزوئلا بود.

وی، بوش را یک شیطان خواند و خواستار تجدیدنظر در ساختار شورای امنیت شد.

از طرف دیگر نیز رابرت موگابه، رییس‌جمهور زیمبابوه، اوو مورالس، رییس‌جمهور بولیوی و لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رییس‌جمهور برزیل هر کدام در سخنرانی خود به انتقاد صریح از سیاست‌های آمریکا پرداختند.

احمدی‌نژاد در جمع خبرنگاران رییس‌جمهوری در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل تاکید کرد: دولت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی باید در نحوه برخورد با ملت ایران تجدید نظر کنند و حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسند، آن وقت خیلی چیزها تغییر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد پنج‌شنبه در نشست خبری در مقر سازمان ملل ضمن تاکید بر اهمیت عدالت گفت: عدالت زمینه ساز عشق و محبت، امنیت پایدار و صلح است و باید همه به عدالت احترام بگذارند و سعی کنند که عدالت پیاده شود.

احمدی‌نژاد با تاکید بر نقش رسانه‌ها در اجرای عدالت، با بیان اینکه رسانه‌ها باید فریادگر عدالت باشند، خاطر نشان کرد: کسانی که عدالت را دنبال می‌کنند، محبوب‌تر و ماندگارتر هستند، چرا که عدالت خواسته و به نفع همه ملت‌های عالم است و اکثریت انسان‌های روی زمین عدالت خواه هستند، بنابراین امیدواریم در آینده نزدیک شاهد استقرار همه جانبه عدالت در زمین باشیم. رییس‌جمهوری درباره تعلیق مجدد غنی سازی اورانیوم اظهار کرد: نظرات ما شفاف است و همواره در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی عمل می‌کنیم. بر این اساس به دنبال حقوق قانونی خود هستیم، ما معتقدیم تعلیق مشکلی را حل نمی‌کند، چرا که مشکل در جای دیگری است.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه آنان باید دیدگاه خود را در برخورد با ملت ایران تغییر دهند، بیان داشت: ما همه ملت‌ها را دوست داریم و هیچگاه با ملت آمریکا مشکلی نداشته‌ایم. ملت آمریکا مانند بقیه ملت‌ها، صلح طلب و عدالت طلب است. ما مخالف زورگویی هستیم، اهل زورگویی نیستیم و هرگز زیر بار زور نخواهیم رفت.

رییس‌جمهوری در خصوص رژیم اشغالگر قدس هم گفت: ما همه را در عالم دوست داریم، اما ما با اشغالگری، کشتار، تجاوز و با آواره کردن ملت‌ها مخالف هستیم با صدای بلند این نکته را می‌گوییم، غیر از این همه محترم هستند و باید از حقوق قانونی برخوردار باشند. وی درباره علاقه ایران به دریافت ضمانت امنیتی گفت: بحث ما دریافت ضمانت امنیتی نیست، چرا که قادریم از کشور خود دفاع کنیم و هشت سال دفاع این را نشان داد و اجازه ندادیم حتی یک وجب خاکمان از دست برود. در عین حال تضمین اجرای تعهدات مهم است، چرا که ما با همین آمریکا قرارداد داشتیم، اما یک طرفه آن را لغو کرد، بنابراین باید مطمئن باشیم تعهداتی که به ما می‌دهد با پشتوانه است و تضمین اجرا دارد. رییس‌جمهوری همچنین در خصوص همکاری ایران و ونزوئلا اضافه کرد: ما علاقه‌مندیم با همه کشورها رابطه داشته باشیم، ونزوئلا کشور خوب و دولت مستقلی است و باید با هم همکاری داشته باشیم.

