مرجان ربانی

شورای عالی اطلاع‌رسانی که تاکنون به عنوان نهادی پیشرو در توسعه فناوری اطلاعات در کشورمان شناخته شده بود، اینک در فصل تازه مدیریت خود با تغییرهای عمده در اهداف و برنامه‌هایش مواجه شده است که به عقیده کارشناسان از حوزه ماموریت‌های اصلی خود فاصله گرفته و توسعه فناوری اطلاعات در ایران را بلاتکلیف رها کرده است. جایگزین کردن طرح تسما به جای تکفا، آن هم به‌رغم وعده‌های اولیه جهت ادامه آن، عملا تغییراتی را به وجود آورده است که توجه به حوزه فناوری اطلاعات را کاهش داده و متقابلا تعاریف تازه‌ای را در چارچوب حوزه‌های دینی در این طرح گنجانده است که با وجود ضرورت‌های غیرقابل انکار آن ، اما نباید باعث کم‌توجهی آشکار به IT و حوزه گسترده آن شود.

طرح جدید یا طرح تسما که مخفف «تولید و توسعه محتوای الکترونیکی» است، مشخص نیست که چگونه و بر چه اساسی قصد تولید محتوای الکترونیکی در حوزه‌های مختلف را دارد چنانچه با مشاهده جزئیات طرح نیز می‌توان دریافت که این شورا تنها در حوزه فرهنگ قادر به تولید محتوای الکترونیکی است.

شورای‌عالی اطلاع‌رسانی طی سال‌های گذشته به عنوان نهادی موازی با سایر شوراهای IT به شمار می‌آمد ولی شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ وقت با انحلال یا ادغام این شورا با سایر شوراهای IT موافقت نکرد. با این حال هم‌اکنون نیز این شورا با تغییر در طرح‌های خود نوعی موازی‌کاری با نهادها و سازمان‌های دیگر را آغاز کرده، که معلوم نیست در این شرایط برخورد شورای عالی انقلاب فرهنگی با آن چگونه خواهد بود. این در حالی است که بضاعت پایین IT در کشور ما نیازمند طرح‌های حمایتی موثر چون تکفا بوده و هست.

انتظار می‌رفت با گذشت چند ماه از آغاز دور جدید این شورا و با توجه به سابقه اجرای تکفا، طرح جدید تسما نیز راه نسبتا موفق گذشته را دنبال کند، اما به نظر می‌رسد شورای عالی اطلاع‌رسانی در حال خروج از جمع متولیان IT کشور است.