رییس‌جمهوری درباره اقدامات ایران برای اعتماد‌سازی در جامعه بین‌المللی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای گفت: همه می‌دانند که موضوع هسته‌ای ایران فقط یک بهانه است و مطلقا پشتوانه حقوقی ندارد. آمریکایی‌ها با هر نوع پیشرفتی از طرف ملت ما مخالف هستند، آنها هشت سال جنگ را بر ملت ما تحمیل و از سال ۱۳۵۸ ما را تحریم کردند و حتی هواپیمای مسافربری که کاربرد نظامی‌هم ندارد، به ما نمی‌فروشند و آنها از روز اول بنا را بر مخالفت با ما گذاشتند.

احمدی‌نژاد ضمن تاکید بر امضای معاهده ان.پی.تی و بیشترین همکاری‌ها و بیشترین بازرسی‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تصریح کرد: بعد از گذشت این مدت هیچ شواهدی دال بر انحراف ایران گزارش نشده است، بنابراین معتقدیم که آمریکا از بمب‌اتم نمی‌ترسد، بلکه آنها نگران پیشرفت ملت ایران هستند. وی با بیان اینکه برخی از کشورها خودشان را معادل همه جامعه جهانی می‌دانند، بیان داشت: در معاهده ان.پی.تی و در هیچ ماده‌ای نوشته نشده که برای استفاده از حقوق خودمان باید اعتماد آمریکا را جلب کنیم. اگر این منطق را بپذیریم، باید بیولوژی و شیمی‌را هم در کشورمان تعطیل کنیم، چرا که احتمال دارد از شیمی‌برای ساختن بمب شیمیایی استفاده شود.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه خوب است دولت آمریکا گزارش بدهد که در مدتی که عضو آژانس بوده است، برای محو سلاح‌های خود چه اقداماتی را انجام داده است؟ اضافه کرد: من حتی خبرنگاران را با خودم به مرکز هسته‌ای بردم. چرخه سوخت هسته‌ای اگر چیز خوبی است برای همه خوب است و اگر بد است برای همه این‌طور است. وی ادامه داد: ما نیازی به بمب‌اتم نداریم، در مناسبات امروز بمب‌اتم کارساز نیست و اگر بمب‌اتم می‌توانست کسی را نجات دهد، شوروی فرو نمی‌پاشید و اگر می‌توانست امنیت ایجاد کند، حادثه یازده سپتامبر ایجاد نمی‌شد و اگر می‌توانست موثر باشد، انتفاضه رخ نمی‌داد.

احمدی‌نژاد همچنین به جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان و فلسطین اشاره کرد و یادآور شد: چرا بعضی‌ها برای ملت فلسطین هیچ حقی قائل نیستند؟ بعضی‌ها خیال نکنند که اگر احمدی‌نژاد سکوت کند، آنها می‌توانند سیاست‌های خودشان را پیش ببرند. آنها با احمدی‌نژاد طرف نیستند، بلکه آنها با ملت‌های جهان طرف هستند. وی با بیان اینکه من ضد یهودی نیستم و یهودی‌ها مثل همه مردم دنیا محترم هستند، خاطر نشان کرد: ما می‌گوییم نه فقط مسلمانان فلسطین، بلکه همه مردم این کشور باید انتخاب کنند.

رییس‌جمهوری در مورد خلع سلاح حزب‌ا... لبنان و نقش ایران در دادن سلاح به حزب‌ا... گفت: نفوذ معنوی ایران در منطقه بالا است، ولی مسائل داخلی لبنان به خود آنها مربوط است و ما در امور داخلی لبنان دخالت نمی‌کنیم. آنها آنقدر توانمند هستند که مشکلات را خودشان حل کنند. ما از همه کسانی که دفاع مشروع می‌کنند، دفاع معنوی می‌کنیم و برای همه ملت‌ها حق دفاع مشروع قائل هستیم، بنابراین طرفدار یکپارچگی و امنیت لبنان هستیم و از هیچ تلاشی در این راه فروگذار نمی‌کنیم.

در ادامه این نشست از رییس‌جمهور در خصوص بسته پیشنهادی گروه ۵+۱ به ایران سوال شد که وی پاسخ داد: این موضوع را به دقت بررسی کردیم و مشغول بررسی بودیم که قطعنامه‌ای صادر شد و دبیرکل سازمان ملل به من گفت شما این قطعنامه را نادیده بگیرید و با سعه‌صدر کار خودتان را انجام دهید.

احمدی‌نژاد از گفت‌وگو به عنوان راهکار اصلی حل مساله یاد کرد و خواستار روشن شدن چارچوب‌های مذاکره در گفت‌وگو بین ایران و غرب شد و افزود: حق داریم به غرب بی اعتماد باشیم، چرا که به تعهدات هسته‌ای خود در قبال ایران عمل نکرده است.

خبرنگاری از رییس‌جمهوری کشورمان پرسید، آیا برای ملت آمریکا پیامی‌دارید؟ که وی گفت: ما همه ملت‌ها را دوست داریم و همه ملت‌ها حق دارند در عزت و رفاه زندگی کنند، مشکل از ناحیه حاکمان آمریکا است و ما با مردم آمریکا مشکلی نداریم و خواهان صلح در همه جای جهان هستیم.

خبرنگار دیگری از رییس‌جمهوری پرسید، آیا مخالفت‌های ایران با سیاست‌های آمریکا اخطاری برای توقف صادرات انرژی محسوب می‌شود؟ که وی بیان داشت:‌ ما برای هیچ کشوری تهدید نیستیم و همان‌طور که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی‌ایران تاکید کردند، علاقه‌مند به رابطه با تمامی‌کشورهای دنیا هستیم.‌ آمریکا نیز رابطه خود را یک‌طرفه با ما قطع کرد و در این راستا باید در رفتارش تغییراتی به‌وجود آورد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا پس از برگزاری مذاکرات، ایران با تعلیق غنی سازی اورانیوم موافقت خواهد کرد یا خیر؟ و در صورت جواب مثبت آیا رهبر انقلاب اسلامی‌از این موضع حمایت می‌کند؟ تاکید کرد: نظر ما درباره تعلیق کاملا روشن است، ما در چارچوب مقررات ان‌پی‌تی رفتار می‌کنیم. رییس‌جمهوری ادامه داد:‌ دولت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی باید در نحوه برخورد با ملت ایران تغییراتی دهند و حقوق ملت ایران را به رسمیت بشناسند، آن وقت خیلی چیزها تغییر می‌کند. احمدی‌نژاد همچنین در زمینه مواضع ایران درباره محو اسرائیل از نقشه جهان گفت:‌ جالب است که صهیونیست‌ها کلی طرفدار در جهان دارند و آن هم در بین دولتمردان ‌ما مخالف تجاوز، اشغال، کشتن و جنایت در هر کجای دنیا که باشد، هستیم. راه حل ما برای مساله فلسطین رفراندوم است، با این وجود نباید نقش صهیونیست‌ها را در منازعات جهانی نادیده گرفت و باید در این زمینه بررسی‌های کاملی صورت گیرد.‌ صهیونیسم یک حزب فاقد مذهب است و صهیونیست‌ها یهودی نیستند، بلکه تنها صهیونیسم هستند.

رییس‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص زمینه وضعیت اجرای عدالت در ایران خاطر نشان کرد:‌ در کشور ۲۹۰‌میلیون نفری آمریکا سه‌میلیون نفر در زندان‌ها هستند و این درحالی است که در ایران ۶۸‌میلیون نفری تنها ۱۳۰ هزار نفر در زندان به سر می‌برند که ۹۰‌درصد این زندانیان نیز به دلیل قاچاق مواد مخدر در زندان‌ها به سر می‌برند. وی با تاکید بر اینکه عدالتی که در ایران اجرا می‌شود، در هیچ کجای دنیا مشاهده نمی‌شود، بیان داشت: البته ممکن است در هر کشوری ماموری وظیفه خود را درست انجام ندهد و احتمال وقوع این مساله در تمامی‌دنیا از جمله ایران وجود دارد.